Розробки уроків - Українська мова 2 клас - II семестр За підручником М. С. Вашуленка - 2017 рік

ТЕКСТ

УРОК 106. СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА ВИКОРИСТАННЯМ СЛІВ ДЛЯ ЗВ'ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТІ. УДОСКОНАЛЕННЯ ТЕКСТІВ ШЛЯХОМ ЗАМІНИ В НИХ ОКРЕМИХ СЛІВ, ЩО ПОВТОРЮЮТЬСЯ, НА БЛИЗЬКІ ЗА ЗНАЧЕННЯМ, І ТІ, ЩО БУЛИ ВЖИТІ РАНІШЕ. ВИМОВА І НАПИСАННЯ СЛОВА п'ятниця

Мета:

формування предметних компетентностей: навчати учнів використовувати займенники, прислівники, контекстні синоніми (без уживання термінів) для зв'язку речень у тексті; удосконалювати навчальні та власні тексти, усуваючи лексичні повтори; розвивати уважність, спостережливість; виховувати старанність;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність перевіряти свої результати праці та результати праці товаришів;

загальнокультурної: учити поводитися згідно із прийнятими правилами поведінки на уроці.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: текст; зв'язок слів у реченні.

Обладнання: картки.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Вправа «Одне одному, разом!»

Учитель

Мабуть, з рожевого дитинства,

Де кожну ніч у нас все кольорові сни,

Від мами, від бабусі, від колиски,

Живуть із нами все життя казки.

1-й учень

Казки в усьому: в сонечку, у листі,

У квітці, навіть у траві,

Казки в весні, в росинці променистій,

І навіть у тобі, й мені.

І все залежить лиш від тебе

Чи будуть казочки ці добрі й чарівні.

2-й учень

Вони ступають з нами перші кроки,

П’ють ранками із трав росу.

І світи у них безмежні і широкі,

Ти лиш побач, побач у них красу.

Світлана Ходій

— Ці всі казки — з нашої чарівної української мови. Казочки живуть у нашому класі. Спробуймо їх знайти!

2. Ознайомлення зі словниковим словом п'ятниця

1) Введення слова.

— Казка принесла нам чудове слово. Відгадайте! (Парна робота)

Картка 1

Який день є останнім у навчальному тижні?

Картка 2

Який день є п’ятим у тижні?

Картка 3

У який робочий день можна не готувати на завтра домашнє завдання?

Картка 4

2) Розгадування ребуса.

3) Каліграфічна хвилинка.

— А тепер навчимося правильно писати слово-відгадку.

а) Письмо з’єднань.

п п пп ппп П П П П п Пп

П’я п’я ят тн ни иц ця п’ятниця

б) Завдання на вибір.

• Скласти звуко-буквену модель слова.

• Написати всі варіанти поділу слів на склади.

• Скласти речення зі словом п’ятниця.

4) Словниковий диктант.

— П’ятниця прийшла не сама. Вона взяла із собою слова-друзі. Цікаво, що особливого в цих словах?

Сім’я, подвір’я, ім’я, м’ята, п’ятірка, солов’ї, торф’яний, б’є, п’є

— Це казка?

— Чому?

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

— Прочитайте утворені тексти.

— Як ви вважаєте: це казка чи оповідання?

— Чому ви так уважаєте?

2. Мотивація навчальної діяльності

— Дуже гарні казочки ви придумали! Слухала і насолоджувалася вашою роботою.

А ось послухайте ще одну казку.

Одного разу зайчик вибіг на галявину. Зайчик побачив їжачка. Зайчик підбіг до їжачка. Зайчик та їжачок привіталися. Зайчик та їжачок дуже зраділи зустрічі.

— Сподобалася казочка?

— Чому? (Повторюється слово «зайчик».)

— А що потрібно для цього зробити? (Припущення учнів.)

— Щоб навчитися писати гарні казки, нам потрібно гарно, старанно працювати на уроці.

3. Повідомлення теми і завдань уроку

4. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

1) Пояснення матеріалу під час виконання практичних завдань.

а) Дослідження.

— Що ви змінили би у казочці? (Повторюється слово «зайчик».)

— Щоб мовлення було правильним, потрібно уникати повторень.

— А що потрібно зробити, щоб не повторювалося однакове слово? (Замінити його іншим.)

б) Редагування тексту.

— Які слова були використані для зв’язку слів у казочці?

2) Парна диференційована робота на картках.

Картка 1

1. Прочитайте.

2. Скажіть інакше.

Сонечко — (воно, ...)

Пір’їнка — (вона, ...)

Дівчинка — (вона, школярка, учениця, донечка, ...)

3. Запишіть.

Картка 2

1. Прочитайте

2. Скажіть інакше.

Пір’їнка — (вона, ...)

Хлопчик — (він, школяр, син, друг, ...)

Суничка — (вона, рослинка, ...)

3. Запишіть.

— Навіщо потрібні ці слова? (Для заміни слів, що повторюються)

— Навіщо можна використати ці слова? (Для зв'язку речень у тексті)

Фізкультхвилинка

3) Удосконалення текстів. Парна диференційована робота на картках.

Картка 1

Якось уранці пір’їнку розбудило сонечко. Сонечко простягнуло пір’їнці теплий промінчик. Висохла пір’їнка. Вітер підхопив пір’їнку і закружляв у танці. Пір’їнка весело танцювала, аж поки не потрапила просто хлопчикові в руки. Хлопчик приніс її до школи.

Слова для довідки: воно, їй, її, вона, він.

Картка 2

У лісі виросла суничка.

Суничка була дуже малесенька. Суничка спочатку простягнула один листочок — ручку, а потім — другий. І лише тоді суничка подарувала сонечку бліду квітку. Усміхнулося сонечко, зраділо.

З тих пір і дружать суничка та сонечко.

Слова для довідок: вона, рослинка, малесенька, воно.

— Які слова були використані для зв’язку речень у тексті? г

— Діти, як ви вважаєте, це казки чи ні? Доведіть свою думку.

4) Гра «Знайди слова, використані для вдосконалення тексту».

Парна диференційована робота.

Картка 1

Подивись, який упертий

Цей малесенький цапок.

Він сьогодні вже вчетверте

Забігає у садок.

Оксана Кротюк

Картка 2

Гусак сьогодні у книгарні

Книжки купив для сина гарні.

Тепер маленьке гусеня

Читає з татусем щодня.

Оксана Кротюк

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Рефлексія

Метод «Шість капелюхів де Боно»

— А тепер попрацюємо з нашими чарівними шапочками!

• Білий (колір чистоти)

— Навіщо потрібно заміняти слова, що повторюються?

• Червоний (колір життя, відчуттів)

— Під час виконання якого завдання ви відчували радість, задоволення?

• Жовтий (колір сонця)

— Що гарного, на вашу думку, сталося на уроці?

• Чорний (колір землі, здорового глузду)

— Над яким завданням вам довелося розмірковувати?

• Зелений (колір досліджень)

— Що б ви порадили собі?

— Що б ви порадили однокласникам?

• Синій (колір знань)

— Де ми знаходимося в процесі обговорення?

— Які висновки можна зробити після сьогоднішнього уроку?

2. Домашнє завдання (за вибором учнів)

Картка 1

1. Прочитайте.

На майданчик прийшли Іринка та Василько. Діти гралися у піску. Дівчинка робила з піску торт, а хлопчик — замок. Весело було Іринці та Василькові!

2. Підкресліть слова, необхідні для вдосконалення тексту.

Картка 2

1. Прочитайте.

2. Придумайте продовження казочки.

У саду настала весна.

Вона_____ .

Красуня____ .

3. Підкресліть слова, необхідні для вдосконалення тексту.

Закінчивсь урок у нас,

І вже нам прощатись час.

Хто старанним був, сумлінним

В тих знання всіх на відмінно.

Світлана Ходій



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити