Розробки уроків - Українська мова 3 клас

Урок № 11. Текст-розповідь

Тема: Текст-розповідь

Мета: формувати уявлення учнів про текст-розповідь, виробляти вміння розрізняти тексти-розповіді за стилями мовлення; розвивати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: підручник, зошит.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

 

Ось дзвінок сигнал подав —

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с.21,впр.36)

— Прочитайте речення, які ви записали з останнього абзацу вправи 33.

— Скільки прикметників ви знайшли в цій частині?

— Назвіть їх.

2 Складання за малюнками плану до казки «Про двох цапків»

— Пригадайте зміст казки за поданими малюнками.

— Запишіть план у зошити.

— Спробуйте переказати казку за складеним планом.

Орієнтовний план

1. Зустріч на кладці.

2. Бійка цапків.

3. Цапки у воді.

3. Бесіда

— Що ми називаємо планом тексту?

— З якою метою ми складаємо план до тексту?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над текстом, ознайомимося з текстом-розповіддю; будемо вчитися розрізняти розповіді за їх метою, вчитися складати розповідь за опорними словами і добирати до неї заголовок.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за вправою 37 (с. 21)

— Прочитайте загадку.

— Прочитайте подані нижче слова.

— Яке з них є відгадкою? (Лелеки)

— Доберіть слова, близькі за значенням до слова лелеки.

— Спишіть речення зі словом-відгадкою.

— Назвіть виділене слово в загадці.

— Що це за дивний ключ у небі лине?

— Яке ще значення може мати це слово? (Гайковий ключ; скрипковий ключ; ключ від замка)

— Складіть речення зі словом ключ.

2. Ознайомлення з науково-популярним текстом (с. 21-22, впр. 38)

— Прочитайте текст.

— Про кого в ньому йдеться?

— Де можна прочитати дані відомості про життя лелек? (В енциклопедії)

— Які наукові відомості подаються в ньому?

Висновок. Цей текст є науково-популярним.

— Спишіть другий абзац тексту.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота за вправою 39 (с. 22)

— Розгляньте малюнки.

— Прочитайте слова з довідки.

— Кого знайшли батько з Миколкою?

— Що сталося з пташкою?

— Що вирішив зробити батько?

— Які птахи жили на Миколчиному подвір’ї?

— Як вони ставилися до лелеки?

— Чим люди годували лелеку?

— З ким лелека зустрівся навесні?

— Де він почав будувати гніздо?

— Яке диво сталося в лелечій сім’ї?

2. Розвиток зв'язного мовлення

Робота в групах

— Складіть розповідь за малюнками, використовуючи слова з довідки.

— Доберіть до тексту заголовок.

3. Звітування груп

— Прочитайте складений вами текст.

— Який текст ви склали?

4. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 23)

5. Цікаво знати!

Лелека (бусол, бузько, чорногуз, гайстер) — символ богині Зорі; символ поваги до батьків; символ мандрівників, сімейного благополуччя, щастя, батьківщини.

Особливу увагу наші предки приділяли появі перших перелітних птахів. Вони не просто несли на крилах весну, а прилітали з вирію — від богів, тому й самі мали чарівні властивості. Були широко розповсюджені різноманітні гадання «на першого птаха». Вважали, що коли молода дівчина рано навесні вперше зустріне пару лелек, то цього року вийде заміж, якщо ж самотнього — ще буде дівувати. Якщо дівчині часто сняться лелеки — треба чекати старостів до хати, заміжній жінці — вона завагітніє. Коли чорногуз сідав на дах під час весілля, очікували швидкого поповнення в родині. Якщо в перший день, коли в домі з’явиться маля, над ним покружляє білий лелека — новонародженого чекає щаслива доля. Коли навесні вперше зустрівся лелека в польоті — рік буде щасливим, стоячий — у цьому році не пощастить.

Убивство лелеки прирівнювалося до вбивства людини. Цей птах, за повір’ям, має риси і звички, притаманні людям. У народному уявленні він є символом праці і відданості. Де він покладе своє кубло, тій хаті буде щастити, а якщо його образити, він і хату може спалити. В Україні птахів і звірів не називали людськими іменами. Однак, для лелек робили виняток. З ними розмовляли, «радилися» як з членами сім’ї.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Над яким типом тексту працювали на уроці?

— Про що йдеться в тексті-розповіді?

— Яка мета художнього тексту?

— Чим художній текст відрізняється від науково-популярного?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 23, впр. 40.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити