Розвиток зв’язного мовлення 3 клас - Конспекти уроків - 2016 рік

УРОК 15. Удосконалення текстів

Мета. Формувати вміння удосконалювати власні висловлювання, доречно вживати слова чи речення відповідно до теми і мети, простежувати послідовність викладу; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати увагу, пам’ять, мислення; виховувати любов і повагу до слова.

Обладнання. Ілюстрації із зображенням весни, бджілки, зайця, лелеки, картина «Весна прийшла».

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Вступне слово вчителя.

— Послухайте твір, складений Олегом. Які недоліки ви помітили? (Можна проаналізувати учнівський твір з якимись недоліками.)

Або такий текст.

Зайчик зупинився на галявинці. Зайчик злякано прислухається до шелестіння дерев. Лячно зайчику самому в лісі.

— Які слова повторюються в тексті? (Зайчик, зайчику.)

— Яке слово можна вжити замість цього у другому реченні? (Звірятко.)

— А в третьому реченні? (Малому.)

2. Послухати уважно твір Олесі і дати відповідь, чи відповідає зміст заголовку.

Снігова баба

Взимку діти гралися у дворі. Руки у них мерзли. Але баба снігова вийшла гарна.

Бесіда.

— Чому зміст розповіді не відповідає заголовку?

— Якими реченнями слід доповнити текст, щоб виразно постала його мета?

3. Підсумок учителя.

— Отже, в ході складання різних творів, оповідань, описів, міркувань, написання листів, заміток можуть траплятися різні недоліки: повтори слів, речень, незавершеність висловлювань, невміння встановити межі речень, непослідовне розташування речень, абзаців та інші.

III. Оголошення теми і мети уроку.

— Отже, на сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися удосконалювати різні висловлювання, доречно вживати слова та речення відповідно до теми і мети висловлювання, простежувати послідовність викладу, тобто вчитися редагувати тексти.

Редактор — це той, хто редагує текст, тобто опрацьовує, виправляє, готує до друку літературну працю. Редактор працює у видавництві, редакції, на радіо чи телебаченні.

IV. Робота з мовним матеріалом.

1. Пам’ятка для повного аналізу власного висловлювання у єдності змісту, структури і мовного оформлення.

• Чи відповідає зміст висловлювання заголовку (можливо, пропущене головне); як підтверджується фактами головна думка; чи немає у тексті зайвих слів і речень?

• Чи правильно побудовано текст; як зв’язані між собою його частини і речення; як усунути невиправдані повтори?

• Як дібрано слова для розкриття теми; які з них вжито у незвичному значенні; чи правильно побудовано речення?

• Чи цікаво і зрозуміло все викладено?

2. Колективне редагування.

— Послухайте текст. Визначте тему і мету висловлювання.

— Яке речення не відповідає темі і меті? Усунути його. Дібрати заголовок.

Який урочистий стоїть ліс у своєму зеленому вбранні. Тихо шумлять дерева під теплим сонячним промінням. Ось стрункий клен про щось ніжно шепоче. Поблизу великого пня красується горобина. У пишних шатах стоять велетні- дуби. На полях, у садах, на городах збирають урожай.

(Тема тексту — весна, мета його — описати дерева навесні. Останнє речення темі й меті не відповідає. Заголовок: Весна у лісі. Дерева навесні. Урочистий ліс.)

3. Творча робота. Робота в парах.

— Прочитати текст. Чи цілком зрозумілий його зміст? Як удосконалити текст? (Потрібно вставити речення.)

Ми побували на будівельному майданчику. Тепер вони будують великий магазин. Уже закінчують зводити цегляні будинки.

(Там ми побачили, як працюють муляри.)

4. Самостійне редагування.

— Прочитати текст.

Мак

В полі розквітли великі червоні квіти. Поле стало схожим на великий чудовий килим. Вони схожі на велике полум’я. Це розквітли польові маки.

— Які недоліки в тексті? (Порушення логічного зв’язку між реченнями, повторення слів, уживання спільнокореневих слів.) Удосконалити його.

Мак

У полі розквітли великі червоні маки. Здалеку вони схожі на велике червоне полум’я. Поле — неначе безмежний чудовий килим. Гарно, коли зацвітає польовий мак!

5. Робота в зошиті.

Завдання 1 (зошит, с. 46).

— Відредагувати запропоновані тексти і записати удосконалені.

а) Я вчуся у третьому класі. У мене багато товаришів. Особливо я дружу з Олегом. Ми з ним сидимо за одною партою. Після уроків разом йдемо додому.

б) Наталочка виручила бджілку з біди. Комашка хотіла напитися і впала в бочку з водою. Дівчинка кинула на воду листочок. Вилізла на нього бідолаха, обсушила крильця та й полетіла.

Фізкультхвилинка.

Раз! Два! Три! Чотири! П’ять!

Час прийшов нам спочивать.

То ж піднімем руки вгору,

ніби глянемо на зорі.

А тепер всі руки в боки,

як зайчата — скоки-скоки!

Десять! Дев’ять! Вісім! Сім!

Час за парти нам усім.

Завдання 2 (зошит, с. 47).

— Прочитати текст. Чи все зрозуміле у такій розповіді?

— Про що тут ще треба сказати? Записати це речення і позначити (√), де його вставити.

(Але ось поплавок пірнув раз, другий. Це речення має бути третім за порядком.)

Завдання 3.

Загадка

Пухнастий клубочок

виліз на дубочок,

жолуді збирає

і в дупло ховає.

(Білочка)

— Доповнити текст словами, що є засобами зв’язку між реченнями. Скористатися словами для довідки.

Завдання 4 (с. 48).

6. Робота над деформованим текстом.

а) Бесіда.

— Прочитати речення.

— Чи утворюють вони текст? (Ні.)

— Чому? (Абзаци не зв’язані між собою, порушена послідовність висловлювання.)

— Як відредагувати текст? (Переставити абзаци: перший абзац має бути третім; другий — другим; третій — першим абзацом тексту.)

б) Добір заголовка.

Де ж лелечина пара? Одинокий лелека. Самотність. Туга.

в) Запис удосконаленого тексту (с. 48).

г) Перевірка написаного.

V. Підсумок уроку.

— Що означає відредагувати текст?

— Які види недоліків можуть траплятися в текстах?






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.