Розробки уроків - Українська мова З клас II семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік

ЧАСТИНИ МОВИ (загальне поняття)

Урок 89. УЖИВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ У ЗАГАДКАХ

Мета: систематизувати і закріпити знання учнів про прикметник; вчити влучно вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати інтерес до усної народної творчості; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідного

слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Каліграфічна хвилинка

Шш ша шп шу

Шпак шпаківня

Плаче шпак уранці після зливи,

Де шумлять на греблі явори,

Що шпаківню вітер чорнобривий

Перекинув денцем догори.

Ліна Костенко

— Випишіть словосполучення, вжиті в переносному значенні.

— Випишіть однокореневі слова, визначте їхній корінь.

2. Гра «Упізнай предмет за ознакою»

— Читайте швидко і доповнюйте речення за змістом.

• Рідна, лагідна, найдорожча, ніжна, найдобріша — ... (мама).

• Запашний, білий, смачний, духмяний, пшеничний — ... (хліб).

• Білий, холодний, пухкий, іскристий — ... (сніг).

• Біле, солодке, вершкове, холодне — ... (морозиво).

• Пухнаста, руда, хитра, прудка, спритна, підступна — ... (лисиця).

• Нова, цікава, бібліотечна, яскрава — ... (книга).

• Хитрий, колючий, маленький, спритний — ... (їжачок).

• Швидкий, боязкий, довговухий, куцохвостий — ... (заєць).

• Весняний, сонячний, теплий, лагідний — ... (вітер).

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Чи любите ви відгадувати загадки?

— Сьогодні ми спробуємо складати загадки самі.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Пояснення вчителя

— Народ створив багато загадок, у яких «заховав» прості й відомі всім предмети. Прикметники виявилися дуже зручними для того, щоб описати предмет, не називаючи його. Саме це і потрібно робити в загадці.

2. Робота за підручником

1) Вправа 309 (с. 128-129).           

— Прочитайте загадку. Запишіть підкреслені прикметники, які допомогли відгадати загадку. Продовжіть речення прикметниками із загадки.

2) Робота в групі. Вправа 310 (с. 129).

— Прочитайте текст, уставляючи пропущені букви.

— Хто та що налякало Ярика? Запишіть.

— Які прикметники вам допомогли дати відповідь? Підкресліть їх.

— Спишіть текст, уставляючи пропущені букви. Підкресліть слова з префіксами роз-, по-, за-.

Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Конкурс на кращого відгадувача загадок

— Відгадайте загадки.

• Я маленький, я вухатий,

Попелястий,волохатий.

Я стрибаю, я тікаю,

Дуже куций хвостик маю. (Заєць)

• Гей, що то за коні

Стоять на припоні:

Зелені, лобасті,

Довгасті, голчасті,

Нічого не возять,

А солі просять.

(Огірки)

Г. Храпач

•  У травах сестри луговії,

Золотенькі очі, біленькі вії.

(Ромашки)

•  Срібні спиці, срібні роги —

Друг надійний для дороги.

(Велосипед)

М. Кондратенко

•  Гостроносий і малий.

Сірий, тихий і не злий.

Вдень ховається. Вночі

Йде шукать собі харчі. (Їжак)

В. Кравчук

— Спишіть одну із загадок. Підкресліть прикметники.

2. Розвиток мовлення

— Прочитайте загадку. Складіть речення зі словом-відгадкою. Запишіть його.

• Жовтеньке, тепленьке

Світилося та гріло,

За день натрудилося,

За обрій закотилося.

— Запишіть ознаки, які б характеризували сонечко у різні пори року, дня, в різну погоду.

— Доберіть синоніми до слова обрій.

3. Робота в групах

— Складіть загадки:

1-ша група — про явища природи;

2-га група — про навчальне приладдя;

3- тя група — про квіти;

4- та група — про тварин.

Кожна група презентує свою загадку. Обирається найцікавіша загадка.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Чи сподобалося вам відгадувати і складати загадки?

— Слова якої частини мови допомагали вам під час складання і відгадування загадок?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 311,с. 129.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.