Розвиток зв’язного мовлення 3 клас - Конспекти уроків - 2016 рік
УРОК 1. Робота з деформованими реченнями та текстом
Мета. Повторити та узагальнити знання учнів про речення, текст; вчити учнів віднаходити правильні межі речень, складати речення з розсипаних слів, об’єднувати речення у зв’язний текст; розширювати і збагачувати словниковий запас учнів, розвивати зв’язне мовлення, вчити бачити і розуміти прекрасне, виховувати почуття любові до природи.
Обладнання. Ілюстрації, мовний матеріал.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
— Сядьте рівненько, слухайте тихенько, відповідайте жвавенько, пишіть гарненько.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Хвилинка поезії.
— Послухайте вірш Надії Красоткіної.
Кінець літа
Прохолодно стає, а не хочеться,
щоб надвечір ішли холоди.
Над рікою тумани клубочаться
і повзуть над лугами з води.
Літо раптом взяло і кінчається,
ніби й зовсім його не було.
За пташками у вирій збирається
й забирає з собою тепло.
Вже і ластівки гнізда покинули,
в надвечір’ї тепер не дзвенять.
Соловейки за ними полинули,
ген лелеки у небі летять...
Щось так мало завжди того літечка,
що не можна й натішитись ним.
Вже пшениці нема в полі й житечка —
колоски стали хлібом святим.
Ну, а літо взяло і кінчається.
Дощик слізно в шибки стукотить...
Це воно так із нами прощається.
А за ним прийде осінь умить...
— Який настрій він вам навіває?
— Чому?
— За чим ви найбільше жалкуєте?
— Так, діти. Ще зовсім недавно ви купалися в річці, гралися на зеленій травичці. А сьогодні під ногами шурхотить опале листя, птахи співають свої прощальні пісні. Проте осінь — золота пора. Вона принесла нові яскраві барви, нові звуки.
2. Гра «Збери в кошик осінні слова».
Сонечко, гриби, жовте листя, ягоди, яблука, дощик, туман, перелітні птахи, сніг, райдуга, позолота, врожай, проліски, бурулька.
3. Гра «Добери слово».
Осінь (яка?) — ... (щедра, золотокоса, жовтогаряча, багата, чарівна, барвиста, чепурна, святкова...)
Дерева — ... (різнокольорові, строкаті, позолочені, задумані...)
Листочки —
Трава —
Сонце —
Небо —
Хмарка —
Дош —
III. Оголошення теми і мети уроку.
— Сьогодні на уроці ми працюватимемо з деформованими реченнями і текстом; складатимемо речення з «розсипаних слів», порівнюватимемо набір слів і текст; об’єднуватимемо речення у зв’язний текст.
IV. Робота з мовним матеріалом.
1. Гра «Порівняй».
Учитель спочатку зачитує окремі слова, а потім — текст.
✵ Кіт, очі, кинувся, ніс, бігти, гніздо, клювати, дерево, ворона, пташенята, побачив, вліз, стара, одного разу, Васько, вона, злякався.
✵ Одного разу кіт Васька побачив у гнізді пташенят. Але тільки він виліз на дерево, як прилетіла стара ворона. Вона почала клювати кота в очі і ніс. Злякався кіт і кинувся бігти.
— Що ви почули у першому випадку?
— Що прозвучало потім?
Висновок. У першому випадку був лише набір слів. У другому — за допомогою цих самих слів ми намалювали словесну картинку.
2. Робота з картками.
Вибрати і позначити рядки, в яких записані речення.
□ Хто найсильніший із тварин
□ Один раз на рік у норі лисиця
□ Світає
□ Ще холодно
□ Малювати фарбами
□ Співами та грою на роялі
□ Намалював сім
□ Засніжило
□ Який прекрасний ранок
3. Відповіді на запитання.
— Що виражає речення?
— Як пишуться слова в реченні?
— Як пишеться перше слово в реченні?
— Що потрібно ставити в кінці речення?
4. Складання і записування речень з розрізнених слів за схемами-опорами.
✵ 3, хмари, малої, дощ, буває, великий.
✵ довго, дощем, Перед, роса, не висихає.
5. Зіставлення двох груп речень. Визначення, яка з них є текстом.
✵ Прийшов хлопчик зі школи. Укрився багрянцем клен. Бджола мала, а й та працює. Білка дуже старанно запасає на зиму корми — жолуді, горіхи, гриби.
✵ Минуло тепле літо. Настала осінь. Пожовкли дерева. Вітер зривав з них зів’яле листя і кружляв ним над лісом. Листя спадало на землю і стиха шаруділо.
6. Відповіді на запитання.
— Чим текст відрізняється від групи окремих речень?
— Що таке текст?
— З яких частин складається текст?
7. Розмежування речень.
Ранок
Чи бачив ти як сходить сонце з кожним його промінчиком все навкруги оживає кожна квіточка кожен листочок намагається вловити сонячний промінець не можуть без сонечка обійтись ні рослини ні тварини
8. Складання зв’язного тексту з деформованих речень.
✵ Родичем, бурундук, білки, є; щоками, за, нього, в, є, мішки; він, у, живе, лісах, північних; бурундук, їсти, горішки, полюбляє.
✵ У, сороки, добре, гніздо, сховане; часто, сороки, гніздо, у, густому, чагарнику, заховане; підійти, до, важко, її, гнізда; сороки, у, зір, гострий, слух, гарний.
Фізкультхвилинка.
Вітерець ураз примчав
і зробив чимало справ:
хмарки в небі розігнав
і листочки позривав,
їх підкинув в вишину
й полетів удалину.
9. Робота в зошиті (с. 3-5).
Завдання 1. Прочитати і відгадати загадку. Відгадку записати. Скільки речень у загадці?
Осінь. [4]
Завдання 2. Скласти речення з «розсипаних» слів за схемою.
Осінь іде й за собою дощ веде.
Завдання 3. Позначити рядки, в яких записані речення.
Задощило. Над річкою стелиться туман. Вже холодно.
Завдання 4. Прочитати. Знайти правильні межі речень. Текст записати.
Дятел цілий день у лісі літає. Під корою їжу шукає. Дзьобом вистукує. Комашок з-під кори тягає.
Завдання 5. Прочитати запис. Пронумерувати, в якій послідовності треба розставити речення, щоб розповісти про клен восени.
[3] Біля клена килим золотий лежить.
[2] Клен від холоду дрижить.
[1] Облітає листя з клена.
Завдання 6. З деформованих речень скласти і записати зв’язний текст.
Швидко наближалася осінь. Дерева ночами змінювали зелений колір на золотистий. Лише зрідка чулися голоси співочих пташок. Вони готувалися до перельоту в теплі краї.
V. Підсумок уроку.
— Прочитати подані речення. Вибрати ті, які подобаються. Скласти з ними текст «Рання осінь».
Настала осінь. А на порозі вже стояла осінь. Пожовкло листя на берізках, почервоніло на кленах. У зелені коси беріз вплелися золоті стрічки. Прощальним багрянцем спалахнули клени. Осінь сплела сітку із срібних ниток бабиного літа. Одягла коралове намисто шипшина. На кущах шипшини з’явилися червоні ягідки.