Розробки уроків - Українська мова 3 клас

Урок № 52. Правопис префіксів роз-, без-. Перенос слів із префіксами

Тема: Правопис префіксів роз-, без-. Перенос слів із префіксами

Мета: формувати в учнів уміння писати префікси й прийменники; ознайомити з правилами вимовляння і правопису, переносу слів із префіксами роз-, без-, збагачувати словниковий запас; розвивати літературну вимову, вміння аналізувати; виховувати любов до природи.

Тип уроку: урок формування мовної компетенції.

Обладнання: підручник, зошит.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Ось дзвінок сигнал подав —

До роботи час настав.

Ось і ми часу не гаймо,

А урок свій починаймо.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 79, впр. 184)

— Прочитайте складені речення.

2. Словникова робота

Гра «Склади слова — назви професій»

кбйаоменр фоерш иутльче

(Комбайнер, шофер, учитель)

3. Каліграфічна хвилинка

С сСс Сп св ст ас ос

середа спасибі адреса

Старе відро, морквина і мітла — сніговика зліпила дітвора.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як вимовляти і писати слова з префіксами роз-, без-.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота над віршем (с. 79, впр. 185)

— Прочитайте текст. Розгляньте малюнок. Опишіть дуб, використовуючи слова вірша.

— Спишіть виділені слова. Позначте префікси. Запишіть через риску слова, від яких вони утворилися за допомогою префіксів.

— Слово розкинув поділіть на склади для переносу. Утворіть нові сполучення слів із підкресленим словом.

2. Словотворча робота (с. 79-80, впр. 186)

— Прочитайте групи слів.

— Утворіть нові слова за допомогою префіксів. Запишіть.

Запам’ятайте! У префіксах роз-, без- завжди пишеться буква з: розглядали, розказати, безпритульний, безжалісний.

Треба нам не помилятись —

В роз- і без — не забувати

Завжди букву «зе» писати.

3. Фізкультхвилинка

Раз! Два! Всі присіли,

Потім вгору підлетіли.

Три, чотири — нахилились,

Із струмочка дружно вмились.

П’ять, шість — всі веселі

Крутимось на каруселі.

Сім, вісім — в потяг сіли

Ніжками затупотіли.

Дев’ять, десять — відпочили

Й за навчання дружно сіли.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над казкою (с. 80, впр. 187)

— Прочитайте виразно казку, уставляючи пропущені букви. Про що в ній розповідається?

— Спишіть текст, уставляючи пропущені букви. Ці слова поділіть на склади для переносу.

— Позначте в підкреслених словах префікси. Прийменники підкресліть. Поясніть правопис префіксів і прийменників.

— Перекажіть казку.

Запам’ятайте! При переносі префіксів роз-, без- не можна відривати від них букву з, а також залишати з ними одну букву від кореня.

2. Робота в групах

Бескрайній, беззвучний, роздати, росфарбувати, росв’язати, безшумний, безкрайній, розкреслити.

1-ша група. Виписати слова, в яких знайшли помилку. Довести правильність свого вибору.

2-га група. Скласти речення зі словами, які написані правильно.

3-тя група. Розібрати три слова за будовою.

4-та група. Придумати і записати слова з префіксами роз-, без-.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що нового дізналися на уроці?

— Чого навчилися?

— Над якою темою ми сьогодні працювали?

— Що необхідно пам’ятати про правопис префікса роз-?

— Який ще префікс підпорядкований цьому правилу?

— Як правильно переносити слова з префіксами роз-, без-?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 80, впр. 188. Доберіть до слів синоніми з префіксом без-: сумний ¾ безрадісний, безутішний, широкий ¾ безмежний, тихий ¾ безшумний, жорстокий ¾ безжалісний, бездушний, лихий ¾ безсердечний, дорогий ¾ безцінний, пустинний ¾ безлюдний, сухий ¾ безводний.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити