Розробки уроків - Українська мова 2 клас - II семестр За підручником М. С. Вашуленка - 2017 рік

СЛОВО (продовження)

УРОК 71. ВЖИВАННЯ ВЕЛИКОЇ БУКВИ В КЛИЧКАХ ТВАРИН

Мета:

формування предметних компетентностей: формувати вміння учнів розрізняти назви тварин та їхні клички, правильно їх писати; закріплювати навички каліграфічного письма; розширювати словниковий запас школярів; виховувати любов до тварин;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: удосконалювати навички переключатися з одного виду роботи на інший;

загальнокультурної: формувати навички дотримання норм культурної поведінки;

здоров'язбережувальної: учити дотримувати норми гігієни читання і письма.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: велика буква.

Обладнання: зображення папужки; маска папужки; картки із записами назв тварин, кличок тварин; картки для складання речень; картки із завданнями.

Хід уроку

І. ВСТУПНА ЧАСТИНА

1. Організація класу

Вправа «Одне одному, разом!»

Учитель

Світ прекрасний навколо тебе —

Сонце ясне і синє небо,

1-й учень

Птахи і звірі, гори і ріки —

Нехай він буде таким навіки!

2-й учень

Нехай людина добро приносить,

Бо світ навколо любові просить.

Алла Потапова

2. Перевірка домашнього завдання (за вибором)

1) Прочитайте історію походження свого імені.

2) Прочитайте імена і прізвища трьох письменників, чиї оповідання ви читали.

3) Гра «Добавлянка».

• Леонід Каденюк — перший у незалежній Україні... (космонавт).

• Микола Лисенко — славетний український... (композитор).

— Ці люди прославили нашу українську землю. Ми ними пишаємося. Мине зовсім небагато часу, і ви також зможете своєю працею прославити не тільки себе, але й нашу рідну Україну. Отже, до праці!

II. ОСНОВНА ЧАСТИНА

1. Актуалізація опорних знань

Попереджувальний диктант

Марійка, Галина, Оксана Іванівна, Василь, Кирило Анатолійович, Петренко, Іваненко.

2. Каліграфічна хвилинка

1) Письмо з'єднань.

ає дж іл їж дм ля

2) Запис слів.

Заєць, джміль, їжак, лелека, ведмідь, зозуля.

— Яке питання ми ставимо до написаних слів? (Хто?)

— До якої тематичної групи належать усі слова? (Назви предметів)

3. Мотивація навчальної діяльності

— Сьогодні на урок завітав маленький гість. Відгадайте, хто він!

1) Робота над загадкою.

• Кольоровий, наче пава,

Птах веселий і ласкавий,

І червоний, і зелений,

Птах говорить цей до мене!

Не буває краще друга

За кмітливого... (папугу).

2) «Мозковий штурм».

— Що ви знаєте про папугу?

3) Проблемна ситуація.

У нашого папуги Чіпа чудова новина! У нього — свято. А яке ж свято без друзів? І вирішив папужка Чіп запросити друзів. Поробив чудові листівки, взяв ручку і почав писати...

Привіт!

... І зупинився. Адже не знав, як правильно звернутися до своїх друзів та написати їхні імена: киця Мура, свинка Фрося, корівка Квасолинка, собачка Гавчик. Навіть своє ім’я не знав, як правильно написати,— папужка Чіп. Засмутився папужка, заплакав. А потім згадав, що сльозами горю не поможеш. Подумав-подумав і вирішив прилетіти до нас на урок, навчитися.

Допоможемо папужці Чіпові?

4. Повідомлення теми і завдань уроку

5. Сприймання й засвоєння матеріалу

1) Підготовча вправа.

— Що означає слово папуга? (Назву тварини)

— А ще в нього є кличка. Яка кличка у нашого папуги? (Чіп)

— Як інакше можна назвати кличку? (Ім’я)

— Отже, є назви тварин і клички тварин. (На дошці — картки зі словами «назви тварин» та «клички тварин».)

— Розкажіть, які казки про тварин ви читали.

— Пригадайте назви цих тварин. (Учитель записує на дошці під відповідною карткою.)

— Пригадайте клички цих тварин. (Учитель записує на дошці під відповідною карткою.)

2) Робота в парах. Завдання за вибором.

а) Виконання завдань за карткою.

Картка

1. Прочитайте назви тварин.

2. Прочитайте клички тварин.

Назви тварин: корова, собака, кінь, котик.

Клички тварин: Зірочка, Гавчик, Сокіл, Мурчик.

3. Спишіть.

б) Виконання вправи 304 (с. 116).

— Прочитайте назви тварин.

— Прочитайте клички тварин.

— Спишіть.

3) Дослідження.

— Ми дослідили, що кличка тварини — це ім’я тварини.

— Як пишуться імена людей?

— Як пишуться клички тварин, тобто їхні імена?

4) Ознайомлення з правилом (с. 117).

— Діти, пам’ятайте, що клички тварин, як і прізвища, імена, по батькові — це власні назви. Саме тому вони пишуться з великої букви.

5) Робота за віршем.

— Послухайте вірш.

У Миколки на подвір’ї

Гамірливі друзі:

Знають хлопчика в селі,

Та й, мабуть, в окрузі.

Корівчина — Квасолина,

Кізка біла — Намистина,

Курочка — Манюня,

Півень Кузя, кішка — Муся.

Та ще й песик — Нюня.

Свинка Фрося просить проса,

Кролики — травички.

Всіх хлопчина нагодує,

Всім наллє водички.

Не лінується ніколи

Працювать в господі.

І з маленького Миколи

Виросте господар.

Пам’ятай, що тільки в праці

Досягають висоти.

За роботу нумо братись

І всього досягнеш й ти.

Валентина Романова

— Дівчатка запишуть назви тварин, а хлопчики — клички тварин.

(Назви тварин: корівчина, кізка, курочка, півень, кішка, песик, свинка, кролики.

Клички тварин: Квасолинка, Намистинка, Манюня, Муся, Нюня.)

Фізкультхвилинка

6) Виконання вправи 305 (с. 117). Парна диференційована робота.

— Прочитайте.

— Випишіть із тексту назви і клички тварин.

— Потім — що сказано про кота, півня і собаку.

— До слова приятелі доберіть слова, близькі за значенням.

6. Узагальнення й систематизація знань

Гра від великої букви. Завдання на вибір. Парна робота

Картка 1

Пригадайте казку «Колосок».

Запишіть назви і клички (імена) героїв казки.

Картка 2

Пригадайте казку «Ріпка».

Запишіть назви і клички (імена) героїв казки.

Картка 3

Пригадайте казку про тварин, які мали клички.

Запишіть назви і клички (імена) героїв казки.

III. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

1. Рефлексія

Вправа «Мікрофон» (папужка Чіп бере інтерв'ю в учнів)

— Папужка Чіп був дуже старанним на уроці. А ви?

— Приготуйтеся дати відповіді нашому гостеві!

• Яку добру справу ви зробили на уроці? (Допомогли папужці Чіпові.)

• Що нового ви дізналися сьогодні на уроці?

• Що корисне ви вивчили сьогодні на уроці?

• Де ви можете використати ці знання?

• Назвіть тварин.

• Назвіть клички тварин.

• Пригадайте моїх друзів (тварина і кличка тварини).

— Дякую! Тепер піду додому і запрошу всіх друзів на свято. Я тепер знаю, що назви тварин пишуться з малої літери, а клички — з великої!

2. Домашнє завдання (на вибір)

— Не тільки папужка Чіп писатиме вдома. Ми також виконаємо домашнє завдання. Виберіть те, що вам найбільше сподобалося.

1. Виконати вправу 306 (с. 117).

Прочитати текст.

Списати, добираючи з довідки клички тварин.

Пояснити написання кличок тварин.

2. Завдання на картці.

Картка

1. Прочитайте.

Курочка ..., котик ..., хом’ячок ..., цуценятко ..., корівка ..., коник ...

2. Придумайте клички тваринам та запишіть їх.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити