Розробки уроків - Українська мова 2 клас - II семестр За підручником М. С. Вашуленка - 2017 рік

СЛОВО (продовження)

УРОК 67. ЗМІНЮВАННЯ ЗА ЧИСЛАМИ (один — багато) СЛІВ, ЯКІ ВІДПОВІДАЮТЬ НА ПИТАННЯ хто? що?

Мета:

формування предметних компетентностей: навчати учнів змінювати за числами (один — багато) слова, які відповідають на питання хто? що?; розвивати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати пізнавальний інтерес;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший;

загальнокультурної: удосконалювати вміння дотримувати норм культурної поведінки; розширювати знання про твори малих фольклорних жанрів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Основні терміни і поняття: один — багато.

Обладнання: ілюстрації транспорту, представників професій (лікар, учитель, музикант, лісник, будівельник, перукар); гумовий м'яч.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

2. Робота зі словом шофер

1) Робота над віршем.

На базар у четвер

Їхав зайчик-шофер,

Правила дорожні знає

І зайчаток теж навчає.

С. Пушик

— Діти, хто їхав на базар? (Зайчик-шофер)

— Доберіть до слова шофер подібне за лексичним значенням слово. (Водій)

2) Робота зі словом «шофер».

Вправа «Кластер»

Завдання: складіть «Кластер» до слова шофер.

• Доберіть ключові слова до слова шофер.

• Зазначте поняття, що глибше розкривають зміст.

Дотримуйте правил!

• Не бійтеся записувати все, що спаде на думку, дайте волю уяві та інтуїції.

• Продовжуйте роботу доти, доки не закінчиться відведений час або не вичерпаються ідеї.

• Уявіть якомога більше зв’язків.

Висновок. Отже, слово шофер охоплює велику кількість інших слів.

Демонстрування зображень транспорту.

— Діти, пригадайте правила дорожнього руху.

— Яких правил дорожнього руху повинен дотримувати пішохід?

— А яких — шофер?

Гра «Продовж речення»

• Різні скельця є у мене:

Червоне, жовте і зелене... (калейдоскоп чи світлофор).

• Коли мчу я на обід,

Я — звичайний... (пішохід чи всюдихід).

• Знає навіть і гусак,

Що таке дорожній... (шпак чи знак).

• Коник смугастий авто зупиняє.

І пішоходам дорогу звільняє... (зебра чи поні).

• Для доріг він хлопець свій

За кермом сидить... (злодій чи водій).

• Пішоходу справжній дар —

Цей широкий... (тротуар чи базар).

— Яким транспортом вам доводилося подорожувати?

— Який транспорт ви ще можете назвати?

3. Каліграфічна хвилинка

1) Запис з'єднань у зошити.

Тра шоф авт абе так

Що? — автобус, трактор, літак, корабель, велосипед...

Хто? — шофер, тракторист, пілот, штурман...

— Зверніть увагу на правильність написання слів.

2) Робота з тематичним словником школяра.

Слово Всезнайка

Шофер — водій автомобіля (або іншого транспортного засобу).

Тракторист — водій трактора.

Штурман — помічник пілота літака (або пілота спортивного автомобіля під час проведення раллі; помічник капітана корабля).

Пілот — людина, яка керує літальним апаратом (або спортивним автомобілем).

3) Завдання на вибір учнів.

• Складіть речення зі словом шофер.

• Складіть речення зі словом тракторист.

4) Запис складеного речення.

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Мотивація навчальної діяльності

ЧИМ ПАХНУТЬ РЕМЕСЛА?

Мають ремесла свої аромати:

Тістом в пекарні пахне, малята.

Мимо столярні пройдете зрання —

Гостро запахне стружка духмяна.

Лаком і фарбою пахне маляр,

Цеглою — муляр, замазкою — скляр.

Куртка шоферська пахне бензином,

Одяг робочий — мастилом машинним.

Пахне кондитер мускатами, тминами.

Лікар — аптекою і вітамінами.

А хлібороби, що ходять за плугом,

Пахнуть чорноземом, полем і лугом.

Морем і рибою пахне рибак...

Тільки неробство не пахне ніяк.

Ледар пахтиться духами старанно,

Та пахне він, діти,

Усе ж препогано.

Джанні Родарі

— Усі учні, які навчаються в школі,— це маленькі трудівники. Кожна людина обирає професію, що їй подобається.

— А ким ви мрієте стати?

2. Актуалізація опорних знань

— Працьовитий у нас клас!

Отже, у майбутньому в нас будуть...

Ліна — учитель, Толя і Софія — лікарі, Артем — водій, Оля і Надя — продавці.

3. Повідомлення теми і завдань уроку

4. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

1) Виконання вправи 1. Колективна робота.

Демонстрування ілюстрацій до відгадок.

— Запишіть усі відгадки в один стовпчик.

• Хто людей з біди рятує

І хвороби всі лікує —

Призначає процедури,

І таблетки, і мікстури? (Лікар)

• Знань чимало в нього є,

Дітлахам їх віддає.

Місто знань постійний житель —

Носить горде ймення... (вчитель).

• Я до нього йду, малята,

Коли в мене буде свято.

Він волосся підстригає,

В гарну зачіску вкладає.

До своєї справи дар

Має майстер — ... (перукар).

• Інструмент бере у руки —

Линуть чисті, ніжні звуки.

Люди кажуть: «Це талант!»

Добре грає... (музикант).

• Рівно цеглу викладає,

Дах старанно покриває...

Каменяр і покрівельник

Носять назву... (будівельник).

• Хто в ліс приходить рано,

Кожне дерево огляне,

Всякий звір до нього звик?

Ну, звичайно ж, це... (лісник).

— Змініть слова-відгадки таким чином, щоб вони означали багато представників певної професії.

Один — багато

Лікар — лікарі

Вчитель — вчителі

Перукар — перукарі

Музикант — музиканти

Будівельник — будівельники

Лісник — лісники

Диференційована робота за вибором учнів

• Виконати завдання самостійно;

• виконати завдання з допомогою вчителя.

2) Виконання вправи 2. Самостійна робота.

Демонстрування ілюстрації до тексту.

Текст

Хлібороби — це люди, які вирощують хліб. Простежимо шлях хліба від ниви до столу.

Щороку землероби орють, розпушують, удобрюють ріллю, сіють зерно. Потім комбайнери збирають урожай. Господарі спокійні за хлібний урожай тоді, коли він потрапить у зерносховища. Мірошники намелють білого борошна, а пекарі спечуть духмяний хліб.

— Кого називають хліборобами?

— Який шлях долає хліб, щоб потрапити до столу?

— Назвіть професії людей, які беруть активну участь у хліборобській праці. (Тракторист, агроном, шофер...)

Диференційовані завдання за вибором учнів

I варіант

1. Прочитайте текст.

Хлібороби — це люди, які вирощують хліб. Простежимо шлях хліба від ниви до столу.

Щороку землероби орють, розпушують, удобрюють ріллю, сіють зерно. Потім комбайнери збирають урожай. Господарі спокійні за хлібний урожай тоді, коли він потрапить у зерносховища. Мірошники намелють білого борошна, а пекарі спечуть духмяний хліб.

2. Випишіть виділені слова.

3. Запишіть слова за зразком (один — багато).

Хлібороби — хлібороб.

Слова для довідок: землероб, пекар, мірошник, господар, комбайнер.

4. Спишіть речення про хліборобів.

II варіант

1. Прочитайте текст.

Хлібороби — це люди, які вирощують хліб. Простежимо шлях хліба від ниви до столу.

Щороку землероби орють, розпушують, удобрюють ріллю, сіють зерно. Потім комбайнери збирають урожай. Господарі спокійні за хлібний урожай тоді, коли він потрапить у зерносховища. Мірошники намелють білого борошна, а пекарі спечуть духмяний хліб.

2. Випишіть виділені слова.

3. Запишіть слова за зразком (один — багато).

Хлібороби — хлібороб.

4. Спишіть речення про комбайнерів. Підкресліть слова, які відповідають на питання що?.

IІІ варіант

1. Прочитайте текст.

Хлібороби — це люди, які вирощують хліб. Простежимо шлях хліба від ниви до столу.

Щороку землероби орють, розпушують, удобрюють ріллю, сіють зерно. Потім комбайнери збирають урожай. Господарі спокійні за хлібний урожай тоді, коли він потрапить у зерносховища. Мірошники намелють білого борошна, а пекарі спечуть духмяний хліб.

2. Випишіть назви професій.

3. Запишіть назви одної та багатьох професій за зразком.

Хлібороби — хлібороб.

4. Спишіть останнє речення. Підкресліть слова, які відповідають на питання хто?.

3) Виконання вправи 3. Робота в групах.

Учні об’єднуються в три групи.

I варіант

З’єднайте частини прислів’їв. Запишіть. Поясніть, як ви їх розумієте.

Праця людину годує,

за велике безділля.

Мала праця краща

а лінь марнує.

Тяжко тому жити,

хто не хоче робити.

ІІ варіант

1. З’єднайте частини прислів’їв. Запишіть. Поясніть, як ви їх розумієте.

Хочеш їсти калачі,

а добрі справи.

Де господар добре робить,

не сиди на печі.

Не одежа красить людину,

там і поле добре родить.

2. В одному прислів’ї підкресліть іменники, які відповідають на питання що?.

III варіант

1. З’єднайте частини прислів’їв. Запишіть. Поясніть, як ви їх розумієте.

Без терпіння

гуляй сміло.

На дерево дивись, як родить,

немає уміння.

Зробив діло —

а на людину, як робить.

2. Побудуйте звуко-буквену схему слова людина.

Фізкультхвилинка

5. Узагальнення й систематизація знань

1) Гра «Кому що потрібно».

Діти витягують картки, на яких написано назви професій, і називають предмети, якими користуються спеціалісти під час роботи.

Картки

• Лікар (халат, термометр...)

• Учитель (книги, зошити, ручки...)

• Кухар (ополоник, ніж, каструля...)

• Столяр (пилка, молоток, рубанок...)

ТРУД

Стіл, за яким ти сам сидиш,

Ліжко, в якому тихо спиш,

Диван і туфлі, й пара лиж,

Виделка, миска, ложка, ніж,

І кожен цвях, і кожен дім,

І кожна скибка хліба —

Усе це створено трудом,

А не упало з неба.

За все, що зроблено для нас,

Ми щиро вдячні людям.

Прийде пора, настане час,

І ми трудитись будем.

2) Гра «Один — багато».

Учитель називає іменники в однині, а учні — у множині. (Педагог кидає м’ячик, а учні — ловлять.)

Садівник, квітка, актор, театр, журналіст, слово, аптекар, ліки, художник, фарба, пожежник, машина, контролер, квиток, кондитер, торт.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Рефлексія

Вправа «Мікрофон»

• Чого ви навчилися сьогодні на уроці?

• Чи справдилися ваші очікування?

• Яке завдання вам принесло найбільшу радість на уроці?

2. Пропедевтика

— Сьогодні ми навчилися змінювати слова за зразком один — багато. Повторили групування предметів за родовими та видовими ознаками, щоб краще розвивати наше мовлення.

3. Домашнє завдання

— Щоб успішно вивчати українську мову, виконайте завдання за вибором.

Картка 1

1. Прочитайте слова.

2. Змініть слова за зразком один — багато.

3. Запишіть слова у зошит.

Учень —

Парта —

Ручка —

Пенал —

Зошит —

Дитина —

4. Складіть з одним словом речення.

Картка 2

1. Прочитайте текст.

2. Виділені слова замініть так, щоб кожне із них означало багато предметів.

3. Запишіть текст у зошит.

Діти відвідали зоопарк. Там мешкають тигр, лев, мавпа, страус, орел, олень. Цікаво спостерігати за тваринами.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити