Розробки уроків - Українська мова 3 клас

Урок № 29. Культура мовленого слова. Перевірна робота. Диктант

Тема: Культура мовленого слова. Перевірна робота. Диктант

Мета: перевірити вміння учнів правильно писати речення диктування; розвивати культуру писемного мовлення; вчити учнів виявляти у навчальних текстах, у мовленні товаришів, у власному мовленні хибні, примітивні слова, замінювати їх літературними, нормативними; збагачувати словниковий запас школярів; розвивати пам'ять, мовлення; виховувати інтерес до вивчення мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції), перевірка знань.

Обладнання: підручник, зошит.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

 

Ось дзвінок сигнал подав —

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

 

II. ПЕРЕВІРНА РОБОТА. ДИКТАНТ

Варіант 1

ЛАСТІВКИ

Був теплий сонячний ранок. У відчинені двері до нашої кімнати залетіли дві ластівки. Покружляли і вилетіли. Потім з’являлися ще кілька разів. Дзвіночками розсипався їхній веселий щебет. У куточку кімнати ластівки зліпили гніздо. Там вони вивели пташенят.

Ластівки дуже працьовиті й охайні. У їхньому гнізді завжди чистенько. У дзьобиках вони виносять сміття на подвір’я. Влітають до кімнати через відчинене вікно. (61 слово)

Варіант 2

ВОДА І ВОГОНЬ — ДРУЗІ І ВОРОГИ

Воду ми п’ємо, варимо їсти, вмиваємося. Вода — наш друг!

Але під час повені вода затоплює міста, села. Знищує все на своєму шляху.

Вода — наш ворог.

За допомогою вогню варять чавун, готують їжу.

Але вогонь може стати ворогом. Діти наслідують старших. Намагаються запалити цигарку, розпалити вогнище. Трапляється найстрашніше — пожежа.

Нерідко пожежники не встигають допомогти.

Не грайтесь з вогнем! (57 слів)

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 48, впр. 101)

— Прочитайте речення з фразеологізмами, наведеними в рамці.

2. Робота в парах

— Прочитайте.

Зима. Дуже холодно. День узимку короткий, а ніч довга. Мовчать птахи. Сумно в лісі, в полі.

— Як зробити, щоб картина змінилась навкруги?

— Які антоніми для цього використати?

— Про яку пору року ви склали текст?

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про культуру мовленого слова.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Удала заміна» (с. 49, впр. 102)

— Прочитайте текст.

— Спишіть текст, замінюючи слова в дужках синонімами. Доберіть заголовок.

(Настала) Надійшла осінь. Дні стояли ясні (сонячні). Та одного дня (блакитне) голубе небо вкрили (темні) сірі хмари. Ударив (сильний) гучний грім, і все освітила (сліпуча) яскрава блискавка. (Линув) Пішов (рясний) зливний  дощ.

Словникова робота

— Відгадайте загадку.

• Біг кінь білобокий

Через Дунай глибокий,

Як упав — заіржав,

Увесь світ задрижав. (Грім)

Грім:

1) Гуркіт і тріск, що супроводять електричні розряди в атмосфері.

2) Сильні, гучні звуки.

— Синонімами до слова грім є слова грімотня, гримотіння, гримотання, гуркання, гуркіт.

Гриміти:

1) Створювати або видавати гучні, різкі звуки, гуркіт.

2) Говорити голосно, підвищеним тоном.

3) Перен. користуватися великою популярністю, заслужити славу.

— У якому сполученні слів гримить грім, гримить пісня слово гримить ужито в переносному значенні?

— Запишіть прислів’я. Як ви його розумієте?

Грім гримить — хліб буде родить.

2. Робота в парах (с. 49, впр. 103)

— Прочитайте текст.

— Замініть підкреслені слова словами з довідки. Спишіть, виправивши помилки в мовленні хлопчика.

— Підкресліть звертання. Де вони стоять у реченнях? Як виділені на письмі?

3. Робота над фразеологізмами (с. 49, впр. 104)

— Прочитайте жартівливі реклами.

— Запишіть фразеологізми, які взято за основу цих реклам.

— Замініть фразеологізми синонімічним словом.

Купувати витрішки — роздивлятися на щось без мети, нічого не роблячи.

Ловити ґав — бути неуважним

Давати здачі — битися.

4. Робота в парах

— Прочитайте вислови і поміркуйте, що вони означають. Запишіть, користуючись довідкою.

Збути з рук; рвонути з усіх ніг; сидіти, як на голках; прикусити язика.

Слова для довідок: комусь щось віддати, швидко побігти, квапитись, поспішати, перестати говорити тоді, коли непотрібно.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що вивчали на уроці?

— Що для вас було новим?

— Звідки беруться слова?

— Чи добре, що слова можна вживати не тільки в прямому, а й у переносному значенні?

— Чому? Наведіть приклади.

— Навіщо в мові потрібні синоніми? Наведіть приклади.

— Що означають антоніми? Наведіть приклади.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 49, впр .105. Складіть речення з фразеологізмами вправи 104, які взято за основу жартівливих реклам.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.