Уроки розвитку мовлення 3 клас - 2016

УРОК 10. ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ ЗА ПЛАНОМ ТА ОПОРНИМИ СЛОВАМИ

Мета: закріпити знання учнів про текст та його структуру; навчати писати письмовий переказ тексту за планом та опорними словами; розвивати мовлення, мислення, творчу уяву, пам'ять; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати самостійність у роботі, охайність, дбайливе ставлення до птахів.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Всі мерщій сідайте, діти,

Домовляймось: не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руки вчасно підіймати.

І щоб не було мороки,

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаєм

І урок розпочинаєм.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Мовленнєва розминка

Гра «Дивовижні перетворення»

— Казкові чарівники можуть перетворити люстерко на озеро, гарбуз — на карету, гребінець — у ліс. Ви також можете стати чарівниками. Змінивши лише одну літеру, можна соти перетворити на ноти. Беріть свою чарівну паличку-олівець та починайте казкові перетворення.

Малина — ... (машина)

колосок — ... (колобок)

сазан — ... (фазан)

мак — ... (рак, гак, пак, лак)

нора — ... (пора, кора)

роса — ... (коса)

каска — ... (маска)

ранок — ... (ґанок)

граб — ... (краб)

клин — ... (млин)

липа — ... (кипа)

ріка — ... (ріпа).

Загадки

— Прочитайте, зрозумійте, відгадайте!

(Сам пустий, голос густий,

Дріб вибиває, дітей збирає. (Барабан))

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Сьогодні на уроці ми будемо писати переказ тексту за планом та опорними словами.

— Що таке переказ?

— Які ви пам’ятаєте правила написання переказу?

— Розгадайте кросворд та дізнайтеся, про кого йдеться на уроці.

1. Відгадайте, діти, хто

Має носик-долото?

Ним комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає. (Дятел)

2. Хто це у садку скрекоче,

Всі новини знати хоче?

Це хитренька, білобока,

З чорним хвостиком... (сорока).

3. Ноги довгі, мов жердини,

Чванькувата ця пташина,

Нові чоботи убрала,

По болоту почвалала. (Чапля)

4. В мене є великий хист,

Я співаю, як артист.

Спів мій радісний усюди

Дуже люблять слухать люди. (Соловей)

5. Довгошиїй, довгоногий,

Мчить, як вітер, край дороги,

Тільки куряви здіймає.

Птах, однак, цей не літає.

Має голову маленьку,

Вкриту пухом, всю чорненьку.

Схожий пух на діадему...

Познайомтесь: цей птах... (ему).

6. Не стулить і на мить очей —

Вночі полює на мишей,

Зате удень відпочива,

Ні, це не кішка, це... (сова).

7. Як веселка кольорова,

Має здібності до мови.

Слово пташці цій скажіть,

Вона його повторить вмить. (Папуга)

8. Перший я приніс весну,

Пробудив усе від сну,

Заспіваю під вікном.

Звуть мене усі... (шпаком).

— Допомагати птахам необхідно не тільки восени та взимку. Піклуватися про них слід навесні, коли з’являються маленькі пташенята (хтось може випасти із гніздечка); влітку, коли на пташок полюють.

2. Розповідь учителя

— Що ви знаєте про шпака?

— Який це птах — перелітний чи осілий?

— Коли шпаки повертаються з вирію?

Шпак є одним із перших вісників весни. У березні — квітні вже можна почути виразну, бадьору пісню птаха. Шпак — один із найвідоміших і найпопулярніших співочих птахів. Прилетівши з вирію, шпаки охоче заселяють шпаківні, виготовлені для них людьми, або займають у лісі дупла, видовбані дятлами.

Шпак — дуже корисний птах. Дбаючи про їжу для себе і своїх шпаченят, він знищує значну кількість гусені, метеликів, жуків, слимаків, саранчі, хрущів. Виявивши в полі чи в лісі велике скупчення шкідників, шпаки зграями злітаються туди і не заспокояться, аж поки не знищать усіх.

Шпаки — птахи дружні. У разі небезпеки вони збираються по кілька особин, голосно кричать і намагаються відігнати ворога. Вони вміють за себе постояти. Не раз люди спостерігали, як повернувшись із вирію, шпаки виганяють зі своїх шпаківень непроханих квартирантів — горобців. Коли горобці добровільно не звільняють приміщення, шпаки випроваджують їх силою. А слідом за ними викидають і їхні гнізда.

Цікаво знати!

Шпаки — чудові пересмішники. Вони не тільки відтворюють голоси інших птахів: цвірінькають, щебечуть, каркають, а й наслідують кумкання жаби, гавкіт собаки, квоктання курки, скрипіння колодязного журавля, гудок автомобіля, свист людини. Під час війни шпаки, які знаходилися неподалік від фронту, навчилися відтворювати свист мін і звуки кулеметної черги.

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки

І зроби чотири кроки.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу — все гаразд.

V. ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ ЗА ПЛАНОМ ТА ОПОРНИМИ СЛОВАМИ

1. Ознайомлення з текстом

— Послухайте текст.

ПЕРНАТИЙ ДРУГ

Одного разу на березі річки в кущах Василько спіймав шпачка. Дідусь дозволив узяти пташеня додому, бо воно було ще мале і могло загинути.

Минув тиждень. Шпачок навчився трохи літати і дедалі більше звикав до хлопчика. Вони стали справжніми друзями.

Через кілька днів Василько приніс шпака в садок. Хоч і дуже шкода було розлучатися з пташкою, але час настав. Василько здивувався, коли шпак не захотів залишати хлопчика.

Тільки восени шпак разом з усіма полетів у теплі краї. Та навесні він знову повернувся до свого друга. (За Ю. Старостенком)

2. Аналіз тексту. Відповіді на запитання за прослуханим

— Як звали хлопчика?

— Де він знайшов шпака?

— Навіщо Василько взяв пташку додому?

— Як вони стали справжніми друзями?

— Куди хлопчик приніс шпачка?

— Як ви гадаєте, чому шпак не хотів улітати?

— Коли птах полетів у теплі краї?

— Чи повернувся шпак до Василька?

3. Складання плану

— Послухайте ще раз текст. Скільки у тексті частин?

— Про що розповідається у першій частині?

— Який заголовок ви доберете до частини?

— Як назвати другу частину тексту?

— Доберіть заголовок до третьої та четвертої частин.

План

1. Василько знайшов шпака.

2. Справжні друзі.

3. Шпак не хоче відлітати від хлопчика.

4. Навесні шпак повернувся до Василька.

4. Переказ тексту за планом та опорними словами

— Зважаючи на складений план та опорні слова на картках, підготуйтеся до переказу.

1-ша частина

На березі, спіймав, дозволив, мале, могло загинути

2-га частина

Тиждень, почав звикати, справжні друзі

3-тя частина

Кілька днів, приніс у садок, шкода розлучатися, час настав

4-та частина

Здивувався, не хотів покидати, з усіма, восени, у теплі краї, повернувся, навесні

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Над чим ми працювали на уроці?

— Про кого ви переказували текст?

— Чим корисні шпаки?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Записати одну з частин тексту про шпака.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.