Розробки уроків - Українська мова З клас II семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік

ЧАСТИНИ МОВИ (загальне поняття)

Урок 74. ПОНЯТТЯ ПРЕДМЕТНОСТІ НА ПРИКЛАДАХ ІМЕННИКІВ, ЩО ОЗНАЧАЮТЬ ДІЮ

Мета: розширити знання учнів про іменник як частину мови; ознайомити з поняттям предметності на прикладах іменників, утворених від дієслів; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати; збагачувати словниковий запас; виховувати культуру писемного мовлення.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додаток нас. 18)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми продовжимо роботу над утворенням спільнокореневих іменників від дієслів.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота з мовним матеріалом (вправа 262, с. 108)

— Прочитайте виразно вірш.

— Знайдіть виділені дієслова і випишіть їх у зошит.

— Що означають ці дієслова?

— На які питання відповідають?

— Утворіть спільнокореневі іменники від дієслів. (Жити — життя, дружити — дружба, допомагати — допомога, захищати — захист, розуміти — розум, жартувати — жарт)

— Позначте в цих словах корінь.

2. Хвилинка каліграфії

— Запишіть каліграфічно перше речення з вірша Вікторії Остапчук.

— Поясніть, як ви розумієте цей вислів.

3. Розвиток зв'язного мовлення

— Складіть і запишіть три речення про свого друга або подругу. Заслуховування складених учнями речень.

Фізкультхвилинка

Вмостився котик на дивані.

Котик Сни дивився гарні.

Та як сонце завітало,

Жаркувато котку стало.

Він потягся лінькувато,

Роззирнувся дикувато,

Задні ноги позгинав,

За вушками почесав.

Він погладив живота,

Шубка в котка золота.

Тер він очі, м’яв він вушка,

Вуса лапками Пригладив.

Де ж це мишка-шкряботушка?

Він у шлунок би спровадив.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота за вправою 263 (с. 108-109)

Прочитайте текст.

— Про що розповідає автор?

— Чи можна назвати дівчинку фантазеркою? Чому?

2. «До твого словничка»

— Поясніть значення слова бильце.

3. Добирання спільнокореневих слів

— Доберіть спільнокореневі іменники до виділених дієслів у першому абзаці вправи 263.

— Запишіть їх у зошити.

(що робила?) наказувала — (що?) наказ (що робити?) думати — (що?) думка (що роблять?) зацвітають — (що?) цвіт

4. Вибіркове списування із завданням

— Спишіть другий абзац тексту, вставляючи пропущені букви.

— Доберіть до них перевірні слова.

— Позначте префікс у підкреслених словах.

5. Робота за вправою 264 (с. 109)

— Прочитайте сполучення слів лівої, а потім — правої колонки.

— Чому виділені іменники лівої колонки вживаються в прямому значенні, а правої — в переносному?

6. Самостійна робота

— Від поданих іменників утворіть прикметники і дієслова за зразком: сум — сумний — сумувати.

1 варіант

2 варіант

Зима — ... — ...

Холод — ... — ...

спів — ... — ...

малюнок — ... — ...

радість — ... — ...

підйом — ... — ...

любов — ... — ...

світло — ... — ...

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Від слів яких частин мови можна утворити спільнокореневі іменники?

Гра «Знавець мови»

Учитель називає слово. Діти карткою сигналізують, до якої частини мови воно належить. Утворюють від нього спільнокореневе.

Сильний (прикметник) — сила.

Сниться (дієслово) — сон.

Калина (іменник) — калиновий.

Співає (дієслово) — спів.

Україна (іменник) — український.

Червона (прикметник) — червоніти.

Соловей (іменник) — солов’їний.

Малює (дієслово) — малюнок.

Мова (іменник) — мовить, мовний.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 265, с. 109.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.