Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розвиток зв’язного мовлення 3 клас - Конспекти уроків - 2016 рік

УРОК 9. Написання переказу оповідання за колективно складеним планом

Мета. Удосконалювати навички учнів переказувати текст, вчити переказувати детально за запитаннями; розвивати навички усного і писемного мовлення, уміння бачити і відчувати красу природи; заохочувати дітей до творчості; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи рідного краю.

Обладнання. Картина М. Глущенка «Зима», запис «Пори року» Чайковського, вірші про зиму і сонце, ілюстрація із зображенням пташки плиски, зимові пейзажі, малюнок сонечка.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Загадка.

Білі сани налетіли,

скакуни в тих санях білі.

В санях тих сидить цариця —

білокоса, білолиця.

Рукавом махає,

сріблом все навкруг вкриває. (Зима)

2. Розгляд картини М. Глущенка «Зима».

Пам’ятка

а) Розглядати картину спокійно, не поспішаючи.

б) Бути уважним, не відволікатися.

в) Подумати над сюжетом картини: про кого, про що в ній розповідається.

Висновок. Для життя потрібне сонячне тепло.

3. Декламування вірша Я. Коласа «Зима» під музику П. І. Чайковського «Пори року».

Зима

Надійшли морози, ріки закували

і березам коси інеєм прибрали.

Пухова перина очі убирає,

біла скатертина — ні кінця ні краю.

Під серпанком білим трави і листочки,

річка оніміла, не дзюрчать струмочки.

Омертвілі лози ледь гіллям хитають,

а в полях морози та вітри гуляють.

4. Бесіда.

— Сподобалась вам картина?

— До чого спонукає зображене? (Бачити красу і любити природу.)

— Чи співзвучні вірш, картина й музика? Чому?

— Який настрій викликає ця картина? (Радісний, тому що зображено сонячний зимовий день.)

— Яка погода буває взимку?

— Чим вкрита земля, дерева, будинки?

— Що вкриває річку взимку?

— Чи світить і чи гріє сонечко?

— Чи подобається вам зима? Чим саме?

5. Творче завдання.

Дібрати пропущені слова.

Ох, яка краса!

Сад увесь ... в іній.

Проти сонця він, як ...

Гілля до землі ...

Ох, яка ж ..!

(Убрався, синій, звиса, краса.)

6. Гра «Якого кольору зима?»

Білі черевики у зими,

біла-біла в неї кожушина,

білі сани, білогриві коні,

білі рукавички пухові...

М. Сингаївський

* * *

Срібні дерева, срібне гілля,

сріблом пухнастим укрита земля,

срібні у синьому небі хмарки,

в срібних заметах срібні стежки.

Срібний-пресрібний ліс приберіг

білочці срібній срібний горіх.

Л. Первомайський

* * *

Він ще недавно голубів —

застиг у сонній мрії.

Ось небокрай почервонів —

і він вже рожевіє. (Сніг уранці)

* * *

Як тільки сутінь настає,

ліхтарики мигають,

він фіолетовим стає

і таємничо сяє. (Сніг ввечері)

* * *

Спочатку він міцний і білий,

та коли сонце припікає,

він враз слабкішає, жовтіє,

чорніє, тане і тікає. (Сніг у відлигу)

7. Підсумок.

— Кожна пора року дарує свою красу. Взимку найкоротші дні, а ночі — довгі. Сонце піднімається невисоко, світить, а не гріє. Погода буває різноманітна — і вітер зі снігом, і тихі морозяні дні, і відлига. Земля вкрита снігом. Дерева та кущі без листя — стоять і сумують. Під снігом лежить трава, озимина в полі. Комахи живуть під корою і корінням дерев, в землі. Птахів мало в парках, лісах, вони живуть біля людських осель.

Зима — час випробування для тварин і пташок. Коли сніг засипає землю, холодно і голодно пташкам. Багато їх гине. Тому головне наше завдання — допомогти пернатим друзям.

III. Оголошення теми і мети уроку.

— На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із життям пташок з приходом зими, прочитаємо текст «Сонце допомогло», навчимося переказувати цей текст за запитаннями, напишемо його детальний переказ. Будьте уважні, спостережливі. Розвивайте свою увагу, пам’ять, творчість. Успіхів вам! Але наш урок буде незвичайним, і тому хочеться почати його не так, як завжди.

Давайте усміхнемося один одному. От і добре, з доброю усмішкою можна починати роботу. А урок наш незвичайний тому, що до нас завітала гостя. А яка, зараз дізнаєтеся.

IV. Робота з мовним матеріалом.

1. Загадка.

• Що сходить без насіння? (Сонце.)

• Гарне, добре, на всіх дивиться, а людям на себе не дає дивитись. (Сонце.)

— Так, це Сонечко, яке завітало до нас на урок. (Можна малюнок (аплікацію) сонечка прикріпити в лівому вертикальному куті дошки.)

2. Бесіда з учнями.

— Яке ж сонечко? (Веселе, ласкаве, чарівне, золоте, привітне.)

— Чому ж люди називають сонечко найкращими словами, люблять його? (Тому, що воно світить нам і дає тепло.)

— Що б сталося на Землі, якби погасло Сонце? (Не стало б зелених полів, лісів, садів, річок, морів.)

— Які дні і ночі влітку? взимку? Як ви гадаєте, чому?

— Як поводяться птахи влітку? взимку?

— Чим відрізняються дерева влітку? взимку?

— Отже, чого не вистачає рослинам, тваринам (зокрема, птахам), людям взимку? (Тепла.)

Висновок. Для життя потрібне сонячне тепло.

3. Хвилинка-цікавинка.

Сонце — небесне світило, величезна вогняна куля з розжарених газів. Там така температура, що до Сонця й на тисячі кілометрів не можна наблизитись. Сонце знаходиться від нас дуже далеко. Якби до нього можна було доїхати швидким поїздом, то на це й життя б не вистачило. Воно безперервно посилає нам на Землю світло і тепло, необхідні для життя.

4. Підсумок.

— Отже, сонце — джерело життя на землі.

А ось яка історія трапилася з одною пташкою взимку і як їй допомогло сонечко.

V. Фізкультхвилинка.

Встало вранці ясне сонце,

зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

за промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

сонечко розвеселяти.

Встали-сіли, встали-сіли.

Бачте, як розвеселили.

Стало сонце танцювати,

нас до танцю припрошати.

Нумо разом, нумо всі

потанцюймо по росі!

VI. Робота над детальним переказом тексту «Сонце допомогло».

(Зошит, с. 28.)

1. Читання тексту вчителем.

Сонце допомогло

На узліссі живе плиска. Рано-вранці підлітає до води, щоб напитися і розпочати свій сніданок.

Перші нічні заморозки побілили інеєм траву, а воду стягнули тонким льодом. Розвиднілось. Пташка прилетіла й сіла на краю калюжі. Спробувала дзьобом. Не виходить.

Невдовзі із-за лісу виглянуло сонце і повільно почало відігрівати охололу за ніч землю. Пропав льодок. Знову з’явилися комахи.

А тепер можна й поснідати. І плиска зайнялася своєю пташиною роботою.

2. Розгляд ілюстрації пташки плиски і бесіда про неї.

Стрункий невеликий птах (розміром з горобця) (в Україні — 4 види) з досить довгим хвостом, довгими ногами. У забарвленні верху немає строкатості. Більшість плисок нашої фауни мають жовтий колір (або біло-сіро-чорний). Бігають квапливо. Літають досить повільно, дугами. Трапляються переважно у відкритих місцевостях, на болотах, заплавних луках, сіножатях, деякі види — по річках, поблизу людських осель.

3. Бесіда за змістом прочитаного (зошит, с. 27).

— Про кого розповідається в тексті?

— Що хотіла зробити вранці пташка?

— Чому плиска не змогла зразу поснідати?

— Чим закінчилася ця процедура?

4. Словникова робота.

а) Заміна висловів за зразком. Завдання 2 (зошит, с. 21).

— Заморозки побілили інеєм траву. — Трава стала біла від заморозків. Заморозки вкрили траву срібними намистинками.

— Виглянуло сонце. — Появилося, усміхнулося, засяяло сонечко.

— Повільно почало відігрівати охололу за ніч землю. — Усміхнулося, обгорнуло землю своїми золотими промінчиками, зігріло її.

— Плиска зайнялася пташиною роботою. — Плиска почала снідати, пити водичку, дякуючи доброму сонечку.

б) Добір дієслів до іменників. Завдання 3 (зошит, с. 27).

Плиска — прилетіла, сіла, попробувала, не виходить, подзьобала, почала пити, зайнялася сніданком.

Заморозки — наступили, побілили, стягнули.

Сонце — виглянуло, з’явилось, появилось, висунуло, вигулькнуло, засвітило, засяяло.

Комахи — з ’явились, прокинулись, появились.

Льодок — стягнув воду, покрив, розтав, пропав.

в) Орфографічна підготовка.

Узлісся, рано-вранці, плиска, заморозки, іній — інеєм, лід — льодом, дзьоб, не виходить, із-за, невдовзі, з’явилося, пташина робота.

5. Самостійне читання тексту учнями.

6. Складання плану.

План

1. Чим займалася вранці плиска?

2. Що заважало їй розпочати сніданок?

3. Що допомогло пташці поснідати?

7. Усний детальний переказ оповідання (2-3 учні).

Вчитель нагадує, що таке детальний переказ.

Детальний переказ — це такий переказ, в якому передаються всі моменти, які можна запам’ятати. У переказі зберігаються вирази, звороти, зміст тексту.

8. Написання переказу оповідання «Сонце допомогло» (с. 30).

Вчитель нагадує, що будемо писати текст-розповідь, що текст має складатися з трьох частин: зачин, основна частина та кінцівка.

9. Перевірка написаного.

VІІ. Підсумок уроку.

1. Слова вчителя.

— Сонце несе на своїх промінцях тепло. Воно вливається у ваші душі. Візьміть іскринку цього тепла і зігрійте ту людину, якій холодно, сумно. Тепло вашого серця розтопить лід її душі. Прокинувшись вранці, посміхніться сонечку і всьому рідному на землі.

2. Бесіда.

— Як підсумок, можна лиш сказати: зробили багато, знання будем мати.

— Що нового, цікавого дізналися про сонце? про зиму?

— Які завдання найбільше сподобалися?

Додатковий матеріал

Загадки

• Я — антонім слова літо,

в мене біла тепла свита,

хоч мороз люблю сама:

адже звуть мене... (зима).

• Хто наткав полотна

аж від лісу до вікна?

І сміється, задається:

— Ось така ширина! (Зима)

• В небі хмара пролітала,

білий пух порозсипала.

Він на землю міцно ліг,

називають його... (сніг).

• Прийшов до нас гість,

зробив через річку міст

без сокири, без долота —

швидка й міцна в нього робота. (Мороз, лід)

• Зірка ніжна сніжно-біла

на рукав мені злетіла.

Поки ніс її сюди,

стала краплею води. (Сніжинка)

• Біле, як сорочка, пухнасте, як квочка. (Кучугури снігу)

• Сам не біжить і стояти не дозволяє. (Мороз)

Зимовий ранок

Я люблю веселий ранок

холоднючої зими,

як на двір, на стіни, ганок

і на шлях за ворітьми

упаде із неба промінь,

дим пов’ється з димарів,

на току підніме гомін

зграя галок і граків.

Сніг ясним кришталем блище,

лютий холод допіка,

сонце вгору плине вище,

та не гріє здалека.

Яків Щоголів

* * *

Безмежна тиша навкруги —

ні голосу, ні шуму...

На все навіяли сніги

якусь глибоку думу.

Олександр Олесь

* * *

Зима морозяна надворі.

Замети білі на землі.

Зоріють в небі ясні зорі.

Заснули зайчики малі.

Наталя Забіла

Кросворд «Зима»

1. Сніг на полях, лід на річках, хуга гуляє. Коли це буває? (Взимку)

2. Хто це? Що це? — всі кричать.

— Білі мухи он летять! (Сніжинки)

3. Хто малюнок на вікні уночі зробив мені? (Мороз)

4. В небі хмара пролітала,

білий пух порозсипала. (Віхола)









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.