Розробки уроків - Українська мова 2 клас - II семестр За підручником М. С. Вашуленка - 2017 рік

МОВА І МОВЛЕННЯ

УРОК 110. СИЛА ГОЛОСУ I ТЕМП МОВЛЕННЯ В ПРОЦЕСІ ЧИТАННЯ, ГОВОРІННЯ, ДІАЛОГІЧНОГО СПІЛКУВАННЯ. ВИМОВА І НАПИСАННЯ СЛОВА дитина

Meтa:

формування предметних компетентностей: навчати учнів володіти у процесі читання монологічних і діалогічних текстів силою голосу та темпом мовлення, наближеними до природного говоріння і спілкування, правильно вимовляти та писати слово дитина;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший;

загальнокультурної: учити дотримувати норм культурної поведінки;

здоров'язбережувальної: удосконалювати навички дотримання норми гігієни читання і письма.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: сила голосу, темп мовлення.

Обладнання: кулька; картки для парної роботи; маски собачки, котика, півника, колобка; аудіозапис пісні «Казко, оживи» (муз. В. Байкіна, сл. Т. Подолян).

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Хай це, можливо, і не найсуттєвіше,

Але ти, дитино,

Покликана захищати своїми долоньками

Крихітну свічечку букви «і»,

А також, витягнувшись на пальчиках,

Оберігати місячний серпик букви «є»,

Що зрізаний з неба

Разом із ниточкою.

Бо, кажуть, дитино,

Що мова наша солов’їна.

Правильно кажуть.

Іван Малкович

— Як дитина може берегти мову?

2. Вправа «Очікування»

— Якими ви будете на уроці?

3. Ознайомлення зі словниковим словом дитина

1) Введення слова. Парна диференційна робота.

а) Розгадування кросворда. Завдання за вибором.

Картка 1

1. мідьвед. (Ведмідь)

2. покамил. (Помилка)

3. ттячуспів. (Співчуття)

4. духниймя. (Духмяний)

5. канетчер. (Чернетка)

6. наозка. (Ознака)

Картка 2

1. Великий хижий звір з густою бурою, чорною чи білою шерстю, який живе у дрімучих лісах, високих горах чи на півночі. (Ведмідь)

2. Неправильність в обчисленнях, написанні слова. (Помилка)

3. Чуйне ставлення до чиїх-небудь переживань, горя. (Співчуття)

4. Той, що має приємний запах. (Духмяний)

5. Чорновий текст, рукопис. (Чернетка)

6. Те, що характеризує кого-, що-небудь, відрізняє від інших. (Ознака)

2) Слово Всезнайка.

— Слово дитина має декілька значень:

• маленька дівчинка або хлопчик;

• син або дочка незалежно від віку.

3) Каліграфічна хвилинка.

а) Письмо з’єднань.

д д дд Д Д Д д Дд

Ди ди ит ти ин на

б) Парна диференційована робота на вибір.

• Придумайте речення зі словом дитина. Запишіть його.

• Складіть із поданих слів речення зі словом дитина. Запишіть його.

знають

і

українську

Діти

мову.

люблять

(Діти знають і люблять українську мову.)

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Актуалізація опорних знань

1) Перевірка домашнього завдання.

а) Вправа 197 (с. 74).

— Прочитайте слова за алфавітом.

б) Вправа 190 (с. 71).

— Прочитайте висловлювання Павла Тичини.

2) Гра «Вірю — не вірю».

Учитель промовляє речення і кидає учневі кульку. Учень ловить кульку і каже: «Вірю» або «Не вірю».

• Для спілкування людей потрібне тільки усне мовлення.

• Для спілкування людей потрібне тільки писемне мовлення.

• Для спілкування людей потрібне усне та писемне мовлення.

• Коли люди розмовляють — то це писемне мовлення.

• Для поліпшення усного мовлення потрібно вивчати загадки.

• Писемне мовлення має бути каліграфічним, охайним.

• Усне мовлення повинно бути чітким, виразним.

2. Мотивація навчальної діяльності

Учитель читає вірш: то скоромовкою, то тихо, то криком, то сердито, то лагідно.

Що таке щастя? Це вранці роса

Сяйвом своїм зігріває,

Раннії квіти — яка ж то краса,

Вітер їм пісні співає.

За Олександром Мензеровим

— Діти, чи сподобалось вам, як я прочитала вірш?

Учитель повторно читає вірш, але виразно.

— Діти, чи сподобалося вам, як я прочитала вірш?

— Яка ж різниця?

— Щоб наше мовлення розквітало, нам потрібно піднятися ще на одну сходинку знань.

3. Повідомлення теми і завдань уроку

4. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

1) Пояснення вчителя.

— Люди можуть розмовляти між собою з різною силою голосу: звичайним голосом, тихим, кричати.

— Від чого залежить сила голосу? (Від ситуації)

2) Виконання вправи 199 (с. 75).

а) Робота за малюнками.

— Розгляньте малюнки.

— Де діти можуть говорити голосно, а де потрібно розмовляти тихо або пошепки?

— Де діти можуть кричати?

б) Парна диференційована робота.

— Складіть і запишіть речення про те, що зображено на першому малюнку. Подумайте, як говорять діти в бібліотеці.

— Складіть і запишіть речення про те, що зображено на другому малюнку. Подумайте, як говорять діти на уроці.

— Складіть і запишіть речення про те, що зображено на картці.

— Як уболівальники скандують ім’я переможця?

Фізкультхвилинка

Танцювальні рухи під фонограму пісні «Казко, оживи» (муз. В. Байкіна, сл. Т. Подолян).

Любимо казки ми дуже

Їх читаєм залюбки.

Казко, казко, тебе просим:

В долі нашій оживи!

3) Виконання вправи 200 (с. 75-76). Групова робота.

Об’єднання учнів у групи — за допомогою фрагментів одної картинки.

(Кожна група вибирає відповідну маску.)

а) Читання за особами.

(Кожна пара вибирає відповідну маску.)

— Поміркуйте, де потрібно читати звичайним голосом, лагідно, а де — голосно, напружено.

б) Читання діалогу із казки «Рукавичка».

в) Інсценізація фрагмента казки за бажанням учнів.

г) Робота зі звертаннями.

— Спишіть слова Півника, з якими він звертався до Котика.

Слово Всезнайка

Слово-звертання виділяють на письмі комами або знаком оклику.

4) Робота над скоромовками.

Гра «Карусель». Робота в парах

На місточку скоромовка

Сіроманця стріла вовка.

Скоро мовить вовк почав,—

Ледь язик не поламав,

Бо була та скоромовка

Для Івася — не для вовка

— Навчіться промовляти скоромовку швидко, чітко вимовляйте звуки.

Картка 1

Захар заліз на перелаз.

— Захарку, злізь! Захарку, злазь! Зумів залізти — знай, як злізти!

Картка 2

Старий Самсон сказав своїм синам:

— Сини, соліть сало сухою сіллю!

Картка 3

Хитру сороку спіймати морока.

А на сорок сорок сорок морок.

Картка 4

Сіяв, віяв дід Мусій, сіяв, віяв, посівав, славну пісеньку співав.

5) Робота над фразеологізмами. Парна робота.

Картка 1

1. Прочитайте вислів.

Строчить, як із кулемета.

2. Поясніть, коли так говорять.

Картка 2

1. Прочитайте вислів.

Треба тягти за язик.

2. Поясніть, коли так говорять.

5. Гра «Сила голосу і темп мовлення». Завдання за вибором учнів

Сила голосу

Тихо

Голосно

Пошепки

На змаганнях

У бібліотеці

Коли співають колискову

Темп мовлення

Швидко

Повільно

Нормально

Розмова

Скоромовка

Колискова

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Рефлексія

Вправа «Мікрофон»

• Що ви дізналися сьогодні на уроці?

• Де ви можете застосувати знання, здобуті сьогодні на уроці?

2. Домашнє завдання (за вибором учнів)

1) Виконання вправи 201 (с. 76).

— Уявіть себе вчителем. Повчіться диктувати диктант.

— Запишіть речення під диктовку. Попросіть когось із рідних, щоб вам продиктували.

2) Завдання на картці.

Картка

1. Ви, звісно, добре знаєте казку про козу-дерезу. Запишіть, хто брався її виганяти із зайчикової хатки та нічого не вдіяв.

2. Як ви вважаєте, з якою силою голосу виганяли герої казки козу-дерезу?

3. Напишіть 2 речення із казки «Коза-дереза».



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити