Уроки розвитку мовлення 3 клас - 2016

УРОК 5. СКЛАДАННЯ ТЕКСТУ-МІРКУВАННЯ «КНИГА — ТВІЙ ДРУГ, БЕЗ НЕЇ — ЯК БЕЗ РУК»

Мета: формувати в учнів уміння будувати текст-міркування; учити викладати свої думки; розвивати мовлення, пам'ять; розширити поняття учнів про книги та їх призначення; удосконалювати навички користування книгами, навички читання; показати значення книги в житті людини; виховувати дбайливе ставлення до книги, читацькі інтереси, бажання читати.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Пролунав шкільний дзвінок.

Всі зібрались на урок.

Не просто слухати, а й чути.

Не просто дивитися, а й бачити.

Запам’ятовувати, розповідати.

Тож час учням поспішати

Нові знання здобувати.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Мовленнєва розминка

Гра «Слова із ар»

Прочитайте слово буквар.

В кінці слова живе «ар».

Якщо казки пише «ар»,

Його звуть усі... (казкар).

Коли байки пише «ар»,

Тоді звуть його... (байкар).

На воротах стоїть «ар»,

Тоді хто він?.. (Воротар).

Опустився в шахту «ар»,

А тепер він хто?.. (Шахтар).

Ще й на кобзі грає «ар»,

Люди звуть його... (кобзар).

Ще й у полі косить «ар»,

Тоді звуть його... (косар).

В. Тименко

Гра «Додайте словечко»

Книжки у світі різні є,

І в кожної ім’я... (своє).

А люди всі книжки читають

Тому і розум світлий... (мають).

За розмірами є тоненькі,

Малі, великі і... (товстесенькі).

Гіганти і мікроскопічні,

Прозові є і... (поетичні).

Всі на землі книжки чудові,

Є історичні й... (наукові).

Поради є в книжках практичні,

Книжки бувають... (фантастичні).

З малюнками є і без них,

Й такі, що викликають... (сміх).

Бувають енциклопедичні,

Є з нотами книжки — ... (музичні).

В книжках казки й оповідання

І різні для дітей... (завдання).

Книжки — розгортки є і звичні,

А в них малюнки... (симпатичні).

Усякі є, а як інакше?

Є для дорослих, є — ... (дитячі).

Про радість є й про горе-лихо,

Є для навчання, є — для... (втіхи),

Їх для людей — силенна сила,

Аби читати їх... (хотіла)!

Якщо дитина їх читає,

Вона уже багато... (знає).

Чи ж перечислим їх таки?

Бо ж є ще різні... (словники).

Тлумачні, фразеологічні,

Є словники... (орфографічні).

Математичні, тематичні,

Фізичні є та... (юридичні).

Літературні є чудові,

Є історичні,... (довідкові).

І кожний з них такий багатий,

Щоб більше нам з тобою... (знати).

Н. Красоткіна

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Розгадайте кросворд і дізнайтеся, про що говоритимемо сьогодні на уроці.

1. На сметані замісили,

На вікні охолодили,

Круглий бік, скок та скок —

Покотився... (Колобок).

2. Хто моторчик свій заводить?

З даху в гості хто приходить?

І на свято він дістався —

Скажем дружно: «Здрастуй,.. (Карлсон)».

3. Якось у школу із книжкою

Прямував дерев’яний хлопчисько,

І потрапив якось сам

В полотняний балаган.

Як називається ця книжка?

А як зветься сам хлопчисько?

От підказка, друзі, вам:

Його дівчинка Мальвіна

Називала... (Буратіно).

4. Хоч маленький цей хлопчина,

Зате має добру силу:

Злого змія подолав,

Сестру Оленку врятував. (Котигорошко)

5. Працювала я у хатці,

Танцювала у палаці.

Є така у мене звичка —

Десь губити черевички. (Попелюшка)

— Сьогодні на уроці ми будемо працювати з текстом, навчатися складати текст-міркування на тему «Книга — твій друг, без неї — як без рук».

2. Розповідь учителя з елементами бесіди

— Чи подобається вам читати?

— Які книжки ви читаєте частіше?

— Чи є у вас удома бібліотека?

— Як ви гадаєте, коли виникли книги?

— Спочатку люди набуті знання та відомості про світ намагалися запам’ятати. Але інформації було дуже багато, і все запам’ятати було дуже важко. Тому вигадали письмо. Усе, що знали, записували для подальшого зберігання.

Тому у прадавньому Вавилоні, десь 5000 років тому, з’явилися перші книжки. Їх сторінками були глиняні дощечки. На ці дощечки за допомогою гострих паличок наносили знаки. Після заповнення такої сторінки її обпалювали на вогні. Книжка містила багато сторінок, тому була дуже важкою. І нести її доводилося декільком людям.

Тоді люди замислилися, як би цю книжку вдосконалити, щоб вона була легшою, тому у ІІ ст. до н. е. люди навчилися виготовляти зручніші та легші книжки.

Виготовляли їх у місті Пергам у Малій Азії. Папір тут виготовляли із телячих шкір. Спочатку їх замочували, з двох сторін вишкрібали, вибілювали у вапні, натягували на спеціальні рами і сушили. А коли шкури висихали, їх знімали, акуратно обрізували — утворювався тоненький, гладенький і міцний папір. На ньому було легко писати. Але такий папір коштував дуже дорого, адже для виготовлення однієї книги потрібно було не один десяток телят. Назвали такий папір пергамент (від назви міста, де його виготовляли).

Пізніше древні єгиптяни навчилися виготовляти папір із болотяної тростини — папірусу. Тростина була заввишки до 5 м. Люди товсту частину стебла розрізали на 10-12 смужок. Смужки підсушували на сонці, а потім замочували у воді. Через добу смужки витягували і відбивали дерев’яним молотком, щоб вони були м’якішими. На таких смужках добре було писати, адже вони вбирали фарбу. Пізніше соком цієї рослини склеювали смужки у довгі сувої, прикріплювали до палиці та скручували. Найдовший сувій мав понад 40 м. Така книжка була недовговічною, адже від пересихання швидко розсипалася.

А от перші слов’янські пам’ятки мали вигляд берестяних грамот. Це було письмо на корі берести. Але і воно було недосконалим.

Та найбільшою подією був винахід паперу. Це сталося в Китаї. Китаєць Цай Лунь — працьовитий ремісник — здогадався розтовкти деревину бамбука і шовковиці на борошно. Висипав його у казан, додав до нього вапна, залив водою, кип’ятив доти, поки все це не перетворилося на густу білу масу. Після цього додав до нього клею. Вилив усе це у ситечко, деякий час струшував його. Уся рідина стекла, а кашка лягла рівним шаром, утворивши рівну плівку. Ось так було винайдено папір.

У ХІІІ ст. у Європі вже теж навчилися виготовляти папір. А в XV ст. запрацював перший друкарський верстат німця Йогана Гутенберга. З того часу з’являлося дедалі більше книжок та нових друкарів.

У Москві Іван Федоров і Петро Мстиславець почали друкувати першу книгу «Апостол». Пізніше Іван Федоров переїхав до Львова, тут він видав друком свої перші книги і перший буквар.

3. Робота над прислів'ями

— Складіть прислів’я, з’єднавши частини стрілками.

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Встало сонечко вгорі,

Посміхнулось дітворі.

Віє вітер їй в лице,

Захиталось деревце.

Присіли всі біля доріжки,

Вирвем ягідок тут трішки.

А тепер ми поплигаєм.

Відпочинем й посідаєм.

V. СКЛАДАННЯ ТЕКСТУ-МІРКУВАННЯ

1. Повторення знань про текст

— Що таке текст?

— Які типи тексту ви знаєте?

— Що таке текст-розповідь?

— Про що розповідає текст-опис?

— З чого складається текст-міркування? (Твердження; доведення; висновок)

— Складіть декілька речень, що відповідатимуть темі тексту.

(Діти будують речення,.)

Книги можуть розповісти багато цікавого, допомагають пізнавати світ. Вони вчать нас бути порядними, щирими, правильно жити.

Книги — наші друзі.

Книга — твій друг, без неї — як без рук.

Я бережу книжки.

Я та мої друзі часто відвідуємо бібліотеку.

Чого нас навчають книжки?

2. Записування тексту-міркування

— А тепер розташуйте речення таким чином, щоб вони відповідали структурі тексту-міркування, та запишіть.

3. Перевірка написаного. Виправлення помилок

— Згадайте правила поведінки з книгою.

• Книжку потрібно читати за столом.

• Брати книгу слід чистити руками.

• Перегортати сторінки за верхній куточок сторінки.

• Не можна класти в книгу олівці, ручки та інші речі, що можуть зіпсувати книгу.

• Щоб швидко знайти потрібну сторінку, потрібно користуватися закладкою.

• Не читайте книгу, коли їсте.

• Не робіть у кінці записів, не підкреслюйте слова, не малюйте на сторінках.

• Не перегинайте книгу під час читання, від цього випадають сторінки.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Про що йшлося на уроці?

— Чому книгу вважають другом людини?

В часи тривог і в зоряні часи,

Коли від щастя хочеться літати,

Як промінь світла, книгу в світ неси,

Щоб мудрість в серці й світлий розум мати.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Підготувати розповідь про свою улюблену книгу.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.