Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Уроки розвитку мовлення 3 клас - 2016

УРОК 14. СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ

Мета: ознайомити учнів зі стислим переказом будь-якого тексту; учити стисло переказувати почуте, виділяти ключові слова, письмово оформляти переказ; розвивати мовлення, мислення; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати спостережливість; бережливе ставлення до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Мовленнєва розминка

— Читайте повільно, уважно.

Простував Петрусь пішки полем.

Перепинило Петруся перекотиполе.

Перепинило, постояло, подивилося.

Потім повз Петруся прудко покотилося.

Петрусь перепудився, перелякався, перетремтів.

Поміркував, повагався...

Потім помчав підстрибцем полем —

Перелякувати перекотиполе.

— Чи зрозуміли вірш?

— Що таке перекотиполе? (Трав’янисті рослини, що ростуть у степових і пустельних районах та залишають після відмирання особливі утворення, круглі, овальні й сухі, що катаються за вітром у вигляді іноді досить великих куль, розсіюють насіння.)

— Поясніть слова: перепудився — испугался; перетремтів — передрожал; повагався — поколебался.

— Прочитайте швидше, чітко проговорюючи слова.

— Прочитайте слова, у яких пропущено букви.

К..Ш..А

К..О..О..ИЛ

С..Л..В..Й

Б..Г..М..Т

З..Є..Ь

С..Б..КА

Д..Т..Л

К..Р..ВА

Л..СИ..КА

Б..Л..А

Л..Б..ДЬ С..ОН

В..Д..І..Ь

В..Р..НА

К..Н..У..У

— Назви яких тварин прочитали?

— Назвіть птахів.

— Які тварини мешкають у наших лісах?

— Назвіть тварин теплих країн.

— Які з названих птахів залишаються зимувати?

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вправа «Мозковий штурм»

— Кого зазвичай ви слухаєте і чуєте? (Батьків, друзів, учителів, знайомих, незнайомих)

— Поясніть різницю між слухати і чути.

— Чи може людина слухати, але не чути? Як це може статися? (Коли слухаєш, а міркуєш про щось своє.)

— Яке слово свідчить, що людина слухає з величезним інтересом? (Заслухатися)

— Слухати з повагою до мовця? (Вислухати)

— Слухає те, що йому не слід було б чути? (Підслухати)

— Навіщо ми слухаємо? (Щоб дізнатися, щось з’ясувати; навчитися чогось; запам’ятати і розповісти іншому; відгукнутися на прохання, почуття іншого...)

2. Повідомлення мети та завдань уроку

— Сьогодні на уроці ми будемо навчатися слухати і чути. Будемо навчатися стисло переказувати текст, зважаючи на опорні слова, визначати тему тексту та головну думку.

— Відгадайте, про кого розповідатиме наш текст.

1. Він ікластий і сердитий,

Дуже любить землю рити.

Жолуді весь час шукає

Й малюків смугастих має. (Кабан)

2. Влітку медом ласував,

Досхочу малини мав.

А як впав глибокий сніг,

Позіхнув і спати ліг.

Бачив чи не бачив сни,

А проспав аж до весни. (Ведмідь)

3. Я руда, низького росту,

Хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа —

В них таке смачненьке м’ясо...

Вовку-брату я сестриця,

А зовуть мене... (лисиця).

4. Ходить хмуро між дубами,

Хижо клацає зубами,

Весь, як є,— жорстока лють,

Очі так її і ллють.

Зачаївся ось, примовк.

Грізний звір цей, звісно, ... (вовк).

5. Гостроносий і малий,

Сірий, тихий і незлий.

Вдень ховається. Вночі

Йде шукать собі харчі.

Весь із тонких голочок.

Як він зветься?.. (Їжачок).

6. Хто це землю вигортає,

Мов купини навертає?

То підземний хід Риє, риє... (кріт).

7. Не ходжу я, а скакаю,

Бо нерівні ноги маю.

Через поле навмання

Перегнав би я коня. (Заєць)

3. Розповідь учителя

Загадки

• Я — веселий звірок,

Плиг з ялинки на дубок.

В сосні дупло, в дуплі тепло,

А хто в дуплі живе в теплі?

• Червонясту шубку має

По гілках вона стрибає.

Хоч мала вона на зріст,

Та великий має хвіст.

• Хвіст трубою, спритні ніжки —

Плиг із гілки на сучок!

Носить все вона горішки

В золотий свій сундучок.

— Що ви знаєте про білочку? (Відповіді дітей.)

— Усім відомо, що білка — звір лісовий, але ліси різняться. Вона визнає тільки високостовбурні, сухі й тінисті. Великі фруктові й горіхові сади та міські парки також цілком улаштовують білку.

Білка харчується не тільки горіхами. Усе, що є в лісі їстівного, входить до її меню: всіляке насіння, зерна, бруньки, гілки, ягоди, молоді пагони, гриби, ну і, звісно, шишки хвойних дерев. За день білка може обробити до 15 ялинових шишок і понад 100 соснових. Вона, схопивши зубами лусочку, піднімає її вгору так, що та відлітає, і насіннячко показується назовні. На таку обробку однієї соснової шишки цей звір витрачає близько 3 хв. Денний раціон білки містить 100-150 шишок. Цієї кількості продукту достатньо, щоб угамувати голод і відкласти запаси жиру.

Не всі знають, що білка охоче поїдає також комах, але найбільше полюбляє пташині яйця і пташенят.

Місцями для її відпочинку можуть бути дупло, кубло великої птиці, найчастіше ворони, сороки або яструба. Кожна білка має зазвичай свій постійний будинок, нею самою побудований у вигляді гнізда. Усередині гніздо надзвичайно старанно вистелено сухими листям і мохом.

У білки є безліч ворогів. До них належать перш за все великі хижі птахи, особливо нічні. Але все б нічого, якби не лісова куниця, яку слід уважати ворогом номер один. Від пернатого хижака білка ще може якось захиститись, до речі, досить кумедним способом: у разі нападу вона починає гру в хованки — біжить угору по стовбуру, як завжди, по спіралі, періодично ховаючись за стовбуром від очей хижаків. Той змушений летіти по колу більшого діаметра і програвати в часі. Більше шансів мають нічні хижаки, які можуть раптово напасти на сплячого звіра.

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Спортом білочці не лінь

Займатися цілий день.

З однієї гілки стрибнувши вліво,

На сучок вона присіла.

Вправо стрибнула потім,

Покружляла над дуплом.

Вліво-вправо цілий день

Стрибати білочці не лінь.

V. СКЛАДАННЯ СТИСЛОГО ПЕРЕКАЗУ

1. Підготовка до стислого переказу

— Прочитайте речення. Стисло передайте їх зміст.

• В осінньому холодному небі ще довго чулися прощальні голоси журавлів.

У небі чулися голоси журавлів.

• У листяному лісі серед низьких кущів заховалося гніздечко їжачка.

У лісі серед кущів є гніздечко їжачка.

• Подорожуючи влітку потягом, ми милувалися мальовничими селами, барвистими луками, зеленими лісами.

Улітку, подорожуючи потягом, ми милувалися чудовим краєвидом.

2. Ознайомлення з текстом

— Де ти, білочко, живеш?

Що ти, білочко, гризеш?

— У зеленому ліску,

У дуплі, у соснячку.

Я гризу горішки,

І гриби, і шишки.

— А в морози люті-злі

Ти не мерзнеш у дуплі?

— Мене добре зігріва

Моя шубка хутрова.

І тому зимові дні

Мені зовсім не страшні.

Г. Демченко

БІЛКА ЗАПАСАЄТЬСЯ НА ЗИМУ

Настала осінь. Настала для білочки найклопітніша пора: потрібно свою хатку до зими готувати, утепляти.

З ранку до вечора білочка клопоче: суху траву, мох збирає, всі щілини в гнізді затуляє. І їжу також потрібно запасти на зиму. Знайде білка на кущі горішок, зірве і заховає десь у шпарці дерева. А то ще в дуплі цілу комірку влаштує — горіхів, жолудів туди назбирає.

Білка й гриби на зиму припасає: стрибне на землю, знайде гриб, схопить його зубами й тягне на дерево. Там вона його в розгалуження між гілками затисне. Гриб висохне, а як настане зима — білочка знайде його і з’їсть.

Чимало потрібно білці горіхів, жолудів та грибів запасти восени. Зате взимку вона не голодуватиме.

— Про що йдеться у тексті?

— Які запаси робить білочка?

— Яка тема тексту?

— Яка головна думка тексту?

— Визначте тип тексту?

— Які слова або речення ви пропустили б, щоб передати зміст тексту, його основну думку?

— Які слова повторюються в тексті? (Настала зима, запаси на зиму, припасає, назбирає, багато)

— Які ключові слова тексту? Назвіть.

— Ключові слова — дуже важливі слова. Вони допомагають розкрити тему тексту, його основну думку. За їх допомогою легше передати зміст тексту.

3. Стислий переказ тексту

Стислий переказ

• Виключи подробиці, повтори.

• Об’єднай подібні дії, предмети, ознаки.

• Назви одним словом.

БІЛОЧКА ГОТУЄТЬСЯ ДО ЗИМИ

Настала осінь. Потрібно білочці свою хатку до зими приготувати.

Цілий день білочка збирає суху траву, мох, затуляє щілини в гнізді. Запасає білка і їжу — горіхи, жолуді, гриби.

Багато треба білці запасти їжі восени. Зате взимку вона не голодуватиме.

4. Записування стислого переказу

Опорні слова

Прийшла, хатка, приготувати, збирає, трава, мох, щілини, гриби, жолуді, горіхи, багато, взимку, не голодуватиме

5. Перевірка написаного. Виправлення помилок

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що таке стислий переказ?

— Чи легко переказувати стисло?

— Яким буває тон під час розмови? (Спокійним, упевненим, переляканим, сумним, задумливим, радісним, здивованим)

— Як можна слухати і говорити? (Зосереджено й неуважно, емоційно та байдуже, з розумінням і з подивом.)

— Що таке тема оповідання? (Те, про що йдеться в тексті.)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Намалювати, як білочка готується до зими.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.