Розвиток зв’язного мовлення 3 клас - Конспекти уроків - 2016 рік

УРОК 12. Написання переказу за прочитаним твором без зачину та кінцівки

Мета. Вчити учнів письмово переказувати текст за прочитаним твором без зачину та кінцівки, бачити головне в тексті і переказувати його, використовуючи мовні засоби узагальненої передачі змісту; розвивати зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття дружби.

Обладнання. Ілюстрації, мовний матеріал.

Хід уроку

I. Організація класу.

Доброго ранку бажаю вам я,

дітки кмітливі. Ви — дружна сім’я.

Бачу, ви працювати сьогодні охочі,

тому і сяють допитливі очі.

Один одному усміхнімося

і мерщій до роботи берімося.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

Гра «Так» чи «Ні».

Коли вам краще жити:

коли сміються діти? (Так.)

А чи тоді, як всі кричать

і їм не можна ради дать? (Ні.)

Бабусі допоміг хлопчина.

Він, діти, добра є дитина? (Так.)

Тепер скажіть усі мені:

у сварці добре жити? (Ні.)

А як немає забіяк,

тоді усім прекрасно? (Так.)

А як серця у всіх ясні,

то вам погано, діти? (Ні.)

Співає хлопчик гарно так!

А вам подобається? (Так.)

А як обличчя всі пісні,

похмурі, злі, вам добре? (Ні.)

Тоді, іще скажіть мені:

як діти б’ються, добре? (Ні.)

Звичайно, краще в мирі жити

і з усіма дружити.

Щоб всі веселими були

у мирі й злагоді жили.

— А чи знаєте ви, що таке дружба?

— З чого починається дружба?

— Кого ми можемо назвати справжнім другом?

III. Оголошення теми і мети уроку.

— Сьогодні на уроці вчитимемося письмово переказувати текст за прочитаним твором без зачину та кінцівки, виділяти в тексті головне, суттєве і передавати його, використовуючи мовні засоби.

IV. Робота з мовним матеріалом.

1. Бесіда.

— Що таке текст?

— Які типу тексту ви знаєте?

— Зі скількох частин складається текст?

— Що означає «переказати» зміст тексту?

— Чи потрібно вміти переказувати?

2. Складання тексту за поданим початком.

• Маленький Петрик ішов стежкою в саду. Назустріч йому біг чорний кудлатий собака. Петрик злякався, хотів утікати. Та раптом до його ніг притулилося кошеня. Воно втекло від собаки й просило у хлопчика захисту...

• Микола прийшов сьогодні до школи дуже рано. На лавці під високою тополею сиділо двоє дівчаток. Вони дивилися на дерево. Щось зацікавило їх там. Та в очах дівчаток Микола помітив тривогу. Раптом над великою тополиною гілкою знялася пташка й тривожно запищала. І тієї миті біля лавки впало маленьке пташеня...

— Як могли далі розвиватися події?

— Яким може бути завершення цих подій?

3. Складання тексту за поданою кінцівкою.

• ... Прикотив дідусь кавуна сам. Прикотив, утер піт та й каже:

— Ну й лінькуватий же ти, онучку! Навіть кавунові за тебе соромно. Розрізав він кавуна. А той справді червоний-червоний. Мов Петрик.

• — ... Це моя гойдалка! Моя! — заверещав Петрусь, ухопившись за вервечки. — Бо мій дідусь її зробив...

— Е ні, Петрику, — нахмурився дідусь. — Це гойдалка для всіх. Усі гойдатимуться по черзі.

Першими дідусь посадив у гойдалку Наталю й Оксанку. Гойдалка радісно злетіла вгору.

Петрик гойдався останній.

— А як могли б починатися ці історії?

4. Складання тексту за основною частиною.

... Одного разу хлопчик сидів тихесенько на дивані й читав. Раптом білочка скочила на стіл, схопила в зуби цукерку й стрибнула на шафу. Через хвилину повернулася, знову схопила цукерку й знову стрибнула на шафу.

Хлопчик підставив стілець і зазирнув на шафу. Там лежав старий капелюх. Хлопчик підняв його і побачив під ним цукерки та печиво...

(За Г. Скребицьким)

— Як ви гадаєте, з чого розпочалася ця історія? Як вона закінчиться?

5. Складання тексту за малюнками.

— Розгляньте малюнки. Що на них зображено? Розкажіть.

Фізкультхвилинка.

Йшов по лісі їжачок. (Ходьба на місці.)

В нього шубка з голочок. (Нахиляння тулуба в сторони.)

Ніс багато грушечок,

аж болів йому бочок.

Раз, два, три, чотири, п’ять — (Стрибки.)

зупинився спочивать.

Піклувався їжачок

про маленьких діточок — (Вправи для кистей рук.)

чарівних, непосидючих,

дуже милих і колючих.

Десять, дев’ять, вісім, сім! (Стрибки.)

Грушечки ці ніс він їм.

6. Робота в зошиті.

Завдання 1. Прочитати текст. Визначити, яких частин не вистачає.

Завдання 2. Розглянути малюнки. Зміст першого і третього малюнків підкаже зачин і кінцівку тексту.

Запитання для аналізу малюнків.

— Яким було дерево навесні?

— Хто відвідував його?

— Як йому жилося? Чому?

— Що трапилося з деревом через декілька років?

— Чому засумував пень?

— Хто змінив життя старого пня?

— Яким чином?

— Які стосунки були між ними?

— Як змінився після цього пень?

Завдання 3. Прочитати наведені прислів’я. Яке з них виражатиме головну думку твору? Підкреслити.

Завдання 4. Ознайомитися зі словосполученнями, які можна використати для зачину.

Завдання 5. Використати наведені слова для написання кінцівки.

Завдання 6. Записати доповнений переказ.

V. Підсумок уроку.

1. Гра «Мікрофон».

— Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?

— Що нового дізналися?

— Чи сподобався вам урок? Чому?

Ось і пролунав дзвінок.

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

щиро дякую вам, друзі!

Матеріал для вчителя.

Старий пень

Росло в лісі велике гіллясте дерево. Навесні воно вкривалося зеленим листом, білими квітками. Прилітали до квіток бджоли і джмелі. Поселилися на дереві співучі пташки. Щовесни поверталися вони з теплого краю, знаходили своє дерево і весело щебетали:

«Доброї весни, рідне дерево, ось ми й прилетіли до тебе». Радісно жилося дереву, бо багато було в нього друзів.

Минули роки. Постаріло дерево, засохло. Прийшли до лісу люди, спиляли його і кудись повезли.

Залишився тільки пень. Від суму і самотності покрився він сірим пилом. Боляче йому було, коли пригадував, як зліталися до нього бджоли й джмелі, як співали пташки... Прилетіли, правда, якось пташки навесні, покружляли над пнем, защебетали тривожно та й полетіли. Пень заплакав із туги. Так захотілося йому чиєїсь прихильності, дружби.

Настала осінь. Якось прибіг до пня їжачок. Вирив ямку та й носить сухі листочки, жмутки пахучого моху — стелить зимову постіль. Зрадів старий пень, лагідний такий до їжачка. І їжак з пнем став ласкавий. Подружились вони, розповіли один одному про своє життя. Аж помолодів пень, зацвів зеленим мохом.

Бо є тепер у нього друг.

В. Сухомлинський





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити