Розробки уроків - Українська мова 3 клас

Урок № 13. Текст-міркування. Перевірна робота. Перевірка знань за темами «Мова і мовлення», «Текст»

Тема: Текст-міркування. Перевірна робота. Перевірка знань за темами «Мова і мовлення», «Текст»

Мета: формувати уявлення учнів про текст-міркування; виробляти вміння визначати його основні частини; розвивати пізнавальну активність учнів; збагачувати словниковий запас школярів; вміння узагальнювати, систематизувати; виховувати бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції), перевірка знань.

Обладнання: підручник, зошит.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Ось дзвінок сигнал подав —

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1 Перевірка домашнього завдання (с.25,впр.43)

— Який опис був більш удалим?

— Поясніть чому.

2. Хвилинка каліграфії

·       Читання вірша вчителем

Ти куди летиш, лелеко?

Я зібрався недалеко —

До ставочка, де вербички

Посхилялись до водички,

Хочу жабку я спіймати,

Лелечат нагодувати.

— Про кого йдеться в цьому вірші?

— А що цікавого ви знаєте про лелек?

— Запишіть каліграфічно букву Л л та склади з нею.

Лу, ло, Лі, дл, ол, ел, кла, елн, леле.

3. Вправа «Мікрофон» (с.25, впр. 44)

— Прочитайте прислів’я.

— Поясніть, як ви розумієте останнє прислів’я.

— Відповідь починайте так:

На мою думку, ...; я вважаю...; я переконаний (переконана)...; по-перше, по-друге; отже.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми ознайомимося з текстом-міркуванням та напишемо перевірну роботу за вивченими темами.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за вправою 45 (с. 25)

— Прочитайте текст.

— Прочитайте речення, у яких дід Василь розмірковував над тим, чому лелеки можуть покинути його хату.

— Які слова він для цього використовує?

— Спишіть другий абзац тексту.

— Яке питання можна поставити до другого абзацу? (Чому?)

— Як можна назвати такий вид тексту?

2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (ст. 26)

3. Робота за вправою 46 (с. 26)

— Прочитайте текст. Про яке свято згадується в ньому?

— Який обряд виконували на Водохреща?

— Складіть текст-міркування, використовуючи слова і словосполучення із тексту вправи.

— Прочитайте підкреслене речення. Воно і буде початком вашого міркування.

— Доберіть до тексту заголовок.

4. Перевірка виконаної роботи

5. Фізкультхвилинка

V. КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ. ПЕРЕВІРНА РОБОТА ЗА ТЕМАМИ «МОВА І МОВЛЕННЯ», «ТЕКСТ»

1 варіант

1. Позначте правильну відповідь.

Мова потрібна людям, щоб:

а) малювати;

б) передавати думки;

в) спілкуватися.

2. Усне мовлення має бути:

а) голосним, гарним, емоційним;

б) правильним, виразним, зрозумілим;

в) культурним, тихим, лагідним.

3. Текст — це:

а) окремі речення;

б) об’єднані за змістом речення;

в) зв’язна розповідь.

4. Укажіть тип поданого тексту.

І чому ж така красива наша школа восени? Бо навколо школи ростуть квіти. У садку достигають яблука. Але найбільше прикрашають школу дитячі голоси.

а) розповідь;

б) міркування;

в) опис.

5. Доберіть заголовок до поданого тексту.

Кіт побачив на дереві гніздо, у якому пищали пташенята. Він поліз на дерево. Прилетів старий дрізд. Він став клювати кота. Кіт злякався і втік.

6. Запишіть речення в такому порядку, щоб вийшов текст.

На ньому було дупло. В лісі росло дерево. Там жила білка. Вони були маленькі. В неї були білченята. Мати навчала своїх малят здобувати собі їжу.

7. Допишіть кінцівку тексту.

Птахи — наші друзі. Вони знищують шкідників лісу. А ще вони радують нас своїм співом...

2 варіант

1. Позначте правильну відповідь.

Мова складається:

а) зі слів;

б) із букв;

в) з речень.

2. Писемне мовлення має бути:

а) охайним, каліграфічним, зрозумілим;

б) мімічним, жестикулятивним;

в) голосним, інтонаційним.

3. Текст складається:

а) із зачину, основної частини, кінцівки;

б) із заголовка, абзаців;

в) із речень.

4. Укажіть тип поданого тексту.

У лісі діти знайшли зайченят. У руки їх брати не можна. Почує людський дух зайчиха й побоїться до маляти підійти. Так і загине зайченя з голоду.

а) міркування;

б) опис;

в)  розповідь.

5. Доберіть заголовок до поданого тексту.

У мами сьогодні день народження. Петрусь і Василько пішли до лісу. Вони нарвали квітів і подарували їх мамі. Матуся дуже зраділа. Вона похвалила синів.

6. Запишіть речення в такому порядку, щоб вийшов текст.

І журавель видужав. Восени хлоп’ята знайшли в кущах журавля. Хлопчики принесли його в село. У птаха було поранене крило. Діти довго лікували журавлика.

7.  Допишіть кінцівку тексту.

Горобець побачив на березі шпаківню і зайняв її. Через тиждень прилетіли з півдня шпаки.

Піднявся гамір...

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Над яким типом тексту працювали на уроці?

— Які слова і словосполучення ми використовуємо в таких текстах?

— Які труднощі виникли під час виконання перевірної роботи?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 26, впр. 47. Прочитайте речення. Складіть текст-міркування за поданим початком. Використовуйте слова та сполучення слів із довідки.

Хліб — це святиня. Його потрібно берегти.

Довідка: я переконаний (переконана), на мою думку, вважаю, важка праця, багато професій, доглядають, сіють, збирають урожай, землероб, мірошник, пекар, продавець.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.