Розробки уроків - Українська мова З клас II семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік
ЧАСТИНИ МОВИ (загальне поняття)
Урок 96. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ ПРО ПРИКМЕТНИК ЯК ЧАСТИНУ МОВИ
Мета: систематизувати знання учнів про прикметник; вдосконалювати вміння розрізняти прикметники серед інших частин мови, встановлювати зв'язок між іменниками і прикметниками; уточнити уявлення про прикметники-синоніми, прикметники-антоніми; розвивати зв'язне мовлення школярів, граматичну пильність; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додаток нас. 75)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми пригадаємо все, що вчили про прикметник. Установлюватимемо зв’язок між прикметниками та іменниками, будемо добирати прикметники-синоніми та антоніми.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 139-140)
1) Самодиктант (вправа 332, с. 139).
— Прочитайте вірш. Вивчіть його напам’ять.
— Запишіть вірш під самодиктування. Підкресліть прикметники. Визначте число.
— Зробіть розбір виділеного слова за будовою.
2) Робота в парах (вправа 333, с. 139).
— Прочитайте текст, розкриваючи дужки та вставляючи пропущені закінчення.
— Спишіть перший абзац, розкриваючи дужки. Позначте закінчення прикметників, визначте число. Підкресліть звертання.
3) Спілкуймося красно! Колективне обговорення правил ввічливого спілкування (вправа 334, с. 140).
— Спишіть текст із рубрики «Спілкуймося красно». Визначте тему тексту.
— Зробіть аналіз прикметника веселий за схемою на с. 133 (впр. 319).
Робота в парі
— Складіть діалог друзів. Використовуйте українські форми вітань і побажань.
Фізкультхвилинка
2. Вибірковий диктант
Робота в групах
— Випишіть з вірша іменник з прикметником:
1- ша група — чоловічий рід;
2- га група — жіночий рід;
3- тя група — середній рід;
4- та група — множина.
Прикметник — це частина мови,
Без неї нам не обійтися.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнися.
Земля — ласкава, люба, рідна,
А сонце — щире, золоте,
А небо — лагідне, життя прекрасне,
А очі в мами — добрі й ніжні,
А голос — чистий і дзвінкий...
Усі ознаки називає
Прикметник як частина мови,
І жодної не обминають
Слова ці, справді пречудові.
Л. Лужицька
3. Диктант короткої дії
— Запишіть прислів’я. Поясніть орфограми. Підкресліть прикметники- антоніми.
Ранні пташки росу п’ють, а пізні — сльози ллють.
— З якими словами зв’язані прикметники? В якому числі вони вжиті?
— Як ви це визначили?
— Назвіть прикметники-антоніми. Які слова називаються антонімами?
— Назвіть слова, у яких кількість букв не збігається з кількістю звуків. (Ранні, сльози, ллють)
4. Гра «Відгадайте кольори»
І небо, і струмок, і пролісок у квітні —
Неначе очі мамині,... (блакитні).
Достигає колосок
І підкручує вусок.
Із зернятка хліб росте,
Бо зернятко... (золоте).
Для ворони є забава —
Походжає, наче пава.
Бо купили тій вороні
Чобітки, як жар,... (червоні).
Виправ іграшку я з милом,
Став мій зайчик зовсім... (білим).
У сестрички гарна кофта.
Мов кульбабка, кофта... (жовта).
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Доповніть речення»
• Прикметник називає...
• Відповідає на питання...
• У реченні зв’язаний...
• Змінюється за... і...
• У множині прикметники мають закінчення...
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 335, с. 140.