Розвиток зв’язного мовлення 3 клас - Конспекти уроків - 2016 рік

УРОК 1. Робота з деформованими реченнями та текстом

Мета. Повторити та узагальнити знання учнів про речення, текст; вчити учнів віднаходити правильні межі речень, складати речення з розсипаних слів, об’єднувати речення у зв’язний текст; розширювати і збагачувати словниковий запас учнів, розвивати зв’язне мовлення, вчити бачити і розуміти прекрасне, виховувати почуття любові до природи.

Обладнання. Ілюстрації, мовний матеріал.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

— Сядьте рівненько, слухайте тихенько, відповідайте жвавенько, пишіть гарненько.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Хвилинка поезії.

— Послухайте вірш Надії Красоткіної.

Кінець літа

Прохолодно стає, а не хочеться,

щоб надвечір ішли холоди.

Над рікою тумани клубочаться

і повзуть над лугами з води.

Літо раптом взяло і кінчається,

ніби й зовсім його не було.

За пташками у вирій збирається

й забирає з собою тепло.

Вже і ластівки гнізда покинули,

в надвечір’ї тепер не дзвенять.

Соловейки за ними полинули,

ген лелеки у небі летять...

Щось так мало завжди того літечка,

що не можна й натішитись ним.

Вже пшениці нема в полі й житечка —

колоски стали хлібом святим.

Ну, а літо взяло і кінчається.

Дощик слізно в шибки стукотить...

Це воно так із нами прощається.

А за ним прийде осінь умить...

— Який настрій він вам навіває?

— Чому?

— За чим ви найбільше жалкуєте?

— Так, діти. Ще зовсім недавно ви купалися в річці, гралися на зеленій травичці. А сьогодні під ногами шурхотить опале листя, птахи співають свої прощальні пісні. Проте осінь — золота пора. Вона принесла нові яскраві барви, нові звуки.

2. Гра «Збери в кошик осінні слова».

Сонечко, гриби, жовте листя, ягоди, яблука, дощик, туман, перелітні птахи, сніг, райдуга, позолота, врожай, проліски, бурулька.

3. Гра «Добери слово».

Осінь (яка?) — ... (щедра, золотокоса, жовтогаряча, багата, чарівна, барвиста, чепурна, святкова...)

Дерева — ... (різнокольорові, строкаті, позолочені, задумані...)

Листочки —

Трава —

Сонце —

Небо —

Хмарка —

Дош —

III. Оголошення теми і мети уроку.

— Сьогодні на уроці ми працюватимемо з деформованими реченнями і текстом; складатимемо речення з «розсипаних слів», порівнюватимемо набір слів і текст; об’єднуватимемо речення у зв’язний текст.

IV. Робота з мовним матеріалом.

1. Гра «Порівняй».

Учитель спочатку зачитує окремі слова, а потім — текст.

• Кіт, очі, кинувся, ніс, бігти, гніздо, клювати, дерево, ворона, пташенята, побачив, вліз, стара, одного разу, Васько, вона, злякався.

• Одного разу кіт Васька побачив у гнізді пташенят. Але тільки він виліз на дерево, як прилетіла стара ворона. Вона почала клювати кота в очі і ніс. Злякався кіт і кинувся бігти.

— Що ви почули у першому випадку?

— Що прозвучало потім?

Висновок. У першому випадку був лише набір слів. У другому — за допомогою цих самих слів ми намалювали словесну картинку.

2. Робота з картками.

Вибрати і позначити рядки, в яких записані речення.

□ Хто найсильніший із тварин

□ Один раз на рік у норі лисиця

□ Світає

□ Ще холодно

□ Малювати фарбами

□ Співами та грою на роялі

□ Намалював сім

□ Засніжило

□ Який прекрасний ранок

3. Відповіді на запитання.

— Що виражає речення?

— Як пишуться слова в реченні?

— Як пишеться перше слово в реченні?

— Що потрібно ставити в кінці речення?

4. Складання і записування речень з розрізнених слів за схемами-опорами.

• 3, хмари, малої, дощ, буває, великий.

• довго, дощем, Перед, роса, не висихає.

5. Зіставлення двох груп речень. Визначення, яка з них є текстом.

• Прийшов хлопчик зі школи. Укрився багрянцем клен. Бджола мала, а й та працює. Білка дуже старанно запасає на зиму корми — жолуді, горіхи, гриби.

• Минуло тепле літо. Настала осінь. Пожовкли дерева. Вітер зривав з них зів’яле листя і кружляв ним над лісом. Листя спадало на землю і стиха шаруділо.

6. Відповіді на запитання.

— Чим текст відрізняється від групи окремих речень?

— Що таке текст?

— З яких частин складається текст?

7. Розмежування речень.

Ранок

Чи бачив ти як сходить сонце з кожним його промінчиком все навкруги оживає кожна квіточка кожен листочок намагається вловити сонячний промінець не можуть без сонечка обійтись ні рослини ні тварини

8. Складання зв’язного тексту з деформованих речень.

• Родичем, бурундук, білки, є; щоками, за, нього, в, є, мішки; він, у, живе, лісах, північних; бурундук, їсти, горішки, полюбляє.

• У, сороки, добре, гніздо, сховане; часто, сороки, гніздо, у, густому, чагарнику, заховане; підійти, до, важко, її, гнізда; сороки, у, зір, гострий, слух, гарний.

Фізкультхвилинка.

Вітерець ураз примчав

і зробив чимало справ:

хмарки в небі розігнав

і листочки позривав,

їх підкинув в вишину

й полетів удалину.

9. Робота в зошиті (с. 3-5).

Завдання 1. Прочитати і відгадати загадку. Відгадку записати. Скільки речень у загадці?

Осінь. [4]

Завдання 2. Скласти речення з «розсипаних» слів за схемою.

Осінь іде й за собою дощ веде.

Завдання 3. Позначити рядки, в яких записані речення.

Задощило. Над річкою стелиться туман. Вже холодно.

Завдання 4. Прочитати. Знайти правильні межі речень. Текст записати.

Дятел цілий день у лісі літає. Під корою їжу шукає. Дзьобом вистукує. Комашок з-під кори тягає.

Завдання 5. Прочитати запис. Пронумерувати, в якій послідовності треба розставити речення, щоб розповісти про клен восени.

[3] Біля клена килим золотий лежить.

[2] Клен від холоду дрижить.

[1] Облітає листя з клена.

Завдання 6. З деформованих речень скласти і записати зв’язний текст.

Швидко наближалася осінь. Дерева ночами змінювали зелений колір на золотистий. Лише зрідка чулися голоси співочих пташок. Вони готувалися до перельоту в теплі краї.

V. Підсумок уроку.

— Прочитати подані речення. Вибрати ті, які подобаються. Скласти з ними текст «Рання осінь».

Настала осінь. А на порозі вже стояла осінь. Пожовкло листя на берізках, почервоніло на кленах. У зелені коси беріз вплелися золоті стрічки. Прощальним багрянцем спалахнули клени. Осінь сплела сітку із срібних ниток бабиного літа. Одягла коралове намисто шипшина. На кущах шипшини з’явилися червоні ягідки.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити