Розробки уроків - Українська мова 3 клас

Урок № 20. Зв'язок між словами в реченнях. Словосполучення

Тема: Зв'язок між словами в реченнях. Словосполучення

Мета: ознайомити учнів з поняттям «словосполучення» та його характерними ознаками; формувати вміння визначати основу речення, встановлювати зв'язки між членами речення за допомогою питань; вчити складати схеми речень; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати інтерес до вивчення мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: підручник, зошит.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Ось і дзвоник дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

І урок розпочинаймо!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 36, впр. 68)

— Прочитайте, як пов’язуються слова у другому реченні.

(Що? жовтень (що робить?) їздить; їздить (на чому?) на коні; на коні (якому?) барвистому.)

2. Робота над деформованим текстом

— Утворіть речення з окремих слів.

— Підкресліть головні члени речення.

Діти, вода, купатися, в, часто, морська.

Були, хвилі, на, великі, морі.

Слухала, Маринка, вчителя, уважно, пояснення.

3. Бесіда

— Що становлять підмет і присудок у реченні? (Його граматичну основу)

— Як підкреслюємо підмет у реченні? А присудок?

— Які ще члени речення, крім головних ви знаєте?

— Як пов’язуються між собою слова в реченні? (За допомогою питань)

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми з’ясуємо, що таке словосполучення, будемо вчитися встановлювати зв’язки між членами речення.

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Каліграфічна хвилинка

Оо Оо Оо Ос Ог Оз Оц Ол ус сь ос св сх см

• Осінь усьому рахунок веде.

• 3 осінньої дороги не витягнеш ноги.

— Як ви розумієте ці прислів’я?

— Перше речення розберіть за членами речення.

— Виконайте звуко-буквений аналіз слова усьому.

— Слово осінньої поділіть на склади для переносу.

2. Робота над мовним матеріалом (с. 36, впр. 69)

— Прочитайте виразно вірш.

— Куди вийшов слон?

— Поясніть, як ви розумієте значення слова перон.

(Перон — платформа для пасажирів на вокзалі або транспортній зупинці.)

— Де знаходиться перон?

Словникова робота

Вокзал — споруда (будівля) для обслуговування пасажирів на залізниці.

— Утворіть пари слів і дізнайтеся, які бувають вокзали.

Річковий, морський, залізничний.

— Складіть речення з однією парою слів і запишіть його в зошит.

Самостійна робота

— Спишіть речення.

— Підкресліть у них підмет і присудок.

Перевірка виконаної роботи

— У якому реченні присудок відповідає на питання хто він є?

Складання схем речень за зразком на с. 36.

3. Робота за вправою 70 (с. 37)

— Прочитайте текст.

— Хто головний герой розповіді?

— У кого жив Моті?

— Чому слон утік?

— Що робив Моті на волі?

Складання схем до підкреслених речень.

4. Утворення словосполучень

— Доберіть із тексту вправи 70 (с. 37) слова, які залежать від слів:

захотілося (кому?)... (йому);

перервав (що? ) ... (ланцюг);

ланцюг (який? ) ... (залізний).

— Що ви утворили?

5. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 37)

— З яких слів складаються словосполучення?

— Від якого слова ставимо питання?

— Підмет і присудок можуть бути словосполученнями?

6. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Творча робота (с. 37, впр. 71)

— Прочитайте словосполучення.

— Усно поширте їх за допомогою питань.

— Запишіть складені словосполучення в зошит.

2. Запис під диктування з коментуванням

— Запишіть речення під диктування.

— Поясніть, які це речення за метою висловлювання та інтонацією.

Осіннє листя тихо падає. (Розповідне, неокличне.)

Коли знову пригріє сонечко? (Питальне, неокличне.)

Яка ж гарна осінь! (Розповідне, окличне.) ,

Бережіть книгу — джерело знань! (Спонукальне, окличне.)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Над чим працювали на уроці?

— Як Встановити зв’язок слів у реченні?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 37, впр. 72. Складіть власні речення за поданими схемами.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити