Уроки розвитку мовлення 3 клас - 2016

УРОК 7. ПИСЬМОВИЙ ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ ЗА СКЛАДЕНИМ ПЛАНОМ

Мета: навчати учнів послідовно передавати зміст зв'язного висловлювання, визначати його тему, складати план до тексту; розвивати логічне мислення, мовлення, уміння добирати синоніми до поданих слів; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Ось дзвінок сигнал нам дав.

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок розпочинаймо.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Мовленнєва розминка

— Послухайте вірш. Який звук частіше повторюється?

Синім джерельцем з синіх снігів

Синій струмочок задзюркотів.

Синьою піснею день привітав,

Синьою стрічкою гай заквітчав.

Щедро розсипав скрізь у долині,

Наче намисто, проліски сині.

— Прочитайте скоромовку спочатку повільно, потім — швидше, а втретє — ще швидше.

Спить старий сердитий сом.

Сниться сому сьомий сон.

Сонце спить, світанок спить,

Сом смачним сніданком снить.

III. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Сьогодні ми будемо писати письмовий переказ за складеним планом.

— Відгадайте, які тварини сховалися у цій таблиці. Спробуйте знайти їх.

(Кози, свині, вовки, гуси, слони, кенгуру, горобці)

— Назвіть свійських тварин. (Кози, свині)

— Назвіть свійську птицю. (Гуси)

— Назви яких диких тварин наших лісів відгадали? (Вовки)

— Які тварини з інших країн? (Слони, кенгуру)

• За вікном летить сніжок,

Піднялася віхола.

Але бачу я пташок,

Що сидять під стріхою.

Чив-чив-чив! Чив-чив-чив!

Хто співати їх навчив?

Сірі пташенята ці

Звуться, діти,.. (горобці).

— Яке слово зайве? (Горобці)

— Що ви можете розповісти про цю пташку? (Відповіді дітей.)

2. Розповідь учителя

На дошці — ілюстрація горобця.

В зимові дні на стовпчиках,

На вітах, на дахах

Сидять малі горобчики

У сірих піджачках.

Сидіти б їм під стріхами,

Чекати б їм тепла,

Та жаль, що всюди віхола

Поживу замела.

Сніги, мов білі килими,

І долі ні зерна.

Я хліба накришила їм,

Посипала пшона.

Горобчики наїлися

І, наче у теплінь,

Всі радо розлетілися.

Цвірінь-цвірінь-цвірінь.

Грицько Бойко

— Горобці гніздяться біля людських осель. Веселе цвірінькання цих сміливих і розумних розбишак щоранку лунає з-під стріхи домівок.

У горобців міцний конічний дзьоб, короткі крила, довгий хвіст. Маленькі швидкі очі сіренької задиркуватої пташки насторожено поглядають навколо. Вони весело стрибають на своїх маленьких ніжках, нервово перелітають з гілки на гілку, про щось шепочуться між собою, затівають галасливі бійки. Горобці живляться насінням, ягодами, комахами, знищують ворогів саду. Дуже цікаво спостерігати за цими маленькими веселими пташками.

— На ваших партах — малюнки горобців. Спробуйте намалювати горобця за зразком. Погляньте на ілюстрацію на дошці та розфарбуйте свій малюнок. (Діти виконують завдання.)

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Щось горобчик наш замерз,

Крильця притомились.

Він тремтить маленький весь,

Силоньки згубились.

Тож, вставайте не сидіть, не сидіть,

Горобчика будем гріть.

Ніженьками плиг, скік,

То вперед, а то убік.

Крильцями затріпотіли

І горобчика погріли.

А тепер присіли й встали,

Щоби ніжки сили мали.

А тепер угору руки,

Щоб не знав горобчик муки.

Вже горобчик пожвавішав,

Пурх! — і гратись полетів.

Ну, а учень тихо сів.

V. ПЕРЕКАЗ ЗА СКЛАДЕНИМ ПЛАНОМ

1. Ознайомлення з текстом

— Уважно послухайте текст.

ГОРОБЕНЯТКО Був сонячний день. Федір грався на подвір’ї.

Раптом він побачив у траві маленьке горобенятко. Пір’ячко було мокре. Одна ніжка поламана. Хлопчик забрав його і приніс до хати. Федір зробив гороб’яче гніздечко. Вимостив його м’яким пір’ячком.

Десять днів жив горобчик у хлопчика. Федір уважно доглядав його. Потім випустив пташку на волю.

2. Відповіді на запитання за змістом прослуханого

— Як звали хлопчика?

— Де він грався?

— Кого побачив у траві Федір?

— Як виглядало горобенятко?

— Що зробив хлопчик?

— Що він зробив?

— Скільки днів горобенятко жило у Федора?

— Як хлопчик доглядав пташеня?

— Що зробив Федір, коли горобенятко одужало?

3. Повторне слухання тексту. Переказ

4. Аналіз тексту. Складання плану

— Визначте тип тексту. (Розповідь)

— Визначте тему тексту. (Про маленького горобчика)

— Яка головна думка тексту? (Потрібно допомагати птахам.)

— Зі скількох частин складається текст?

— Скільки частин ви почули у поданому тексті?

— Назвіть зачин; основну частину; кінцівку.

План

1. Федір грався на подвір’ї.

2. Хлопчик знайшов горобенятко.

3. Федір доглядає горобенятко.

4. Пташка на волі.

5. Словникова робота

— Візьміть картки, що лежать у вас на партах. Заповніть пропуски. Доведіть, що не припустилися помилок.

— Коли ми пишемо в словах апостроф?

Подвір..я

пір..ячко

гороб..яче

м..яким

п..бачив

п..л..мана

..робив

вим..стив

д..глядав

пр..ніс

Діти проводять словникову роботу.

— Обміняйтеся картками із сусідом.

— Виправте помилки, якщо вони є.

6. Слухання тексту втретє

7. Записування тексту в зошити

— Користуючись планом та картками зі словниковими словами, напишіть переказ тексту. Не забувайте кожну частину писати з абзацу.

8. Перевірка написаного. Виправлення помилок

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Над чим ми працювали сьогодні на уроці?

— Чого навчалися?

— Яким хлопчиком був Федір?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти кілька речень про власну допомогу птахам.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити