Уроки розвитку мовлення 3 клас - 2016

УРОК 8. СКЛАДАННЯ УСНОГО ТВОРУ ЗА ПОДАНИМ ЗАЧИНОМ (за основною частиною і за кінцівкою)

Мета: закріплювати знання учнів про текст, його структуру; навчати складати тексти за поданими зачином, основною частиною, кінцівкою; розвивати мовлення, мислення, творчу уяву, спостережливість, увагу; збагачувати словниковий запас школярів; учити використовувати порівняння; виховувати любов до рідної мови, почуття прекрасного.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

— Чи все необхідне до уроку ви приготували?

Голова — щоб слухати.

Вуха — щоб чути.

Очі — щоб усе бачити.

Руки — щоб їх піднімати.

Серце — щоб усе відчувати і сприймати.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Мовленнєва розминка

Гра «Впізнай слово»

• Що за диво — буква! Так,

З С — я риба, а з Ф — птах. (Сазан — фазан)

• В цифрі «сім» букву змініть,

Тоді в воді його ловіть. (Сім — сом)

• Якщо із З це візьмеш слово —

Сильний дощ впаде раптово.

Коли З на С ти зміниш,

У садку, серед дерев зустрінеш. (Злива — слива)

Гра «Додай слово»

— Відповідайте швидко і точно.

Навчає — ... (учитель)

лікує — ... (лікар)

малює — ... (художник)

продає — ... (продавець)

підмітає — ... (прибиральник)

майструє — ... (майстер)

грає — ... (музика)

співає — ... (співак)

пише — ... (письменник)

варить — ... (кухар)

друкує — ... (друкар)

пиляє — ... (столяр)

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над текстом, навчимося складати розповіді за поданими зачином, основною частиною та кінцівкою.

2. Вправа «Мозковий штурм»

— Що таке текст?

— Назвіть типи тексту.

— Чим текст-розповідь відрізняється від тексту-опису?

— З чого складається текст міркування?

— На які частини поділяється текст?

— Про що йдеться у зачині?

— З чого складається основна частина?

— Що потрібно написати у кінцівці?

— Як правильно добирати заголовок?

3. Складання декількох речень до частин тексту. Робота в парах

— Прочитайте частини тексту.

— Спробуйте здогадатися, що це за частина.

— Додайте декілька речень, щоб продовжити частину.

За нашим селом тече чиста, прозора річка Псел.

— Як ви гадаєте, яка це частина?

— Що можна додати? (Що росте по берегах річки? Хто любить відпочивати біля річки? Приходять і діти, і рибалки...)

Снують бджілки на квітках. Мед збирають і несуть його до своїх вуликів. Потрібно швидко скласти солодкий мед у стільники і повернутися за новою порцією.

— Чи зрозуміли ви тему тексту за цією частиною?

— Що відсутнє? (Зачин, кінцівка)

— Про що можна сказати в зачині? (Про початок літа, про фруктовий сад, про пахучі квіти)

— Чим можна завершити текст? (Реченнями про користь, яку приносять бджілки.)

Оце і є місяць березень!

— Про що ви здогадалися з цього речення? (Це кінцівка.)

— Якою буде тема тексту? (Про початок весни, про перший місяць березень)

— З чого можна почати цей текст? (Що є ще морозець, чорніє сніг, річка звільняється від льоду.)

— Про що йтиметься в основній частині? (З’являються перші прогалини та проліски, ще холодно, але починають повертатися птахи з вирію.)

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Ось іде до нас весна.

Все навколо ожива:

Підсніжники прокидаються,

Проліски посміхаються,

Пташки прилітають,

Діти вибігають,

На луках стрибають.

V. СКЛАДАННЯ УСНОГО ТВОРУ ЗА ПОДАНИМ ЗАЧИНОМ (за основною частиною і за кінцівкою)

1. Розповідь учителя

— Відгадайте, про кого ми будемо складати усний твір?

Діти читають вірші про Тараса Шевченка.

Я, маленька українка,

Дев’ять років маю,

Про Тараса Шевченка

Вже багато знаю.

Він — дитя з-під стріхи,

Він — в подертій свиті,

Він здобув нам славу,

Як ніхто на світі.

А та наша слава

Не вмре, та не загине.

Наш Тарас Шевченко —

Сонце України.

— Незважаючи на короткий життєвий шлях, Тарас Шевченко зробив значний внесок у розвиток національної літератури та мистецтва. За роки свого життя митець написав безліч різних творів, він є автором понад тисячі художніх робіт, пейзажів, портретів.

Особливе місце серед видань автора посідає його книжка «Буквар», яку він написав для дітей бідняків. Ця читанка стала першою демократичною книжкою в Україні та продавалася лише за три копійки, що її мали змогу купити найбідніші.

Про Тараса Шевченка написано багато творів. Ось і ми сьогодні будемо складати усний твір про нашого видатного письменника.

2. Складання творів. Робота в групах

— Кожна група отримала картки з частинами тексту.

— Здогадайтеся, яка частина подана, а які — відсутні.

— За допомогою опорних слів складіть розповідь про Т. Шевченка.

1- ша група

У просторих залах музею виставлено багато книжок і документів, картин та малюнків. Вони розповідають про тяжке дитинство поета, про його боротьбу за щастя рідного народу.

2- га група

Тарас Григорович Шевченко — видатний український поет.

Український народ свято шанує пам’ять великого Кобзаря.

3- тя група

Ось так ми відсвяткували день народження Тараса Григоровича Шевченка.

Після обговорення діти з’ясовують, що у тексті 1-ї групи бракує зачину і кінцівки; у 2-ї — основної частини; у 3-ї — зачину та основної частини.

1-ша група

Зачин

Мальовничі вулиці Києва, двоповерховий будинок, музей

Кінцівка

Багато цікавого, дізналися

2-га група

Основна частина

Писав вірші, тяжка доля народу, страждання, закликав до боротьби, поміщики та цар, могутній талант, світле майбутнє людства

3-тя група

Зачин

Надзвичайний день, у школі, святкуємо, український поет, день народження

Основна частина

Урочисто прибрана, на стіні, малюнки, портрет, дитячі роки, читали вірші, співали пісні, зворушливо

3. Заслуховування усних творів

1- ша група

На одній з мальовничих вулиць Києва розташовано красивий двоповерховий будинок. Це музей видатного українського поета Тараса Григоровича Шевченка.

У просторих залах музею виставлено багато книжок і документів, картин і малюнків. Вони розповідають про тяжке дитинство поета, про його боротьбу за щастя рідного народу.

Ми дізналися багато цікавого з життя Тараса Шевченка.

2- га група

Тарас Григорович Шевченко — видатний український поет.

Шевченко писав вірші. У них він розповідав про тяжку долю народу і його страждання. Поет закликав народ до боротьби з поміщиками та царем. Усе своє життя і весь свій могутній талант Шевченко віддав боротьбі за світле майбутнє людства.

Український народ свято шанує пам’ять великого Кобзаря.

3- тя група

Сьогодні у нашій школі надзвичайний день. Ми святкуємо день народження видатного українського поета Тараса Григоровича Шевченка.

Зала урочисто прибрана. На стіні — портрет Тараса Шевченка. На стінах ми повісили малюнки, які діти намалювали до свята. Діти згадували дитячі роки поета, його потяг до навчання. Хлопчики читали вірші, а дівчата співали пісні. Було дуже зворушливо.

Ось так ми відсвяткували день народження Тараса Григоровича Шевченка.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чому був присвячений наш урок?

— Чого ми навчалися?

— Вам сподобався урок?

— Чи дізналися ви про щось нове із життя Тараса Шевченка?

— Ви дуже постаралися сьогодні. Молодці!

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити вірш Т. Шевченка (за вибором).






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.