Уроки розвитку мовлення 3 клас - 2016

УРОК 11. СКЛАДАННЯ КАЗКИ ЗА УЯВОЮ ЗА ТЕМОЮ «ЯК ПОДОРОЖУЄ КРАПЛИНКА ВОДИ»

Мета: навчати учнів складати казку за уявою; закріплювати знання про воду та її значення для природи; розвивати мислення, мовлення, творчу уяву, фантазію, спостережливість; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати самостійність у роботі, любов до природи, бережливе ставлення до неї.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Пролунав уже дзвінок.

Починається урок.

У подорож підемо

В країну казок.

Слухай, думай, спостерігай,

Казку нашу відгадай.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Мовленнєва розминка

— Прочитайте швидко склади, подані у стовпчиках.

(Морква, цибуля, кавун, огірок, перець, троянда, ромашка, гвоздика, кактус, лілея)

— На які групи можна розподілити ці слова? (Овочі та квіти)

— Що потрібно, щоб ці рослини добре росли? (Сонце, вода, тепло, ґрунт...)

2. Прислів'я про воду

— Складіть та прочитайте прислів’я.

(Не плюй у криницю, бо доведеться водиці напитися.)

(Якщо один раз обпечешся, то і на холодну воду будеш дути.)

— Поясніть значення кожного прислів’я.

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Послухайте вірш про казку.

Казок на світі є багато:

І веселих, і сумних.

Тож чи можемо

Прожити ми без них?

Не можемо без казки у світі ми жити,

Бо казка нас вчить, як потрібно дружити,

Як зло подолати, як хитрих провчити,

Як чуйних і добрих, й сміливих любити.

— Які типи казок ви знаєте? (Авторські, народні; побутові, фантастичні, про тварин)

— Чим казки відрізняються від оповідань?

— Казка захоплює і веде у незвичайний, дивовижний світ, де всі розмовляють зрозумілою людською мовою: дерева і квіти, звірята і птахи, навіть камінь оживає, дерево дає пораду. Вона веде у далекі й дуже цікаві світи, де завжди перемагає добро, а зло зникає. Людина приходить на білий світ для добра і любові, для щастя і радості.

— Відгадаємо, про що буде наша казка. Розгадайте кросворд!

1. Росте вона вниз головою,

Не в літню пору, а зимою.

І тільки сонечко зігріє —

Вона заплаче й швидко гине. (Бурулька)

2. Ввечері на землю лягає,

Вночі на землі спочиває,

А вранці в небо злітає. (Роса)

3. Летить орлиця По синьому небі.

Крила розпустила,

Сонечко закрила. (Хмара)

4. Що то за вода,

Що як закипає,

З чайника вилітає? (Пара)

5. Під вікном моїм калюжа

Уночі замерзла дуже,

Узялася склом твердим,

Добре ковзатись на нім. (Лід)

6. Мене просять і чекають,

А як покажусь — утікають. (Дощик)

7. Біле, як сорочка,

Пухнате, як квочка,

Крил не має,

А гарно літає.

Що це за птиця,

Що сонця боїться? (Сніг)

8. Тече, тече — не витече,

Біжить, біжить — не вибіжить. (Річка)

9. У морях і річках живе,

Але часто по небу літає.

А як набридне їй літати,

На землю знову осідає. (Вода)

— Що поєднує слова нашого кросворда? (Вода)

— Сьогодні у нас незвичайний урок. У нас сьогодні урок-подорож. Подорожувати потрібно з гарним настроєм. У вас який настрій? (На дошці вивішують слово «Подорож».)

— Що ви уявляєте, чуючи слово подорож?

— А відповіді напишіть на цих аркушах (у вигляді краплинок) та прикріпіть на дошці.

— Що у нас вийшло? (Дощик)

— З однією краплинкою води ми вирушимо в подорож.

2. Гра «Встав потрібні слова»

— Згадаймо, що ви знаєте про воду з уроків природознавства.

