Розвиток зв’язного мовлення 3 клас - Конспекти уроків - 2016 рік

УРОК 2. Про що говорить заголовок. Складання плану тексту

Мета. Повторити та узагальнити знання учнів про текст; вчити визначати головну думку тексту; ділити текст на абзаци; визначати головну думку кожного абзацу; вибирати суттєве, розпізнавати головне; добирати заголовки, співвідносити їх із змістом тексту; складати план тексту; розширювати і збагачувати словник дітей; розвивати зв’язність висловлювань, увагу та спостережливість; виховувати любов до рідної мови; бажання її вчити.

Обладнання. Таблиця, ілюстрації про осінь, зображення лисички, ілюстрація до твору В. Сухомлинського «Як котові соромно стало», листочки клена, на звороті яких записані завдання.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

— Відгадайте загадку і скажіть, яка зараз пора року.

У садах, гаях блукає,

жовту одіж зодягає,

золотисту стелить постіль,

жде сестрицю білу в гості. (Осінь)

— Сьогодні ми вирушимо у подорож до красуні Осені на кленовому листочку.

III. Оголошення теми і мети уроку.

— На сьогоднішньому уроці під час подорожі ми повторимо матеріал про текст, будемо вчитися добирати заголовки, співвідносити їх із змістом тексту; вчитимемося ділити текст на абзаци, визначати головну думку кожного, тобто складати план тексту.

IV. Робота з мовним матеріалом.

1. Перша зупинка «Чомучка».

а) Відповіді на запитання.

— Що називається текстом?

— Що таке тема тексту? Мета?

б) Зіставлення двох груп речень. Який із них є текстом?

I

Восени деякі пташки летять у вирій. У зайця довгі вуха і короткий хвіст. Укрився багрянцем клен. Присмерком садок зустрів нас тишею і казковим убранням дерев.

II

Жовтокоса чарівниця-осінь примчала на золотому коні у ліс. Торкнулася чарівною паличкою верхівок дерев. І зашелестіли на них багряні шати. На землі рясніє барвистий килим. Чудово навкруги!

2. Друга зупинка «Загадкова».

а) — Чи можна озаглавити речення, які становлять текст? (Попередній текст про осінь.)

— Чому? На що автор хотів звернути увагу? Який заголовок із запропонованих найдоцільніший? («Чарівниця-осінь», «Осінь», «Пізня осінь», «Осінній ліс».)

б) Послухайте текст. Подумайте і скажіть одним реченням, про що це оповідання.

Сергійко посадив дерево. Воно було кривеньке і негарне. Сусіди дивувалися: «Навіщо отой непотріб у землю встромив?» Але хлопчик старанно доглядав саджанець. Обкопував його, підживлював, поливав, оббирав на ньому гусінь. Пройшли роки. Сергійкове деревце стало гарним, вигналося ген над хатою.

— За що Сергійко заслуговує похвали?

— Доберіть заголовок. (Сергійко-садівник.)

3. Третя зупинка «Кмітлива».

а) Відповідність заголовка темі і меті тексту.

Прочитати текст. Чи відповідає зміст заголовку? Чому?

Оце так зустріч!

Рано-вранці діти пішли до лісу. Ось і знайома галявина. Під дубом сховалася сімейка білих грибів. На краю — підберезники, сироїжки. А біля ялинок у моху примостилися маслюки. Оленка і Василько швидко наповнили свої кошики. Почали допомагати Ігорю. Додому всі верталися задоволені.

б) Творчі завдання на визначення теми і мети текстів. Підбір заголовка.

* * *

Шумить зелений ліс. На галявині — могутній дуб. Біля нього схилилася берізка. Дуб захищає її від вітру. Він великий і сильний. Берізка тріпоче листочками і радіє.

Тема. Ліс. Дерева в лісі.

Мета. Краса дерев у лісі.

Заголовок. Дуб і берізка.

* * *

У Діди є котик. Лапки біленькі. Зубки гостренькі. Сам увесь сірий. Сидить котик і сумує, бо зима настала. Пошила Діда йому килимок. А котик притулився до Ліди й муркоче.

Тема. Домашні улюбленці.

Мета. Турбота про домашніх улюбленців.

Заголовок. Килимок для котика.

Підсумок.

— Отже, текст — це зв’язані за змістом речення. Те, про що чи про кого повідомляється, розповідається в тексті — це його тема. Кожен текст чогось навчає. Це його мета. До тексту можна дібрати заголовок. Він виражає тему тексту.

4. Четверта зупинка «Відпочинок».

Ми — берізки і кленці,

в нас тоненькі стовбурці.

Ми в стрункі стаєм ряди,

виправляєм гілочки.

Ледь зіп’ялись з корінців,

дістаєм до промінців.

Ми стискаєм їх вогонь

в зéлені своїх долонь.

Хилять свіжі вітерці

вліво-вправо стовбурці.

Ще й верхівки кожен ряд

нахиля вперед-назад.

5. П’ята зупинка «Творча». Робота в зошиті (с. 6-8).

Завдання 1. Прочитати текст. Визначити його тему.

Тема. Осінь. Чарівниця-осінь.

Завдання 2. Прочитати текст. Дібрати до нього заголовок із запропонованих і обґрунтувати свій вибір.

Заголовок. Зустріч у лісі.

Завдання 3. Розглянути малюнки. Дібрати і записати назви до них. Усно скласти оповідання.

1) Поранений перепел.

2) Допомога.

3) На волі.

Завдання 4.

а) Вступне слово вчителя.

— Зараз ми будемо складати план оповідання. Це допоможе вам навчитися переказувати текст. Спочатку треба зрозуміти зміст тексту, визначити його головну думку, мету, чітко уявити собі послідовність подій, причинно-наслідкові зв’язки. Потім проаналізувати будову тексту: зазначити зачин, з’ясувати, про що йдеться в основній частині, виділити кінцівку. Можна поділити текст на абзаци. В кожному абзаці вибрати головне і записати одним реченням чи словосполученням. Так отримують план тексту. Він може бути у формі розповідних, або питальних речень. Часто пункти плану виражаються словосполученнями або окремими словами.

б) Розгляд і аналіз пам’ятки.

Як складати план тексту

1. Перечитай оповідання, виділивши для себе його частини.

2. Поділи оповідання на частини, позначивши початок і кінець кожної.

3. Перечитай першу частину, виділяючи в ній головне, визначаючи важливі місця.

4. Придумай назву для цієї частини тексту і запиши у зошит.

5. Працюй так само під час читання наступних частин тексту.

6. Перевір себе: прочитай текст; переглянь оповідання; переконайся утому, що план відображає головне, що не пропущено головних подій.

— Чи можна за пунктами плану відтворити весь текст?

в) Відгадування загадок.

* * *

Лапки м’якенькі,

кігті гостренькі,

вночі бродять,

на лови ходить. (Кіт)

* * *

Мають всі сіреньке пір’я,

завжди скачуть на подвір’ї,

галаслива їхня зграя.

Діти, хто пташок цих знає? (Горобці)

г) Розгляд ілюстрації (зошит, с. 7).

ґ) Читання оповідання В. Сухомлинського «Як котові соромно стало» (зошит, с. 7) вчителем чи самостійно учнями.

Словникова робота.

Мружитися — дивитися, стуляючи повіки, приплющивши очі.

Принишкнути — стати напружено-уважним, зосередженим.

Невдаха — той, кому не щастить.

д) Робота над змістом тексту.

— Хто сидів на паркані?

— Що хотів зробити кіт?

— Чи вдалося котові упіймати горобця?

— Чому котові було соромно?

— Чи співчуває автор котові? Чому ви так гадаєте?

е) Робота над абзацами.

— Прочитати кожен абзац. Виділити головне в кожній частині, записати одним реченням чи словом.

План

1. Кіт на полюванні.

2. Невдалі лови.

3. Невдаха.

є) Запис у зошиті (с. 8).

ж) Аналіз написаного.

V. Підсумок уроку.

Шоста зупинка «Тестова».

Тест № 1. Чи можна цю групу речень назвати текстом?

Я пішов у кіно. Кінотеатр на нашій вулиці. Вона — одна із найдавніших вулиць Києва. Київ — центр усіх залізничних шляхів країни. Залізниці — артерії народного господарства.

1) Ні.

2) Так.

Тест № 2. Який із поданих заголовків відповідає основній думці тексту?

Восени ведмідь знайшов собі барліг. Склав клишоногий смужки кори, листочки та мох у яму, ліг і заснув. Але невдовзі зігнали його з місця собаки. Ледь утік! Заховався у сніг. І тут знайшли. Хто б ви думали? Мисливці. Втретє довелося сховатися. Заліз ведмідь, на дерево і спав до весни.

1) «Ведмідь».

2) «Здогадайся».

Тест № 3. У який словах поданих речень міститься думка, яку можна розгорнути у текст?

1. Яке незвичайне небо!

2. Дивний випадок трапився зі мною.

3. Який кумедний мій песик!

1) В іменниках.

2) У прикметниках.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити