Уроки розвитку мовлення 3 клас - 2016

УРОК 4. СКЛАДАННЯ ДІАЛОГУ

Мета: розширити знання учнів про діалогічне мовлення, його особливості, правила побудови; формувати навички побудови діалогу на задану тему, ураховуючи ситуацію спілкування; розвивати мовлення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати культуру спілкування.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Мовленнєва розминка

Гра «Додай слово»

— Прочитайте вірш. Спробуйте додати слова. Користуйтеся словами з довідки.

Під горою хвойний ...,

За горою хижий ... .

Вкрита травами ... .

Збоку — лисяча ... .

Лис ховає ...

Від собак свого ...:

Як навідався в ... —

То відразу ж півень ...!

Слова для довідки: курник, ліс, зник, нора, хвоста, лис, непроста, гора. Гра «Впізнай слова»

• Слово це в мороз шукай,

Та в долонях не тримай!

С додай до нього — вмить

За саньми він побіжить.

(Лід — слід)

• На неї птах сідає,

Вона його гойдає,

А Г на Б змініть —

Звірятком стане вмить.

(Гілка — білка)

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Прочитайте вірш мовчки.

РОЗМОВА ПРО СОНЦЕ

Дитина. Скажи мені, мати, де йде сонце спати?

Мати. За високу гору, в золоту комору.

Дитина. А хто йому стелить на білій постелі?

Мати. Зіронька вечірня, гарна, як царівна.

Дитина. Хто ж його колише усе тихше й тихше?

Мати. Соловей піснями, тиха нічка снами.

Дитина. А які сни має, коли засинає?

Мати. Сняться йому квіти, що вдень для них світить.

Дитина. А хто його збудить, як світати буде?

Мати. Пташечки веселі збудять із постелі.

Дитина. А на що, як встане, то найперш погляне?

Мати. На дітей, серденько, що встають раненько.

М. Підгірянка

— Про що запитує дитина у матері?

— Чи можна сказати, що дитина допитлива?

— Чим цікаві відповіді матері?

— У якій формі написано вірш? (У формі діалогу)

— Попрацюйте в парі! Прочитайте вірш за особами.

— Що таке діалог?

— Послухайте ще один вірш.

ВІТРИСЬКО

— Чом, вітриську, розходився, хазяйнуєш у саду?

— Це я в листі заблудився і дороги не знайду.

— А навіщо трусиш сливи у некошену траву?

— Бо удався нелінивим, без роботи не живу!

— Ой вітриську, робиш шкоду! Угамуйся хоч на мить!

— Краще геть піду з городу, в чистім полі буду жить!

Звісив з тину босі ноги, свиснув — листя полягло.

І за мить впродовж дороги покурівся за село.

Т. Коломієць

— Між ким відбувається діалог?

— Яким ви уявляєте вітрисько?

— Чому він покурівся за село?

— З якою інтонацією читатимете слова господаря? вітру?

— Сьогодні на уроці ми будемо навчатися складати діалоги.

2. Пам'ятка про діалог

— Що слід пам’ятати про діалог? (Відповіді дітей.)

Частини діалогу

• Вступна частина: ситуація спілкування (час, місце, учасники, тема).

• Привітання.

• Сам діалог.

• Прощання.

Основні вимоги до діалогу

• Триматися теми діалогу.

• Створювати діалог відповідно до ситуації та мети спілкування.

• Використовувати репліки для підтримання діалогу: «А ви як уважаєте?»; «Можливо, ви іншої думки?»; «Розкажіть про...».

• Використовувати формули мовного етикету: вибачте, будьте люб’язні, перепрошую, будь ласка, дякую...

• Дотримувати правил спілкування.

• Кількість реплік (6-8).

— Як ви гадаєте, до кого і як потрібно звертатися? (Відповіді дітей.)

— Попрацюйте в парах. Випишіть у стовпчики форми звертання.

Привіт, здрастуй, добрий ранок (день, вечір), вітаю тебе, милий друг, дорогий товаришу, мій рідний, подруга мила, сонечко, здрастуйте, шановний (ім’я, по батькові), панове...

Пока, чао, будь, до завтра, побачимося, до побачення, до завтра, удачі тобі, до нових зустрічей, до швидкої зустрічі...

ПРИВІТАННЯ, ЗВЕРНЕННЯ

До друзів

До близьких, родичів

До дорослих

Привіт, здрастуй, добрий ранок (день, вечір), вітаю тебе

Милий друже, дорогий товаришу, мій рідний, подруго мила, сонечко...

Здрастуйте, шановний (ім’я, по батькові), панове...

ПРОЩАННЯ

До друзів

До близьких, родичів

До дорослих

Пока, чао, будь, до побачення

До завтра, побачимося, до побачення, до завтра, удачі тобі

До побачення, до нових зустрічей, до швидкої зустрічі...

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

V. СКЛАДАННЯ ДІАЛОГІВ

1. Самостійна робота (робота в парах)

— Складіть і розіграйте діалоги, ураховуючи зазначені обставини.

A. Ви телефонуєте хворій подрузі (другу) та пропонуєте допомогу.

Б. Товариш хоче пригостити вас морозивом. Подякуйте йому, назвіть сорт, що вам подобається, або ввічливо відмовтеся, пояснивши причину (ви застуджені, не подобається солодке і т. ін.).

B. Складіть і розіграйте діалог на тему «У кондитерському магазині».

2. Складання діалогу після ознайомлення з текстом

— Прочитайте текст на картках.

ВІДПОЧИНОК НА ПРИРОДІ

У гарну погоду ми проводимо вихідні за містом на березі річки. У нас є улюблене місце для зупинки — невелика галявина під величезним крислатим дубом. Кожен знаходить собі заняття до душі: хтось ловить рибу, хто грає у волейбол, хтось гуляє лісом. Ми обов’язково розводимо багаття. Приємно сидіти біля багаття і співати пісні під гітару. Повертаємося додому ввечері, набравшись сил і енергії.

— Складіть і розіграйте діалог на тему «Збираємося на прогулянку до річки (в ліс, за місто, в парк)».

3. Складання продовження діалогу за поданим початком

• — Оленко, ти вже помила посуд?

— Так.

• — Привіт, ходімо у кіно.

— З радістю. Зачекай, я...

• — Доброго вечора, Тарасик удома?

— Так. Зачекай...

• — Чого ти сумуєш, дівчинко?

— Я загубила...

• — Івасику, ти вже підготував повідомлення про тварин?

— Так. Але...

— Запишіть один із діалогів.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чому був присвячений наш урок?

— Чого ми навчалися?

— Про що нове дізналися?

— Що таке діалог?

— Яких правил слід дотримувати при складанні діалогу?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти діалог про правила поведінки в школі, навести приклади. Записати діалог.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.