• Вода може перебувати у ... станах.

• Коли холодно, вода...

• Коли кипить чайник, з його носика виходить...

• Вода ... сіль і цукор.

• Вода ... пісок, камінчик, цвях.

• Вода потрібна...

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Цілу зиму спали,

На тепло чекали.

А тепер прокинулись,

Зразу бігти кинулись,

Дзвінко заспівали:

— Ми — ... (струмочки) весняні,

Ми — ... (струмочки) голосні,

Спішимо до річеньки,

Нашої сестриченьки.

V. СКЛАДАННЯ КАЗКИ «ЯК ПОДОРОЖУЄ КРАПЛИНКА ВОДИ»

1. Розповідь учителя

— Наша Земля на три чверті складається із води. У повітрі теж знаходиться багато води, пари, хмар. Під землею так само є вода. Величезне скупчення льоду знаходиться біля Північного і Південного полюсів. У листі, плодах рослин, грибах теж є вода. У тілі тварин вода становить більше половини маси. Тіло медузи на 90-95 % складається з води. Тіло людини на 2/3 складається з води. Людині на добу потрібно більше двох літрів води.

А чи може людина жити без води?

Вода не тільки нас напуває, але й годує. Удень і вночі по річках, морях, океанах пливуть рибальські судна, теплоходи, військові кораблі. Вода видобуває електричний струм, працюючи на ГЕС. Без води не можна приготувати обід, попрати, помити посуд. Вода потрібна на будівництві, на заводі, фабриці, в аптеці. Ось яка вона, вода!

Вода в природі постійно рухається. Улітку після дощу утворюються калюжі. Тільки пригріє сонце — вони висихають. Куди ж зникає вода з калюж? Сонячні промені нагрівають воду і перетворюють її на пару. Пара піднімається вгору. Там вона охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплинки води. Із них утворюються хмари. Краплинки збільшуються в розмірах і падають на землю у вигляді дощу. Узимку з водяної пари утворюються сніжинки. Із настанням морозів вода в річках, озерах і ставках замерзає і перетворюється на лід. Сніг та лід — це вода у твердому стані.

Вода в природі не утворюється з нічого і нікуди не зникає.

2. Ознайомлення з оповіданням В. Сухомлинського «Крапля води»

Рано-вранці на квітці троянди прокинулася Крапля роси.

«Як я тут опинилась? — міркує Крапля.— Увечері ж була високо в небі. Як я потрапила на землю?».

І захотілося їй знов у небо.

Пригріло Сонечко. Випарувалась Крапля, піднялася високо в небо блакитне, до самого Сонечка. Там тисячі інших крапель. Зібрались вони в темну хмару й заступили Сонечко.

— Чого ви мене заступили від людей? — розгнівалось Сонечко. І послало на темну хмару вогненну стрілу. Вдарила вогненна стріла, загримів грім. Злякалася темна хмара й розсипалась. Пішов дощ. Упала Крапля на землю.

— Дякую тобі, Крапле,— сказала Земля.— Так я скучила за тобою.

— Ось так про подорож краплинки розповів В. Сухомлинський.

— Я пропоную вам скласти свою казочку про краплинку та записати її.

3. Складання і записування казки

— Користуйтеся знаннями, що ви отримали на уроці, власними спостереженнями, опорними словами на картках. Запишіть складену казочку.

Опорні слова: квітка, грибочок, прозора краплинка, тепле сонечко, веселий дощик, напувала землю, зробила добру справу.

4. Перевірка написаного. Виправлення помилок

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чи сподобався вам урок?

— Про що нове дізналися на уроці?

— Яке значення має вода для всього живого?

— Краплинки на дошці радісно вам посміхаються і запрошують у подальшу мандрівку.

Як добре, що казка усіх нас зібрала,

Хлоп’ят і дівчаток разом поєднала.

Гукайте іще нас з собою в мандрівку —

Ми знову прийдемо до вас на підтримку.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Намалювати подорож вашої краплинки.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.