Розробки уроків - Українська мова З клас II семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік
ЧАСТИНИ МОВИ (загальне поняття)
Урок 66. СЛУЖБОВІ СЛОВА. РОЛЬ СЛУЖБОВИХ СЛІВ У РЕЧЕННІ
Мета: ознайомити з поняттям «службові слова»; вчити будувати речення, використовуючи службові слова; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати наполегливість у праці, бажання вчитися.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 234, с. 96)
— Прочитайте записаний текст.
— До яких частин мови належать виділені слова?
— Чергування яких звуків відбулося в коренях цих слів?
2. Фронтальне опитування
— Які частини мови ви знаєте?
— На які питання вони відповідають?
— До кожної групи іменників доберіть загальну назву.
Карась, щука, окунь — це...
Літо, зима, осінь, весна — це...
Липа, дуб, береза — це...
3. Гра «Ти — мені, я — тобі»
Робота за сигнальними картками: іменник — І, прикметник — П, дієслово — Д.
Учитель називає слова, які належать до різних частин мови, а клас сигналізує картками.
4. Хвилинка каліграфії
Зз Зз Зз Зи За Зе Зл зв зр за аз зя
Зимонька завила, зразу загула,
Закружила, захазяйнувала,
Завітрила, засніжила, замела,
Землю заметілями заткала.
— Слово зимонька розберіть за будовою.
— Позначте префікси у словах, що позначають дію предмета.
— Підкресліть підмет.
— Скільки присудків належить до підмета зимонька?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми ознайомимося зі службовими словами, з’ясуємо їх роль у реченні.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Ознайомлення з поняттям «службові слова»
— Прочитайте прислів’я. Поясніть їх зміст.
✵ Бджола мала, а й та працює.
✵ Землі кланяйся низько, до хліба будеш близько.
✵ Сказати легко, але зробити важко.
— Назвіть слова, до яких не можна поставити питання. (А, але, до)
— Такі слова належать до службових частин мови. Службові частини мови поділяються на сполучники і прийменники. Слова у, на, під, за тощо — це прийменники. Слова і, а, але, та — це сполучники. Вони сполучають між собою слова і речення.
2. Робота за вправою 235 (с. 97)
— Розгляньте малюнки.
— Складіть і запишіть речення, використовуючи прийменники.
3. Самостійна робота (вправа236, с. 97)
— З’єднайте частини прислів’їв.
— Запишіть їх у зошит. Поясніть значення прислів’їв.
— Назвіть службові слова.
4. Завдання підвищеної складності
— Виконайте звуко-буквений аналіз слова коріння. (Див. зразок на форзаці підручника.)
Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Пояснювальний диктант
Володя зайшов у клас. Він сів за парту. Дістав з портфеля книги і поклав на парту. Володя сидить з Марічкою.
— Підкресліть у тексті прийменники і сполучники.
2. Робота над текстом (вправа 237, с. 97-98)
— Прочитайте текст, уставляючи пропущені службові слова.
— Про кого в ньому розповідається?
— Про що мріяв Ведмедик?
3. Вибіркове списування із завданням
— Спишіть перший абзац із вправи 237.
— У виділених реченнях підкресліть підмет, присудок.
— До якої частини мови належить підмет? присудок?
— Позначте службові слова.
4. Вправа «Незакінчене речення»
Щука — риба, а бджола — ...
Чоботи — взуття, а сорочка — ...
Морква — овоч, а яблуко — ...
Дуб — дерево, а малина — ...
5. Гра «Хто швидше?»
— Згрупуйте слова зі спільним значенням.
Дівчата: риби, одяг. Хлопці: професії, меблі.
Стіл, камбала, костюм, учитель, шафа, плаття, стілець, короп, диван, шахтар, пальто, агроном, артист, щука, водій, хек, карась, куртка.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Які частини мови знаєте?
— Які слова належать до службових частин мови?
— Що вам найбільше сподобалося на уроці?
— У чому зазнали труднощів?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