Розробки уроків - Українська мова 3 клас

Урок № 12. Текст-розповідь

Тема: Текст-розповідь

Мета: формувати уявлення учнів про текст-опис; виробляти вміння складати тексти-описи за поданим планом; розвивати зв'язне мовлення; пам'ять учнів; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: підручник, зошит.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Ось дзвінок сигнал подав —

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 23, впр. 40)

— Прочитайте розповідь про книжку, яку ви читаєте або прочитали.

— Ваша розповідь належить до художнього тексту чи до науково-популярного?

— Доведіть свою думку.

2. Гра «Угадай предмет за його ознаками»

Жовте, маленьке, пухнасте — ... (курча).

Хитра, руда — ...(лисиця).

Сірий, косоокий, полохливий — ... (заєць).

— Щоб зрозуміти, про який предмет йдеться, достатньо його описати.

IIІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над текстом, ознайомимося з текстом-описом; будемо вчитися складати опис предмета за планом і добирати до нього заголовок.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

·       Робота за вправою 41 (с. 23)

— Прочитайте текст.

— За допомогою чого малює художник? А письменник?

— Що необхідно знати письменнику, щоб писати цікаві тексти?

— Що можна описати словесно?

— Як це потрібно зробити?

— З якою метою це робить письменник?

2. Вибіркове списування

— Спишіть другий абзац тексту з вправи 41.

— Підкресліть слова, як і вказують на те, що та кого можна описувати.

3. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 23)

4. Вправа на розвиток пам'яті

— Назвіть птахів: горобець, ластівка, жайворонок, зозуля, сорока, снігур, соловей, щиголь, дятел, лелека.

— Запишіть назви птахів із пам’яті.

Учні протягом 0,5 хв розглядають птахів, учитель закриває дошку, діти записують назви птахів у зошити.

— Перевірте свою пам’ять. (Хто запам’ятав 10 назв птахів,— має гарну пам’ять; хто запам’ятав 5 назв — треба трохи потренуватися; хто запам’ятав менше 5 слів,— необхідно розвивати пам’ять.)

5. Етимологія слова

— Деякі птахи мають кілька назв: ворон — кракун, сова — пугач, ґава — ворона, дятел — довбар.

— А як по-іншому ми називаємо лелеку? (Бусол, баюн, веселик, чорногуз)

б. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота за вправою 42 (с. 24)

— Прочитайте текст.

— Про що запитала Оленка в бабусі?

— Чому лелеку називають чорногузом?

— Де зображують лелеку?

— Які твори про нього складають?

— Чому ця пташка заслуговує на таку повагу до себе?

2. Словесне малювання

— Розгляньте малюнок.

— Яких пташок ви на ньому бачите?

— Прочитайте пункти плану.

— Прочитайте слова з довідки на с. 25.

— Спробуйте описати лелек, дотримуючись пунктів плану і використовуючи слова з довідки.

— Доберіть заголовок до тексту.

Орієнтовний текст-опис

Лелека — живий символ України. Вони будують гнізда на хаті або на високому стовпі.

Це великий птах. Лелеки мають оперення білого і чорного кольорів. У них високі червоні ноги і довга шия. Очі круглі, чорні, немов смородинки. Дзьоб міцний, червоний, гострий.

Лелека вірний, турботливий, працьовитий птах. Українці оберігають лелек. Вони занесені до Червоної книги України.

3. Вправа «Коли так говорять?»

— В українського народу є багато висловів, пов’язаних з птахами. Прочитайте ці вислови.

• Тріщить, як сорока.

• Бачить, як сова уночі.

• Де лелека родиться, там щастя водиться.

— Коли так говорять?

— Усно складіть коротку розповідь, яка б могла закінчуватися одним з поданих висловів.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Над яким типом тексту працювали на уроці?

— Як ви розумієте поняття текст-опис?

— Що було найцікавішим на уроці?

— Що викликало труднощі?

— Над чим вам слід ще попрацювати?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 25, впр. 43. Складіть текст-опис ластівки. Запишіть.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.