Розвиток зв’язного мовлення 3 клас - Конспекти уроків - 2016 рік

УРОК 4. Складання розповіді про своє місто (село)

Мета. Узагальнити знання учнів з теми «Текст», вчити розрізняти типи текстів складати тексти-розповіді за планом та опорними словами на визначену тему; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пам’ять, увагу спостережливість, творчість; виховувати любов до рідного міста (села) бажання зробити його кращим.

Обладнання. Таблиця, ілюстрації різних міст і сіл України (Київ, Львів, Одеса Харків та ін.), альбом листівок або фотографій про рідне місто (село) діафільми або записи пісень (якщо є), карта України.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда з учнями.

— Діти, очевидно, кожен із вас, не задумуючись, дасть відповіді на такі запитання:

— Як називається країна, де ми живемо?

— Яку назву має народ нашої держави?

— А хто ж ми з вами?

— Яке місто є столицею України?

2. Читання вірша П. Тичини.

Струмок серед гаю, як стрічечка,

на квітці метелик, мов свічечка,

хвилюють, мають, квітують поля —

добридень тобі, Україно моя!

— Яку картину ви б намалювали після почутого твору?

— Чи любить поет Україну? Чи любите її ви?

3. Україна — наша ненька.

— Україна — це отча земля, рідний край, де ми народилися. Широкі й чарівні простори, прекрасні села і міста.

Могутньо котить до Чорного моря сиві хвилі найбільша річка України — Дніпро. Буйною зеленню шумлять на його берегах сади, ліси. Золотистим морем розливається по безкраїх нивах жито-пшениця, всяка пашниця. Працьовиті й волелюбні люди здавна живуть тут.

Погляньте, діти, на карту України. На ній позначені кордони нашої держави. Простір землі, заселений українцями, такий великий, що аби його перетнути, треба пішки йти з заходу на схід 90 днів, долаючи щоденно по 30 км. Загальна територія займає площу близько 1 млн км2. Тому Україна — одна з найбільших країн світу. Нашими сусідами є поляки, чехи, угорці, румуни, болгари, білоруси, росіяни (це на суші), а Чорне море розділяє нас з турками.

Над Дніпром, на правому його березі, розташований Київ. Звідси взяла початок Українська держава. Київ — найстаріше і найгарніше українське місто. Його почали будувати наші предки дуже багато років тому, ще до того часу, як прийняли християнську віру. Хрестив нашу землю князь Володимир Великий.

4. Вірші про Україну.

Над Дніпром широким

Над Дніпром широким

старовинний Київ —

на Софійській площі

гетьман на коні.

Славний Кожум’яка

побивав тут зміїв,

що несли неволю

вільній стороні.

Києве, столице,

серце України,

не забудь днів слави,

не хились в журі!

Дужий Кожум’яка

ще не вмер, не згинув —

він неволі змія

втопить у Дніпрі.

Роман Завадович

Карпати

Є гори і долини,

що й зором не обняти.

На нашій Україні

ми маємо Карпати.

Верхи пішли у хмари

(орли там насторожі),

внизу — ліси, отари,

потоки... — царство Боже!

Леонід Полтава

5. Підсумок.

— Ми з вами багаті! Маємо дорогих нам людей, рідну домівку, рідну вулицю, рідне місто чи село. Все це і є наша з вами рідна земля — земля, на якій ми народились. Вона для нас найсвятіша, найкраща. Ось послухайте вірш, який написав Дмитро Павличко.

Де зелені хмари яворів

заступили неба синій став,

на стежині сонце я зустрів,

привітав його і запитав:

— Всі народи бачиш ти з висот,

всі долини і гірські шпилі.

Де ж найбільший на землі народ?

Де ж найкраще місце на землі?

Сонце усміхнулося здаля:

— Правда, все я бачу з висоти.

Всі народи рівні. А земля

там найкраща, де родився ти!

Виростай, дитино, й пам’ятай:

Батьківщина — то найкращий край!

— Але ця земля нам, діти, рідна ще й тому, що тут народилися наші батьки, тобто в цій землі — коріння нашого роду.

III. Оголошення теми і мети уроку.

— На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про рідне місто (село). Коли воно утворилося (з’явилося), звідки пішла його назва, які є визначні місця, що цікавого можна розповісти про них. Уявімо себе екскурсоводами. До нас приїхали гості з іншої країни. Будемо їм розповідати про наше місто (село) так, щоб воно їм дуже сподобалось.

IV. Робота з мовним матеріалом.

1. Завдання 1 (зошит, с. 12).

Прочитати подані слова та словосполучення. На яку тему можна скласти розповідь з цими словами? (Про місто (село)).

2. Народні символи українців.

а) Мамина пісня, батьківська хата, дідусева казка, бабусин рушник, сорочка-вишиванка, калина біля вікна, барвінок — все це наші народні символи.

Рідна хата! Оспівана в піснях, сповита легендами, переказами, вона завжди буде символом добра і надії, її незгасимий вогник світитиметься теплом материнської любові, вірою в добро. Як мовиться в пісні, Батьківщина починається з рідного порога, а отже, — з отчого дому. Ось з якою любов’ю співають про українську хату в одній із відомих пісень.

Хата моя, біла хата,

рідна моя сторона.

Пахне любисток і м’ята,

мальви цвітуть край вікна...

Хата моя, біла хата,

казка тепла й доброти...

Стежка від тебе хрещата

в’ється в далекі світи.

В хаті спокійно й затишно,

вечір десь бродить в гаю.

Мати задумливо й ніжно

гладить голівку мою...

Д. Луценко

— Тут найкраще місце на землі, тут, де навчилися ходити, говорити, вчилися справедливості, доброти, де посадили першу квіточку.

б) Прислів’я та вислови про хату.

• Своя хата — своя правда, своя стріха — своя втіха.

• Чим хата багата, тим і рада.

• Де будь, там будь, а свою хату не гудь.

• Де хата не метена, там дівка не плетена.

• Люди добрі, хата тепла.

• Дорога моя хатка, де родила мене матка.

3. Легенди, оповідки про історію походження назви твого міста чи села.

4. Розповіді учнів-«екскурсоводів» про найцікавіші куточки свого міста (села).

(Про парки, алеї, озера, ставки, річку, пам’ятники, нові будинки, інститути, школи, театри, клуби, цікаві вулиці, історичні місця і т.п.).

5. Розгляд ілюстрацій про своє місто (село).

6. Завдання 3 (зошит, с. 12).

Прочитати, як про своє село розповіла Оля.

— Як називається село?

— Звідки пішла його назва?

— Яке село?

— Чим воно цікаве?

— Які люди живуть там?

V. Фізкультхвилинка.

Два прихлопи, (Плескання в долоні)

три притопи, (Притопи, руки на пояс)

на носок, на каблучок.

Руку вліво, руку вправо,

ми танцюєм козачок. (Нахил тулуба з напівприсіданням)

Раз — присядем, два — присядем,

настрій гарний.

Покружляли, повертілись,

і тихенько всі усілись.

VI. Робота над складанням розповіді про своє місто (село).

1. Розгляд ілюстрацій (або діафільму).

2. Відповіді на питання.

а) Як називається твоє місто (село)?

б) Чому його так назвали?

в) Які в місті (селі) установи, підприємства, навчальні заклади?

г) Як змінилось твоє місто (село) за останні роки? ґ) Чим воно славне?

д) Що ти робиш для того, щоб твоє місто (село) стало ще кращим?

3. Словникова робота.

Інститути, школи, дитячі садки, ліцеї, гімназії, університети; світлі, легкі будівлі, широкі вулиці, торговельний комплекс, центральна вулиця, затишні алеї, зелені сади, парки, густа зелень, запашні троянди, старовинне місто, культурний і економічний центр; гарні ошатні хатки, зелені садки, тваринницькі ферми, широкі лани.

4. Усне складання розповіді (2-3 учні). (Завдання 4, с. 13).

5. Запис розповіді «Моє місто (село)». (Завдання 5, с. 13).

6. Перевірка написаного.

VII. Підсумок уроку.

— Кожна людина з великою любов’ю згадує край, де вона народилася, де промайнуло її дитинство з дивосвітом-казкою у затишній батьківській оселі. Це місце є для кожної людини її маленькою батьківщиною.

Нашу землю, рідну домівку, Україну, що здобула незалежність і розбудовує державу, ми повинні берегти і любити, гордитися нею.

Багата і славна наша земля. Гарна і мова наша, мова українського народу. Ви виростете, багато цікавого ще дізнаєтесь про наш край. Та місця, де ви народились, рідна мова будуть для вас найріднішими, найкращими.

О слово рідне! Шум дерев!

Музика зір блакитнооких,

шовковий спів степів широких,

Дніпра між ними левій рев ...

Олександр Олесь

Батьківщина

Що таке Батьківщина?

Під віконцем калина,

тиха казка бабусі,

ніжна пісня матусі,

дужі руки у тата,

під тополею хата,

під вербою криниця,

в чистім полі пшениця,

серед лугу лелека,

і діброва далека,

і веселка над лісом,

і стрімкий обелісок...

Петро Бондарчук

Будь природі другом

Он повзе мурашка,

ось хлюпоче річка.

Не зривай ромашку,

не топчи травичку.

В зелені діброва,

в китицях ліщина.

Глянь, яка чудова

наша Україна!

Журавлі над лугом

крилять рівним клином.

Будь природі другом,

Батьківщині — сином!

Анатолій Камінчук





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити