Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Уроки розвитку мовлення 3 клас - 2016

УРОК 8. СКЛАДАННЯ УСНОГО ТВОРУ ЗА ПОДАНИМ ЗАЧИНОМ (за основною частиною і за кінцівкою)

Мета: закріплювати знання учнів про текст, його структуру; навчати складати тексти за поданими зачином, основною частиною, кінцівкою; розвивати мовлення, мислення, творчу уяву, спостережливість, увагу; збагачувати словниковий запас школярів; учити використовувати порівняння; виховувати любов до рідної мови, почуття прекрасного.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

— Чи все необхідне до уроку ви приготували?

Голова — щоб слухати.

Вуха — щоб чути.

Очі — щоб усе бачити.

Руки — щоб їх піднімати.

Серце — щоб усе відчувати і сприймати.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Мовленнєва розминка

Гра «Впізнай слово»

• Що за диво — буква! Так,

З С — я риба, а з Ф — птах. (Сазан — фазан)

• В цифрі «сім» букву змініть,

Тоді в воді його ловіть. (Сім — сом)

• Якщо із З це візьмеш слово —

Сильний дощ впаде раптово.

Коли З на С ти зміниш,

У садку, серед дерев зустрінеш. (Злива — слива)

Гра «Додай слово»

— Відповідайте швидко і точно.

Навчає — ... (учитель)

лікує — ... (лікар)

малює — ... (художник)

продає — ... (продавець)

підмітає — ... (прибиральник)

майструє — ... (майстер)

грає — ... (музика)

співає — ... (співак)

пише — ... (письменник)

варить — ... (кухар)

друкує — ... (друкар)

пиляє — ... (столяр)

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення мети та завдань уроку

— Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над текстом, навчимося складати розповіді за поданими зачином, основною частиною та кінцівкою.

2. Вправа «Мозковий штурм»

— Що таке текст?

— Назвіть типи тексту.

— Чим текст-розповідь відрізняється від тексту-опису?

— З чого складається текст міркування?

— На які частини поділяється текст?

— Про що йдеться у зачині?

— З чого складається основна частина?

— Що потрібно написати у кінцівці?

— Як правильно добирати заголовок?

3. Складання декількох речень до частин тексту. Робота в парах

— Прочитайте частини тексту.

— Спробуйте здогадатися, що це за частина.

— Додайте декілька речень, щоб продовжити частину.

За нашим селом тече чиста, прозора річка Псел.

— Як ви гадаєте, яка це частина?

— Що можна додати? (Що росте по берегах річки? Хто любить відпочивати біля річки? Приходять і діти, і рибалки...)

Снують бджілки на квітках. Мед збирають і несуть його до своїх вуликів. Потрібно швидко скласти солодкий мед у стільники і повернутися за новою порцією.

— Чи зрозуміли ви тему тексту за цією частиною?

— Що відсутнє? (Зачин, кінцівка)

— Про що можна сказати в зачині? (Про початок літа, про фруктовий сад, про пахучі квіти)

— Чим можна завершити текст? (Реченнями про користь, яку приносять бджілки.)

Оце і є місяць березень!

— Про що ви здогадалися з цього речення? (Це кінцівка.)

— Якою буде тема тексту? (Про початок весни, про перший місяць березень)

— З чого можна почати цей текст? (Що є ще морозець, чорніє сніг, річка звільняється від льоду.)

— Про що йтиметься в основній частині? (З’являються перші прогалини та проліски, ще холодно, але починають повертатися птахи з вирію.)

IV. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Ось іде до нас весна.

Все навколо ожива:

Підсніжники прокидаються,

Проліски посміхаються,

Пташки прилітають,

Діти вибігають,

На луках стрибають.

V. СКЛАДАННЯ УСНОГО ТВОРУ ЗА ПОДАНИМ ЗАЧИНОМ (за основною частиною і за кінцівкою)

1. Розповідь учителя

— Відгадайте, про кого ми будемо складати усний твір?

Діти читають вірші про Тараса Шевченка.

Я, маленька українка,

Дев’ять років маю,

Про Тараса Шевченка

Вже багато знаю.

Він — дитя з-під стріхи,

Він — в подертій свиті,

Він здобув нам славу,

Як ніхто на світі.

А та наша слава

Не вмре, та не загине.

Наш Тарас Шевченко —

Сонце України.

— Незважаючи на короткий життєвий шлях, Тарас Шевченко зробив значний внесок у розвиток національної літератури та мистецтва. За роки свого життя митець написав безліч різних творів, він є автором понад тисячі художніх робіт, пейзажів, портретів.

Особливе місце серед видань автора посідає його книжка «Буквар», яку він написав для дітей бідняків. Ця читанка стала першою демократичною книжкою в Україні та продавалася лише за три копійки, що її мали змогу купити найбідніші.

Про Тараса Шевченка написано багато творів. Ось і ми сьогодні будемо складати усний твір про нашого видатного письменника.

2. Складання творів. Робота в групах

— Кожна група отримала картки з частинами тексту.

— Здогадайтеся, яка частина подана, а які — відсутні.

— За допомогою опорних слів складіть розповідь про Т. Шевченка.

1- ша група

У просторих залах музею виставлено багато книжок і документів, картин та малюнків. Вони розповідають про тяжке дитинство поета, про його боротьбу за щастя рідного народу.

2- га група

Тарас Григорович Шевченко — видатний український поет.

Український народ свято шанує пам’ять великого Кобзаря.

3- тя група

Ось так ми відсвяткували день народження Тараса Григоровича Шевченка.

Після обговорення діти з’ясовують, що у тексті 1-ї групи бракує зачину і кінцівки; у 2-ї — основної частини; у 3-ї — зачину та основної частини.

1-ша група

Зачин

Мальовничі вулиці Києва, двоповерховий будинок, музей

Кінцівка

Багато цікавого, дізналися

2-га група

Основна частина

Писав вірші, тяжка доля народу, страждання, закликав до боротьби, поміщики та цар, могутній талант, світле майбутнє людства

3-тя група

Зачин

Надзвичайний день, у школі, святкуємо, український поет, день народження

Основна частина

Урочисто прибрана, на стіні, малюнки, портрет, дитячі роки, читали вірші, співали пісні, зворушливо

3. Заслуховування усних творів

1- ша група

На одній з мальовничих вулиць Києва розташовано красивий двоповерховий будинок. Це музей видатного українського поета Тараса Григоровича Шевченка.

У просторих залах музею виставлено багато книжок і документів, картин і малюнків. Вони розповідають про тяжке дитинство поета, про його боротьбу за щастя рідного народу.

Ми дізналися багато цікавого з життя Тараса Шевченка.

2- га група

Тарас Григорович Шевченко — видатний український поет.

Шевченко писав вірші. У них він розповідав про тяжку долю народу і його страждання. Поет закликав народ до боротьби з поміщиками та царем. Усе своє життя і весь свій могутній талант Шевченко віддав боротьбі за світле майбутнє людства.

Український народ свято шанує пам’ять великого Кобзаря.

3- тя група

Сьогодні у нашій школі надзвичайний день. Ми святкуємо день народження видатного українського поета Тараса Григоровича Шевченка.

Зала урочисто прибрана. На стіні — портрет Тараса Шевченка. На стінах ми повісили малюнки, які діти намалювали до свята. Діти згадували дитячі роки поета, його потяг до навчання. Хлопчики читали вірші, а дівчата співали пісні. Було дуже зворушливо.

Ось так ми відсвяткували день народження Тараса Григоровича Шевченка.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чому був присвячений наш урок?

— Чого ми навчалися?

— Вам сподобався урок?

— Чи дізналися ви про щось нове із життя Тараса Шевченка?

— Ви дуже постаралися сьогодні. Молодці!

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити вірш Т. Шевченка (за вибором).









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.