Розвиток зв’язного мовлення 3 клас - Конспекти уроків - 2016 рік

УРОК 5. Складання розповіді з елементами опису

Мета. Формувати вміння добирати найбільш влучні прикметники під час опису предмета; розвивати зв’язне мовлення учнів, мислення, спостережливість, уміння порівнювати і зіставляти; розширити знання дітей про калину як рослину — символ України, показати, як оспівував її український народ; виховувати любов до рідного слова, до національних традицій, народної мудрості, до краси і гармонії навколишнього світу, любов до рідного краю.

Обладнання. Таблиця, портрет Т.Г. Шевченка, гілочки з кетягами калини, малюнки та ілюстрації із зображенням калини, грамзаписи пісень про калину («Тече вода з-під явора», «Роде наш красний» або «У полі калина»).

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Звучить запис пісні «У полі калина» у виконанні Ніни Матвієнко.

2. Слово вчителя.

— «Перша квіточка — наша родинонька, друга — рідна сторононька», — так говориться в пісні про калину. Майже в усіх народів є улюблені рослини- символи. У канадців, скажімо, — клен, у росіян — берізка і горобина. А які рослини символізують нашу Україну?

Так, і калина, і верба, і барвінок разом з колосками жита, з вишитими рушниками, з духмяним хлібом — все це символи нашого українською народу. «Без верби і калини нема України», — так говорить народна мудрість.

3. Загадки.

• За хатою у садочку,

у зеленому віночку

та в червоних намистах

стала пава молода.

І збігаються всі діти,

щоб на неї поглядіти.

За намисто кожен смик —

та й укине на язик.

Що це таке? (Калина)

Завдання 1 (зошит, с. 15). Відгадати загадку і підкреслити слова, які допомогли її відгадати.

III. Оголошення теми і мети уроку.

— На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про калину. Ви почуєте, як оспівується ця рослина у віршах, піснях, легендах і переказах, прислів’ях і приказках. Ми з вами визначимо також ознаки і властивості калини, напишемо розповідь з елементами опису «Калина під моїм вікном».

IV. Калина — символ України.

1. Вступ.

Дівчина-калина.

Я — калина.

Я— краплина твого серця, Україно!

Я — тонесенька стеблина.

Я — дівчинка-українка.

Всіх запрошую на свято.

Учень.

Калинова гілочка під віконечком

манить мене білим цвітом, ніби сонечком.

Я до сонечка долоні простягаю,

до грудей духмяні квіти пригортаю.

Учениця.

Розсіваю понад ставом синім вечором,

щоб рум’янились зорею понад берегом,

щоби кетяги червоні наливалися,

щоб калиною моєю милувалися.

Учень.

Серед поля край села

калинонька зацвіла,

ніби дівчина в віночку

у вишиваній сорочці

русу косу заплела.

Учениця.

Червона калино, чого в лузі гнешся,

чи світла не любиш, до сонця не пнешся?

Чи жаль тобі цвіту на радощі світу,

чи бурі боїшся, чи грому з блакиту?

Дівчина-калина.

Та в гору не пнуся,

бо сили не маю.

Ягідки червоні

додолу схиляю.

2. Пісня «При долині кущ калини».

3. Слово вчителя.

— З давніх-давен наш народ опоетизував цей кущ, оспівав його в піснях. Хто не знає відомої козацької балади часів Хмельниччини «Розлилися круті бережечки», де калина символізує дух боротьби за національну незалежність від шляхетської Польщі?

Калина — це символ нашої України. З нею порівнювали красу української дівчини. Без калини не можна уявити бабусиної хати, маминої пісні, рідної Вітчизни.

4. Легенда про калину.

На Україну напали гурки і татари. Вони вбивали дітей, старих людей, а молодих дівчат забирали у полон. В одному селі дівчина втікала, зачепилася за дерево і впала. Разок червоного намиста розірвався і розсипався. Дівчина загинула в неволі, а на місці розсипаного намиста виросла калина.

5. Прикмети, прислів’я, приказки, пов’язані з калиною.

• Любуйтеся калиною, поки цвіте, а дитиною, поки росте.

• У лузі калина з квіточками, немов матуся з діточками.

• Весною калина білим цвітом квітує, а восени червоні ягоди дарує.

• Запишалася калина, наче красная дівчина.

• Калина хвалилася, що з медом солодка.

• Пишна та красива, мов червона калина.

6. Учні про калину.

1 учень. На нашій планеті росте понад 200 видів калини, а в Україні поширена калина цілолиста.

2 учень. Калина росте в лісі на вологих місцях.

3 учень. Калина — лікарська рослина. Свіжі ягоди з медом вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, вона регулює тиск крові. Соком калини навіть вмиваються, щоб обличчя рум’янилось.

4 учень. Калину люблять і люди, і птахи.

5 учень. Ягоди в неї кислі і трохи гіркуваті, але додають сили і бадьорості.

6 учень. Проводжаючи сина в далеку дорогу, мати напувала його калиновим чаєм і давала в дорогу пиріжок з калиною.

7 учень. На честь народження дочки біля хати садили калину.

8 учень. Потрібна була калина і в обрядах, особливо весільних. Коли випікали коровай, його неодмінно прикрашали гілочками калини. Калиновим цвітом чи ягодами оздоблювали гільце молодої.

9 учень. На великі свята поруч з хлібом клали і калину. Про калину складено багато пісень, віршів, оповідань.

10 учень. Дітям, щоб не рвали квітку, говорили: «Не ламайте калину, бо накличете морозу».

7. Т.Г. Шевченко про калину.

Вчитель. Ясна, красна, червона... Скільки прекрасних поетичних образів зустрічається в народних піснях, скільки визначних українських поетів оспівали її у творах! Дуже любив цю рослину і наш поет Т.Г. Шевченко.

1 учень.

Защебече соловейко

в лузі на калині,

заспіває козаченько,

ходя по долині.

2 учень.

Три явори посадила

сестра при долині.

А дівчина заручена —

червону калину.

3 учень.

Найдеш у гаї тую калину

та й пригорнись,

бо я любила, моя дитино,

її колись.

4 учень.

Тече вода з-під явора

яром на долину,

пишається над водою

червона калина.

8. Хоровод «Посадили ми калину» (або «Подоляночка»).

Посадили ми калину

біля двору.

Рости, наша калинонько,

вгору, вгору.

Міцній, наша калинонько,

розростайся.

Навесні біленьким цвітом

заквітчайся.

Влітку будемо калину

поливати.

Будем разом із квітучою

зростати.

Восени ми всі одягнем урочисто

із достиглих ягідок

намисто.

9. Підсумок учителя.

— Калина — це лісовий кущ. Росте вона переважно на вологому ґрунті, поблизу річок і лісових струмків, в гаях, дібровах, на схилах, узліссі, на лісових галявинах. Красива калина в усі пори року. Пізньою весною, коли сонце щедро дарує тепло, калина вбирається у білі «букетики» з квітів. Придивіться до них. Зовні у букетику квітки великі, зібрані у віночок, а всередині — дрібненькі, непоказні. Цікаво, що великі квіти не дають плодів, а з маленьких восени дозрівають ягоди калини. Проте і великі квіти розцвітають недаремно — своєю красою вони приваблюють комах. Побачить їх бджола чи джміль і прилетить, щоб напнися солодкого соку, переповзає з квітки на квітку, переносить пилок. А для квіток це корисно — більше буде плодів. Влітку починають дозрівати дуже гарні яскраво-червоні блискучі плоди, наче жменями розкидані серед розкішного зеленого листя. До пізньої осені і навіть взимку, коли вже випадає сніг, висять вони на гілках, прикрашаючи ліс. Її ягодами ласують мешканці лісу.

Здавна існує гарний звичай: біля щойно зведених осель, на примітному місці, в першу чергу садили калину.

— Діти, а у кого з вас вдома росте калина? Хто її посадив і доглядає? Що ви думаєте, коли дивитеся на калину?

V. Складання розповіді з елементами опису «Калина під моїм вікном».

1. Слово вчителя.

— Помилуймося калиною, діти. Яка вона — наша калинонька? Які гарні слова ви можете про неї сказати?

2. Завдання 2 (зошит, с. 15).

Червоні, соковиті, круглі, терпкі — ягоди.

Темно-зелене, смарагдове, багряне — листя.

Важкі, розкішні червоні — грона.

Духмяні, запашні, сніжно-білі — квіти.

3. Завдання 3 (зошит, с. 15).

Калина — красуня; чарівний кущик; як дівчина-чарівниця; як наречена у віночку, наче дівчина у білій хустині.

4. Завдання 4 (зошит, с. 16).

Дати відповіді на запитання.

— Що ти знаєш про калину? (Невисокий, але пишний кущ. Це лікарська рослина. Любить вологі місця, може рости у лісі, лузі, біля хати. Про неї складено багато віршів, пісень, приказок, прислів’їв. З нею пов’язано багато легенд, народних вірувань, обрядів.)

— Яке в неї галуззя? (Тонке, зелене, розгалужене, розвішене.)

— Які листки? (Темно-зелені, округлені, сірувато-зелені, знизу опушені, смарагдові шати.)

— Який цвіт? (Білий, зібраний в суцвіття, біле мереживо, запашний, квіточка, ніби дівчина в білій хустині, духмяний, сніжно-білий.)

— Які ягоди? (Кислувато-терпкий смак, важкі соковиті кетяги, наче налиті кров 'ю, цілющий сік, палахкотять, мов ліхтарики, червоні, соковиті круглі плоди, рум’яні, яскраво-червоні.)

— Чим подобається тобі ця рослина? (Лікувальними властивостями, красою.)

5. Порівняння двох текстів (наукового і художнього стилю).

Калина звичайна

Належить до родини жимолостевих. Це високий, з сильно розвиненим галуззям, кущ. Пагони вкриті сірою корою з повздовжніми тріщинами. Листя трилопатеве, темно-зелене, округлене або зворотно-яйцевидне, знизу опушене, сірувато-зелене. Квіти білі, зібрані в плескаті зонтикоподібні суцвіття. Червоні, соковиті круглі плоди дозрівають восени.

Калина

Стоїть край дороги калина. І хто йде, той милується нею. Гарна вона у будь-яку пору року. Навесні вбирається калина у смарагдові шати листя, біле мереживо квіток. Духмяні, запашні, сніжно-білі, милують вони око невимовною красою. Згодом з’являться на місці ніжних суцвіть важкі кетяги, наливатимуться терпким соком, рум’янітимуть.

А прийде осінь — не мине й калини, прибереже для неї найчарівніші барви. І стоїть уже чепуруха у новому вбранні. Яскраво-червоні кетяги ховаються у плетиво багряно-золотого листя, немов соромляться своєї краси. Навіть зима не насмілиться зірвати це чудове намисто, обережно притрусить його пухнастим сніжком, і стане воно смачним і цілющим.

Так і стоїть калина, гостинно пригощає ягідками пташок і перехожих. А навесні знову забуяє ніжним цвітом, пригадуючи зимові сни.

— Яка різниця в описах калини?

— Який з них художній (II), а який — діловий (науковий) (I)? Доведіть.

— Чи можна в першому тексті вжити слова з переносним значенням?

— Яку роль відіграють вони у другому тексті?

6. Складання розповіді з елементами опису на тему «Калина під моїм вікном» за поданим планом (завдання 5, зошит, с. 16).

План

1) Де росте калина?

2) Яка калина на вигляд?

3) Кого приваблює кущ калини навесні, восени?

4) Яку користь приносить вона людям?

5) Як народ величає калину?

7. Орфографічна підготовка.

а) Для учнів із високим рівнем знань — план.

б) Для учнів із середнім рівнем знань — план і робочі матеріали.

Невисокий, але пишний кущ.

Вологі місця, у лісі, у лузі, біля хати під вікном.

Запашний цвіт, наче дівчина в білій хустині.

Важкі соковиті кетяги, кислувато-терпкий смак, наче налиті кров ’ю, цілющий сік, палахкотять, мов ліхтарики.

З давніх-давен, краса, лікувальні властивості.

в) Для слабших учнів — картки з деформованими реченнями.

1) Невисокий, калина, кущ, але, пишний.

2) Любить, вологих, у, рости, місцях.

3) Зацвітає, вона, цвітом, білим, навесні, пишним.

4) Червоніють, восени, важкі, грона, калини, соком, наливаються.

5) Шанують, здавна, і, красу, її, лікувальні, властивості, за, люди.

8. Письмова робота.

Орієнтовний зразок твору.

Калина під моїм вікном

Калина — це невисокий, але пишний куш. Росте на вологих місцях у лісі, в лузі. Посадили і ми калину біля своєї хати.

Навесні зацвітає вона запашним білим цвітом. Кожна квіточка, ніби дівчина в білій хустині.

Восени важкі грона калини червоніють. Ягоди наливаються цілющим соком.

Взимку кущ калини особливо гарний. Кругом біліє сніг, а червоні кетяги палахкотять, мов ліхтарики.

Калину здавна шанують і люблять люди за її красу і лікувальні властивості.

9. Перевірка і аналіз написаного.

VІ. Підсумок уроку.

— Ось така наша супутниця вічна — корисна і символічна, пісенна у кожній квітці, ім’я якої — калина.

Калина втілює красиве і корисне.

Щоб росла у вас червона калина, будьте самі гарні не лише зовнішністю, а й внутрішньо, будьте щедрими на добро, бережіть його у своїй душі.

Посадіть кущ калини і біля своїх домівок. Хай він прикрасить ваш дім, хай у ньому зів’є гніздо соловейко і співає вам. Ніжними струнами душі своєї доторкніться до рідної історії, українських традицій, до народних і чистих джерел мудрості.

Є дерева високі, гарні, з солодкими й соковитими плодами. Калина ж терпка й гіркувата: небагато наїдку з неї. Та чи хоч одне з них має бодай соту частину її популярності?

Хай ваші душі не заростають ряскою байдужості, бо такий вам батьківський наказ, клич рідної землі, тож будьте гідними цього.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити