Розробки уроків - Українська мова З клас II семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік

ЧАСТИНИ МОВИ (загальне поняття)

Урок 91. ЗМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ ЗА РОДАМИ У СПОЛУЧЕННІ З ІМЕННИКАМИ

Мета: вчити учнів змінювати прикметники за родами, визначати родові закінчення прикметників; розвивати зв'язне мовлення школярів, фонематичний слух; виховувати любов до рідної мови, повагу до народних звичаїв.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Ось і знову дзвінок лунає,

Мелодійно і срібно звучить.

Він до класу дітей скликає,

Щоб успішно нового навчить.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 9див. додаток нас. 48)

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

— Яку частину мови ми вивчаємо? (Прикметник)

— На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися змінювати прикметники за родами.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 131-132)

1) Вправа 315 (с.131).

— Прочитайте текст. Випишіть підкреслені іменники та зв’язані з ними прикметники (за зразком).

— Про яке свято йдеться у вірші? Що ви знаєте про Вербну неділю?

Цікаво знати!

Згідно з християнським ученням, у цей день, у Вербну неділю, Спаситель їхав на ослику і миряни устеляли перед ним дорогу пальмовими гілочками. А оскільки в Україні пальми не ростуть, то їх замінили вербовими пагонами.

Тільки-но священик скроплював гілочки свяченою водою, як діти першими намагалися вхопити найбільшу вербову гілку і з’їсти «котика», щоб горло не боліло.

Той, кому дістанеться найбільша гілочка, буде найщасливішим, а якщо гілочка без листя і суха — в господарстві не вестимуться вівці.

— Ці слова ми з вами зараз вивчимо:

Не я б’ю — верба б’є:

Будь великий, як верба,

А здоровий, як вода,

А багатий, як земля!

На Вербну неділю Христос во здравії їхав на ослику, і йому встеляли путівець гілками дерев, а в четвер опівночі один із його учнів на ймення Іуда за тридцять срібних зрадив свого вчителя.

Останній тиждень Великого посту пов’язаний із багатьма обрядодіями. Починаючи з понеділка, кожен день мав своє призначення.

Понеділок починався для жінок ще до сходу сонця. Зранку починали білити стіни та стелю, фарбувати мисник, двері, підвіконня, мити та прибирати хату.

У вівторок жіноцтво золило, прало й прасувало білизну.

    У середу завершували всю хатню роботу.

А з четвергом, що ще називається чистим, пов’язано чи не найбільше обрядів і дійств.

У четвер готували жовті паски, що призначалися сонцю й небу.

Крім жовтих, в Україні відомі й інші сорти — білі, котрі випікали в п’ятницю і призначалися покійникам — «щоб не приносили лиха й смерті», та чорні, які випікалися у суботу, та призначалися господарям і людям, себто родючій землі.

Саджаючи паски на черінь, господиня читала спеціальну молитву.

У цей же день треба було нести в церкву свічку на Страсть. А потім по дорозі додому оберігати «живий вогонь».

У великодню п’ятницю родинне життя набувало особливого настрою. Люди розмовляли між собою пошепки, намагалися не кричати, не лаятися, не встрявати в суперечки. У цей день не вживали їжі до вносу Плащаниці, не дзвонили дзвони.

Нарешті надходила Велика субота. У цей день жінки фарбували крашанки. Перевагу віддавали червоному кольору — «бо він нагадує кров Спасителя».

2) Робота в групі (вправа 316, с. 131-132).

— Прочитайте текст, уставляючи прикметники з довідки. Перекажіть.

— Спишіть перший абзац тексту, уставляючи прикметники з довідки.

— Визначте рід підкреслених іменників і зв’язаних із ними прикметників. Поясніть правопис виділеного слова. Складіть і запишіть речення з цим словом.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

— Утворіть словосполучення, добираючи з довідки до кожного іменника прикметник. Запишіть утворені словосполучення, відповідно змінивши прикметник.

Ранок, весна, озеро, поля, плаття, бджола, калина, стіл.

(Дерев’яний, літній, глибокий, ранній, працьовитий, червоний, новий, родючий)

2. Гра «Коректор»

— Розгляньте текст.

— Як потрібно змінити слова, щоб текст став зрозумілим?

Ось стоїть переді мною (легкі, тендітні) пролісок. Його (білі, запашні) голівка схилилася додолу. А поряд ростуть такі ж (скромний, ніжний) вісники весни. Це означає, що настала (справжні) весна.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

— Що нового дізналися на сьогоднішньому уроці?

— Від чого залежить рід прикметника?

— Виконання яких завдань викликало у вас труднощі?

— Чи вдалося подолати труднощі? Як саме?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 317, с. 132.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.