Розробки уроків - Українська мова 3 клас

Урок № 25. Слова, що звучать однаково, але мають різні значення

Тема: Слова, що звучать однаково, але мають різні значення

Мета: ознайомити учнів зі словами, які звучать і пишуться однаково; вчити виявляти у тексті такі слова; розвивати усне й писемне мовлення; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати уважність, спостережливість.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: підручник, зошит.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Ось і дзвоник дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

І урок розпочинаймо!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Пряме — переносне»

— Прочитайте. Назвіть словосполучення, у яких слова вжиті в переносному значенні.

1) Гарячий чай налили у склянки. 2) Гаряча зустріч відбулась у випускників школи. 3) Гарячі оплески глядачів ще довго лунали у залі; 4) Гаряче сонячне проміння зігрівало землю.

2. Словникова робота

Гра «Що заховалося?»

1) Стрімкий, залізний, точний... (годинник).

2) Домашня, написана на конверті, надрукована... (адреса).

3) Працьовитий, рідний, старенький... (дідусь).

4 )Одногорбий, великий, витривалий... (верблюд).

5) Новий, цікавий, словниковий... (диктант).

— Які слова за значенням вивчили ви на попередніх уроках?

— Наведіть приклади словосполучень, в яких слова вживаються в переносному значенні.

— Які ви знаєте слова, що мають декілька значень? Доведіть, що вони багатозначні.

3. Каліграфічна хвилинка

У У У у у у у у у ус ум уз шу ук уг

Україна урок

У стоніжок по сто ніжок.

— Які слова звучать однаково?А що вони означають?

4. Словниковий диктант

Абрикос, адреса, айстра, автомобіль, агроном, акваріум, апельсин, апетит, асфальт, банкір, бензин, бетон, бібліотека, велосипед, верблюд, вогнище, вокзал, горизонт, гриміти, грім, депутат, дециметр, директор, електрика, кипіти, кишеня, колектив, комбайн, комбайнер і комбайнер, комп’ютер, коридор, космонавт, криниця, кукурудза, метал, минулий, очерет, пиріг, президент, пшениця, радіо, сантиметр, секунда, спасибі, тривога, фермер, хвилина, черемха, черешня (49 слів)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про слова, які звучать і пишуться однаково.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота в групах (с. 43, впр. 86)

— Прочитайте вірш.

— Про що в ньому йдеться?

— Спишіть виділене речення. Підкресліть головні та другорядні члени. Назвіть однорідні присудки.

— Визначте, як і слова у вірші звучать і пишуться однаково. Запишіть їх значення. Поставте наголос у цих словах.

Запам’ятайте! Слова, які звучать і пишуться однаково, але мають різне значення, є однозвучними словами. Наприклад: коса — заплетене волосся, коса — інструмент для косіння трави, коса — морська чи річкова мілина.

     Значення однозвучних слів можна визначити тільки в сполученні з іншими словами.

2. Словникова робота

— Відгадайте загадку.

• У проваллі глибоко виблискує око. (Криниця)

Криниця — колодязь.

Криниця:

1) викопана й захищена від обвалів яма для добування води.

2) перен. джерело, скарбниця чогось: криниця життєвої мудрості.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над текстом (ст. 43, впр. 87-88)

— Прочитайте текст.

— Про що ви дізналися з цього тексту?

— Спишіть. Підкресліть однозвучні слова. Поставте в них наголоси.

— Запишіть значення однозвучних слів за зразком. (Літа — іменник, літа — дієслово)

— Визначте корінь у виділеному слові.

2. Робота за вправою 88 (с. 44)

— Прочитайте текст. Перекажіть.

— Спишіть текст. Знайдіть і підкресліть однозвучні слова. Поставте в них наголоси. Поясніть їх значення. (Горобині — іменник, горобині — прикметник)

— Зробіть звукову схему підкреслених слів.

3. Робота в групах

— Прочитайте вірш. Чи є в цьому вірші слова, які звучать і пишуться однаково, але мають різне лексичне значення?

Був холодний місяць лютий.

Лис ходив голодний, лютий.

Всюди ліз, куди й не слід,

Замітав хвостищем слід,

До курей поліз у хижу.

Пес піймав звірину хижу,

Він до лиса мав відразу,

То й загриз його відразу.

Т. Чорнобицька

4. Самостійна робота

— Спишіть. Підкресліть слова, які звучать і пишуться однаково, але мають різне лексичне значення.

Велике кругле світило викотило на небо. Мільйони років воно світило й дарувало і нині дарує людям тепло.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що вивчали на уроці?

— Що для вас було новим?

— Наведіть приклади слів, що звучать і пишуться однаково.

— Якою косою трави не накосиш?

— Який тур не цікавить зоологів?

— З якої байки плаття не пошиєш?

— Як можна визначити значення однозвучних слів?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 44, впр .89. Прочитайте словосполучення. Складіть із ними речення. Доберіть сполучення слів, у яких підкреслені слова вживалися б в іншому значенні.

Мила дівчина; зелені сади; розумні діти.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити