Розробки уроків - Українська мова З клас II семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік

ЧАСТИНИ МОВИ (загальне поняття)

Урок 84. ПРИКМЕТНИК ЯК ЧАСТИНА МОВИ

Мета: поглибити знання учнів про прикметник, його значення у мовленні; формувати вміння доречно вживати прикметники; вчити впізнавати прикметник за питаннями; розвивати зв'язне мовлення, образне мислення учнів; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додаток на (.34)

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Яку частину мови вивчали на попередніх уроках?

— Яка роль іменника у нашому мовленні?

— Іменник є дуже важливою частиною мови, бо він називає всі предмети і явища навколишньої дійсності. Та чи можемо ми в нашому житті обійтися тільки іменниками?

Сьогодні до нас на урок завітав друг іменника — прикметник.

Тема ця хоч не проста, та для нас цікава,

Будуть різні в ній слова, буде і забава.

І в скарбничку мовну цю, поки вивчимо тему,

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за віршем

— Послухайте вірш. Які ознаки може називати прикметник?

ПРИКМЕТНИК

Що прикметник означає?

Він прикмети називає —

Всі ознаки визначає.

Розуміється на всьому:

На великому й малому,

Який смак в кого буває,

І за кольором впізнає,

І за розміром, і віком,

Яким стане чоловіком,

Почуття він розпізнає,

Про характер думку має,

Про красу і про вроду,

Про навколишню природу,

І про місяць, і про сонце,

Що загляне у віконце.

Всі ознаки добре знає,

Слово точне добирає —

Їх багато дуже має.

Коли хтось про щось спитає,

Тут же він відповідає:

— Яка мама? — Добра, щира,

І привітна, співчутлива...

— Який тато? — Сильний, мужній,

Гарний, чуйний, дужий... —

Всіх ознак не перелічиш.

Перевір, якщо лиш хочеш.

2. Робота за підручником

1) Вправа 294 (с. 123).

Розгляньте малюнки. Прочитайте слова.

— Запишіть іменники — назви предметів, які зображені на малюнках, та подані до них слова-ознаки.

2) Колективна робота. Заучування правила (с. 123).

— Які саме ознаки визначає прикметник?

Фізкультхвилинка

3) Вправа 295 (с. 123-124).

— Прочитайте текст, розкриваючи дужки. Перекажіть. Спишіть перший і другий абзаци.

— Підкресліть прикметники та іменники, з якими вони пов’язані.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Гра «Удоскональ твір»

Миколка написав твір. Ось він.

Ліс. ... вечір. У… кожухах сплять ялинки. ... замети вкрили ... пеньки та ... листя. Скоро ... вовчі очі виглянуть із ... хащі.

(Зимовий, білих, пухнастих, снігові, старі, осіннє, голодні, лісової)

— Чи сподобався вам Миколчин твір?

— Що потрібно додати, щоб він став кращим?

— До якої частини мови належать ці слова?

— Запишіть утворений текст, додаючи слова з довідки.

2. Гра «Відшукай прикметник»

— Прочитайте вірш. Спишіть. Підкресліть прикметники. Усно поставте до них питання.

На зеленому горбочку,

У вишневому садочку,

Притулилася хатинка,

Мов маленькая дитинка.

Леся Українка

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Як бачите, діти, прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити свою думку. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови. Ось послухайте вірш, складений майже із самих прикметників.

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов’їна, барвінкова Українська мова!

— Які б ви ще використали прикметники, описуючи нашу мову?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 296, с. 124.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити