Розробки уроків - Українська мова З клас II семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік

ЧАСТИНИ МОВИ (загальне поняття)

Урок 82. УРОК РОЗВИТКУ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. УДОСКОНАЛЕННЯ ЗМІСТУ ТА ФОРМИ НАПИСАНОГО ТЕКСТУ. ВІДПОВІДНІСТЬ ТЕКСТУ ЙОГО ТЕМІ

Мета: вчити учнів удосконалювати зміст та форму написаного тексту, грамотно і послідовно формувати думки та поєднувати їх у зв'язному викладі, добирати для розповіді слова, найбільш вдалі для передачі думки; виховувати культуру писемного мовлення.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Ми будемо не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Знайди "зайве" слово»

Троянда, ромашка, костюм, конвалія.

Олівець, зошит, портфель, сукня.

Яблуко, сорочка, банан, груша.

— Запишіть «зайві» слова.

— Назвіть їх одним словом. (Одяг)

— Де має знаходитися одяг, щоб він був не зім’ятий?

— Які предмети можна зберігати у шафі?

2. Робота з деформованим реченням

— З поданих слів складіть речення.

— Поясніть, у якому з речень слово капелюх ужито в прямому значенні, а в якому — в переносному.

Гриб, капелюх, має, великий, не знімає, ніколи, його, але.

У спеку, є надійним, капелюх, від сонця, захистом.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні на уроці ми вдосконалюватимемо зміст та форму текстів.

IV. РОБОТА З МОВНИМ МАТЕРІАЛОМ

1. Чарівний і загадковий...

— Капелюх уважали найтаємничішим аксесуаром, і в усі часи із ним були пов’язані легенди й повір’я. Спочатку його залучили до справи маги й чарівники. Потім крислатий капелюх із загостреним куполом став атрибутом відьом, яких спалювали на багаттях разом з ні в чому не винними головними уборами. Такі самі конусоподібні капелюхи носили астрономи: вважали, що капелюх — це засіб «підключення до космосу»! Ну, а в книзі про кумира сучасних малят Гаррі Поттера ви зустрінетеся з капелюхом, що вміє розмовляти, розподіляє маленьких чарівників по факультетах і з точністю визначає їхні риси характеру. Недарма колись вважали, що капелюх здатний не тільки перетворити зовнішність своєї господарки, але й поміняти образ її думок, самовідчуття.

2. Робота в групах

Учитель кожній групі роздає різні за кольором, формою і призначенням капелюхи.

— Спробуйте розповісти, хто може носити цього капелюха і з якою метою. Фізкультхвилинка

3. Робота за підручником [вправа289, с. 121)

— Розгляньте малюнок.

— Прочитайте текст «Оповідання тітоньки Шафи» у «Зошиті з розвитку писемного мовлення».

— Виконайте завдання, запропоновані в зошиті.

4. Хвилинка відпочинку

— Прослухайте оповідання М. Носова. Поясніть його назву.

ЖИВИЙ КАПЕЛЮХ

Котик Васько сидів на підлозі біля комода й ловив мух. А на комоді, на самісінькому краю, лежав капелюх. І ось Васько помітив, що одна муха сіла на капелюх. Він як підстрибне — і вчепився кігтями за капелюх. Капелюх зісковзнув з комода, Васько зірвався і як полетить на підлогу! А капелюх — бух! — і накрив його зверху.

А в кімнаті сиділи Володя і Вадик. Вони розмальовували картинки і не бачили, як Васько потрапив під капелюх. Вони тільки почули, як позаду щось гепнулось — впало на підлогу.

Володя обернувся і помітив на підлозі біля комода капелюха. Він підійшов, нагнувся, хотів підняти капелюх і раптом як заверещить:

— Ай-ай-ай! — і кинувся вбік.

— Ти чого? — запитує Вадик.

— Він жи-жи-вий!

— Хто живий?

— Ка-ка-пе-пелюх.

— Що ти! Хіба капелюхи бувають живі?

— По-по-дивися сам.

Вадик підступився ближче і почав розглядати капелюх. Раптом капелюх поповз прямісінько до нього. Він як заверещить:

— Ай! — і плиг на диван.

Володя — за ним.

Капелюх виповз на середину кімнати і зупинився. Хлоп’ята дивляться на нього і тремтять від страху. Тут капелюх повернувся і поповз до дивана.

— Ай! Ой! — заверещали хлоп’ята.

Зістрибнули з дивана — і бігом з кімнати.

Прибігли на кухню і двері за собою зачинили.

— Я п-пі-ду! — каже Володя.

— Куди?

— Піду до себе додому.

— Чому?

— Капелюха бо-бо-боюсь.

— Я уперше бачу, щоб капелюх по кімнаті ходив.

— А може, його хто-небудь за мотузочок смикає?

— Ну, піди подивися.

— Ходімо разом. Я візьму кочергу. Якщо він до нас полізе, я його кочергою стукну.

— Зачекай, я теж кочергу візьму.

— Та в нас другої кочерги немає.

— Ну, я візьму лижну палицю.

— Вони взяли кочергу і лижну палицю, прочинили двері і зазирнули до кімнати.

— Де ж він? — питається Вадик.

    — Он там, біля столу.

— Зараз я його як трісну кочергою! — каже Вадик.— Нехай лиш підлізе ближче.

Але капелюх лежав біля столу і не рухався.

    — Ага, злякався! — зраділи хлоп’ята.— Боїться лізти до нас.

    — Зараз я його злякаю,— сказав Вадик.

Він почав стукати по підлозі кочергою і вигукувати:

    — Ей ти, капелюх!

Але капелюх і не поворухнувся.

— Давай наберемо картоплі і будемо в нього картоплею влучати,— запропонував Володя.

Вони пішли на кухню, набрали з кошика картоплі і почали жбурляти нею в капелюх. Жбурляли, жбурляли, нарешті Вадик улучив.

Капелюх як підстрибне вгору!

    — Няв! — закричало щось.

Глядь, з-під капелюха показався сірий хвіст, потім лапа, а потім і сам котик вистрибнув.

    — Васько! — зраділи хлоп’ята.

— Напевно, він сидів на підлозі, а капелюх на нього з комода впав,— здогадався Володя.

Вадик ухопив Васька і давай його обнімати:

    — Васько, любенький, як же ти під капелюх потрапив?

Але Васько нічого не відповів. Він тільки пирхав і мружився від сонячного світла.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що цікавого дізналися на уроці?

— Які нові знання здобули?

ДОДАТОК ДО УРОКУ 87

1. Каліграфічна хвилинка

Льо тьо ньо ось

Льон тьохкає льотчик

Що трапилося тут у вас?

Чому веселий настрій згас?

— Які це речення за метою висловлювання?

— Складіть звукову схему слова льон.

— Складіть речення зі словами тьохкає і льотчик.

2. Робота в парах

— Від поданих іменників утворіть прикметники. Доберіть до них іменники і запишіть словосполучення за зразком.

Дерево — дерев’яний стіл

Дощ — ...

Весна — ...

Степ — ...

Сонце — ...

Радість — ...

3. Перевірка домашнього завдання (вправа 303, с. 126)

ДОДАТОК ДО УРОКУ 91

1. Каліграфічна хвилинка

Цц це ця оц

Цвіт цвітуть

Цвіту не вирви задаром,

Гілки не втни для забави.

П. Сотниченко

— До чого закликає нас автор вірша?

— Розгадайте шараду.

На неї птах сідає,

Вона його гойдає,

А «г» на «б» змініть —

Звірятком стане вмить. (Гілка — білка)

— Складіть речення з цими словами.

2. Словниковий диктант

Електрика, черешня, бензин, фермер, кукурудза, дециметр, комп’ютер, вокзал.

Самоперевірка — з дошки.

3. Перевірка домашнього завдання (вправа.314, с. 130-131)

ДОДАТОК ДО УРОКУ 93

1. Каліграфічна хвилинка

Іі із під між ін різ

Іній ірис індик ніжно

Сиплеться іній з беріз

В пору чудову ранкову.

Хтось на верхів’я заліз

І ніжну скидає обнову.

Ю. Збанацький

— Знайдіть у тексті прикметники та іменники, з якими вони зв’язані.

— Поставте питання від іменника до прикметника.

— Визначте рід і число прикметників.

— Зробіть звуковий аналіз слова верхів’я.

2. Гра «Мікрофон»

— Яку частину мови ми вивчаємо?

— Що таке прикметник?

— Як визначити число і рід прикметника?

3. Перевірка домашнього завдання (вправа 320, с. 133)






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.