Розробки уроків - Українська мова З клас II семестр за підручником М. Д. Захарійчук - 2015 рік
ЧАСТИНИ МОВИ (загальне поняття)
Урок 107. ДІЄСЛОВА, ЩО ВИРАЖАЮТЬ НЕЗАВЕРШЕНУ І ЗАВЕРШЕНУ ДІЮ
Мета; повторити і поглибити знання учнів за темою «Дієслово»; ознайомити з новою граматичною ознакою дієслова (незавершена і завершена дія); вчити спостерігати за виражальними можливостями дієслів, що означають незавершену і завершену дію, їх істотними ознаками; розвивати і коригувати мислення школярів, творчі здібності, спостережливість, увагу, мовне чуття; мову учнів, збагачувати словниковий запас школярів; вдосконалювати навички каліграфічного, грамотного письма; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Пролунав уже дзвінок —
Починаємо урок!
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти — просто молодці!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Каліграфічна хвилинка
Нн нн на аз за назад
Дерево зрубаєш — назад не поставиш.
— Як ви розумієте зміст прислів’я?
— Назвіть дієслова, вжиті у прислів’ї.
— У якому часі вжиті дієслова?
— Зробіть звуко-буквений аналіз слова зрубаєш.
— Доберіть антонім до слова назад. (Вперед)
— Запам’ятайте написання цього слова.
2. Перевірка домашнього завдання (вправа 363, с. 152)
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
— Яка частина мови називається дієсловом?
— Яким членом речення є дієслово?
— З якою частиною мови зв’язані дієслова у реченні?
— Які три часи має дієслово?
— Які дії описують дієслова минулого часу?
— Які дії описують дієслова теперішнього часу?
— Які дії описують дієслова майбутнього часу?
— На сьогоднішньому уроці ми поглибимо свої знання про дієслово.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Працюємо разом (вправа 364, с. 152)
— Прочитайте вірш. Випишіть підкреслені дієслова разом з іменниками за зразком.
2. Опрацювання правила (с. 153)
3. Фронтальна робота (вправа365, с. 153)
— Прочитайте текст. Перекажіть прочитане.
— Спишіть текст.
— Хто головний персонаж твору?
— Яку вдачу мав Василько?
— Яку дію (завершену чи незавершену) означають дієслова? Чому?
4. Робота в парі (вправа366, с. 154)
— Прочитайте текст.
— Спишіть текст. Підкресліть дієслова, укажіть дію, яку вони означають? (Завершену чи незавершену)
Фізкультхвилинка
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Творче завдання «Добирайлик» (коментовано)
— Від дієслів незавершеної дії утворіть і запишіть дієслова завершеної дії. Жартувати (пожартувати), буде вмикати (ввімкне), диміти (задиміти),
телефонував (зателефонував), панікувати (запанікувати).
— Прочитайте записані дієслова.
— Яку ситуацію вони вам нагадують?
2. Бесіда про правила поведінки з газо- та електроприладами (з використанням ілюстрацій)
Пам'ятка
✵ Правильно наберіть номер служби.
✵ Чітко вкажіть адресу.
✵ Повідомте своє ім’я та прізвище.
✵ Укажіть, що сталося.
✵ Основне правило під час надзвичайних ситуацій: не панікувати, швидко, обдумано діяти.
3. Робота в парах
Кожна пара учнів отримує картки з дієсловами, що означають незавершену дію, і парними дієсловами, що означають завершену дію. За командою вчителя діти складають дієслова-пари. Перемагає пара, яка швидше і правильно виконає завдання.
Пари дієслів:
їхав — з’їхав;
бігти — пробігти;
катався — прокатався;
веселились — розвеселились;
сміялася — засміялася;
одягатися — вдягнутися;
холодало — похолодало;
вітатися — привітатися.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що на уроці було цікавим? Що — головним?
— Чого навчилися?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 367, с. 154.