Розробки уроків - Українська мова 3 клас

Урок № 28. Фразеологізми

Тема: Фразеологізми

Мета: ознайомити учнів з деякими фразеологізмами; розвивати вміння пояснювати і вживати опрацьовані фразеологізми, добирати синоніми; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати зв'язне мовлення; виховувати інтерес до рідної мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: підручник, зошит.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Ось і дзвоник дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

І урок розпочинаймо!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 47, впр. 97)

— Прочитайте складені речення.

2. Робота в парах

— Згрупуйте слова, близькі за значенням.

Дорогий, розумний, цінний, тямущий, духмяний, кмітливий, ласкавий, охайний, ніжний, чепурний, привітний, акуратний.

3. Каліграфічна хвилинка

А а Аа Аж жа за аз ак ка

Апетит антена алфавіт

Аби день до вечора.

— Як ви розумієте це висловлювання?

4. Словникова робота

Загадки від Діда-Буквоїда

б б с з з л К в ц к р к л в ц ь

(Бабуся, Київ, циркуль, олівець)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми продовжимо спостереження за роллю синонімів у мовленні, будемо вчитися вводити синоніми в речення, ознайомимося з деякими сталими виразами.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота над віршем (с. 47, впр. 98)

— Виразно прочитайте текст.

— Про що в ньому йдеться?

— Прочитайте тлумачення слова Нептун.

— Як називають підкреслені слова? Поділіть ці слова на склади для переносу.

— Спишіть останнє речення. Замініть виділений вислів одним словом.

2. Гра «Влучна заміна» (с. 47, впр. 99)

— Замініть вислови синонімами з довідки.

Брати ноги на плечі — утікати, ловити ґав — ледарювати, водити за носа — обдурювати, клювати носом — дрімати, дерти носа вгору — зазнаватися, цокотіти зубами — змерзнути, зарубати на носі — запам’ятати.

Запам’ятайте! Ці сполучення слів — нероздільні, стійкі й називаються фразеологізмами. Їх можна замінити одним синонімічним словом.

Фразеологізми подаються у фразеологічному словнику.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота за малюнком (с. 48, впр. 100)

— Розгляньте малюнок. Прочитайте тлумачення слова тікати. Визначте, до якого малюнка можна вжити вислів брати ноги на плечі в значенні тікати.

Складіть із ним речення.

— Складіть речення з одним фразеологізмом (на вибір).

Запам’ятайте! Є фразеологізми-антоніми. Наприклад: як кіт наплакав, кури не клюють; заснуло серце, прокинулася душа; легкий на руку, важкий на руку. Є фразеологізми-синоніми. Наприклад: брати ноги на плечі, дати ногам знати.

2. Робота в парах

— Прочитайте та спишіть прислів’я. Підкресліть слова-антоніми.

1) Колос повний до землі гнеться, а пустий догори пнеться. 2) Утратити щастя легко, а зберегти важко. 3) Потрібно багато днів і ночей, щоб пізнати людей. 4) 3 праці радість, а з безділля смуток.

3. Робота в групах

— Доберіть до поданих слів протилежні за значенням.

Шум — ..., ворог — ..., дівчинка — ..., скупий — ..., зігрітися — ..., підняти —…, ніч — ..., сонце — ..., весна — ..., радість — ..., гарний — ..., мужній — ..., щедрий — ..., битись — ..., влітку — …, вперед — ..., здалека — ..., вгорі — ..., загадав — ..., говорити — ..., відлетів — ..., запитати — ..., добро — ..., гамір — ..., смуток — ..., скупість — ..., життя — ..., старе — ..., холод — ...

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що вивчали на уроці?

— Що для вас було новим?

— Навіщо потрібні синоніми в українській мові?

— Для чого потрібні фразеологізми?

— Які фразеологізми запам’ятали? Складіть з ними речення.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 48, впр .101. Складіть 3 речення з фразеологізмами, наведеними в рамці (на вибір).



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити