Розробки уроків - Українська мова 3 клас

Урок № 27. Антоніми

Тема: Антоніми

Мета: розширювати знання учнів про слова, протилежні за значенням {антоніми); формувати вміння добирати антоніми, використовувати їх в усному і писемному мовленні; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати пам'ять, мовлення; виховувати працьовитість.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: підручник, зошит.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Ось і дзвоник дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

І урок розпочинаймо!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 45, впр. 93)

— Прочитайте речення із дібраними синонімами із вправи 92.

2. Каліграфічна хвилинка

Д ин яз оло ві ия ель

Дурний язик голові не приятель.

— Як ви розумієте цей вислів?

3. Словниковий диктант

Мчить, летить, повзе, біжить, їде, іде.

— Як можна назвати ці слова? Поясніть їх значення. Складіть з ними речення.

— Слово іти має понад 20 значень. Деякі з них: наближатися, рости, палати,

відправлятися, пересуватися, відбуватися.

4. Словниковий диктант

Батьківщина, Київ, площа, Україна, абрикос, адреса, айстра, автомобіль, агроном, акваріум, апельсин, апетит, асфальт, банкір, бензин, бетон, бібліотека, велосипед, верблюд, вогнище, вокзал, горизонт, гриміти, грім, депутат, дециметр, директор, електрика, кипіти, кишеня, колектив, комбайн, комбайнер і комбайнер, комп’ютер, коридор, космонавт, криниця, кукурудза, метал, минулий, очерет, пиріг, президент, пшениця, радіо, сантиметр, секунда, спасибі, тривога, фермер, хвилина, черемха, черешня (49 слів)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про слова, протилежні за значенням. .

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота над віршем (с. 45, впр. 94)

— Виразно прочитайте вірш.

— Про що в ньому розповідається?

— Спишіть. Прочитайте речення, у якому висловлена основна думка тексту. До підкреслених слів доберіть синоніми. Запишіть їх. Прочитайте виділені слова. Як ми їх називаємо?

Мати ¾ ПАНІМА́ТКА [ПАНЬМА́ТКА] заст., ПОРОДЖЕ́ННИЦЯ заст., МА́ТКА діал.; МА́МА, НЕ́НЯ, МА́ТІНКА, НЕ́НЬКА пестл., МА́МКА розм., МА́МОЧКА пестл., МА́МОНЬКА пестл., МАМУ́НЯ пестл., МАМУ́СЯ пестл., МАТУ́СЯ пестл., МАТУ́НЯ пестл., МА́ТОНЬКА пестл., МАМУ́ЛЯ пестл., МАМУ́НЦЯ пестл. діал. (як ласкава назва, ласкаве звертання).

Воздати ¾ повернути, подякувати.

Запам’ятайте! Пари слів, що мають протилежне значення, називаються антонімами. Наприклад: високий — низький, день — ніч.

Антонімами можуть бути слова тільки однієї частини мови. Наприклад: солодкий — гіркий (прикметники); працювати — ледарювати (дієслова); радість — сум (іменники).

Антоніми подаються в словнику антонімів.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в парах (с. 46, впр. 95)

— Прочитайте уривок із казки. Перекажіть текст.

— Спишіть текст. Підкресліть антоніми. Доберіть до виділених слів антоніми.

2. Робота в групах (с. 46, впр. 96)

— З’єднайте частини лівої та правої колонок. Запишіть прислів’я. Як ви їх розумієте? Підкресліть антоніми.

Спілкуємося красно!

— Щоб мовлення було красивим, потрібно правильно вживати сполучення слів.

Вікно (двері) зачинити (а не закрити).

Очі заплющити (а не закрити); зажмуритися.

У заходах беруть участь (а не приймають участь).

3. Робота над прислів'ями (в парах)

— Прочитайте прислів’я. Як ви їх розумієте? Випишіть синоніми.

• Таке говорить, що й собака з маслом не з’їсть.

• Розказав Мирон рябої кобили сон.

• Верзе, що й купи не тримається.

• Язиком молоти — не ціпом махати.

• Набалакав — і в торбу не вбере.

• Говори з другом поменше, а з собою побільше.

(Говорить, розказав, верзе, язиком молоти, набалакав, говори)

— Якими словами можна доповнити цей ряд? (Розмовляти, розповідати, бесідувати, повідомляти, базікати)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що вивчали на уроці?

— Що для вас було новим?

— Які значення можуть мати слова?

— Які слова називаються антонімами?

— Коли найчастіше вживаються антоніми в мовленні?

— Які частини мови можуть бути антонімами? Наведіть приклади.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 47, впр. 97. До виділених слів із рубрики «Спілкуймося красно!» доберіть антоніми. Складіть із ними речення. Запишіть.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.