Розвиток зв’язного мовлення 3 клас - Конспекти уроків - 2016 рік

УРОК 6. Складання міркувань

Мета. Узагальнити знання учнів про текст, вчити розрізняти типи текстів; формувати вміння та навички школярів складати твори-міркування на основі тексту-розповіді, вдосконалювати мислення учнів; розвивати вміння знаходити та розуміти зміст структурних частин тексту; добирати переконливі докази, аналізувати, робити висновки; збагачувати словник учнів; виховувати повагу до людей праці, зокрема до хліборобів.

Обладнання. Таблиця «Будова тексту-міркування», ілюстрації із зображенням джерела, чорниці, вовка, зайця; картина «Звідки до нас приходить хліб»; на столі — хліб на рушнику.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда.

— Що таке текст?

— Які типи текстів знаєте?

— Яке питання можна поставити до тексту-розповіді? тексту-опису? тексту-міркування?

— З яких частин складається текст-міркування?

2. Завдання 1 (зошит, с. 18).

Прочитати тексти і визначити, що в них однакове, а що — різне. Які це тексти? Довести.

Спільне: це — тексти, тема однакова — про джерело.

Відмінне: тип тексту.

3. Перевірка за таблицею «Типи текстів».

III. Оголошення теми і мети уроку.

— На сьогоднішньому уроці ми повторимо з вами відомості про текст- міркування, повчимося складати речення-міркування, те кети-міркування на основі тексту-розповіді, продовжувати тексти власною думкою.

IV. Робота з мовним матеріалом.

1. Прочитати текст і сказати, яка думка в ньому висловлюється.

Рідна мова — то найцінніший скарб кожного народу. Адже без мови народ не існує, не має своєї культури, не знає материнської пісні.

Ми повинні берегти та шанувати мову батьків.

За Л. Новиченком

2. Запитання до бесіди.

— Знайти в тексті речення, в якому висловлюється твердження.

— Як автор доводить, що рідна мова — то скарб?

— Зачитати останнє речення-висновок.

— Чи згідні ви з ним? Пояснити свою думку.

— З яких частин складається текст-міркування?

3. Таблиця «Будова тексту-міркування».

Речення, в якому

Речення, в якому

Речення, в яких

висловлюється

робиться

міститься

твердження

висновок

доведення

4. Завдання 2 (зошит, с. 18).

Закінчити речення-міркування.

Цю невеличку рослину в лісі недарма називають чорницею, бо вона чорного кольору.

Вовк — хижа тварина, оскільки він полює на інших тварин.

Зайцеві легше бігти під гору, тому що в нього задні ноги довші за передні.

Взимку день короткий, тому що сонце піднімається низько над горизонтом.

5. Підсумок.

— Текст-міркування — це таке зв’язне висловлювання, в якому для доведення якогось твердження використовуються судження, приклади, зіставлення, що приводять до нових суджень-висновків.

Текст-міркування має твердження, доказ і висновок.

Найчастіше вживаними для частин доведення є слова: тому, тому що, оскільки, адже, наприклад, дійсно, справді, недарма; для частин висновку: отож; отже, так, таким чином.

V. Робота над складанням міркування на основі тексту-розповіді.

1. Загадка.

Виріс у полі на добрій землі,

місце найкраще знайшов на столі. (Хліб)

2. Слово вчителя.

— Звичайно, це хліб. Ось він перед нами на столі, на вишитім рушнику — гарний, запашний. Люди кажуть: «Без солі, без хліба немає обіду». А які ви знаєте прислів’я, повір’я, приказки, пісні про хліб?

3. Прислів’я, повір’я про хліб.

а) Прислів’я.

Хліб — усьому голова.

Де хліб і вода — там немає голоду.

Паляниця — хлібові сестриця.

Довелося бідувати, на хліб-сіль заробляти.

Калинова гілка — хлібові тітка.

Нема святішої святині, як хліб на нашому столі.

Земля — матінка, а хліб — батечко.

б) Повір’я.

Хліб колись випікали лише круглої форми, як сонце, бо на хлібові й сонці тримається людське життя.

Хліб пекли переважно в суботу. І дивились: як гарно вдається — то буде щастя на цілий тиждень, якщо глевкий — на сльози, підгорить — на смуток, потріскається — чекай новин.

Із хати ніякий гість без хліба не йшов, скибочку відкраювали на дорогу — «на померлі душі».

По тому, який виходить весільний коровай, передбачали долю нової сім’ї. Тому пекти коровай просили людину добру й вмілу.

Так само пізнавали долю народженої дитини по хресному калачу.

Якщо першу хлібину з нового урожаю поділити з іншими людьми, то злиднів до нового урожаю у хаті не буде.

в) Вчитель.

А ще в народі кажуть: «Не кидайсь хлібом — він святий!». Кинути хліб — то великий гріх. Хліб завжди цінували, як святиню шанували. Якщо ненароком окраєць впаде додолу, потрібно негайно підняти його і поцілувати. Все треба до крихти з’їдати і окрайців не залишати.

4. Фізкультхвилинка.

Інсценізація дитячої пісні «Смачна хлібина».

Стара муха тісто місить,

комар воду носить,

кішка пече буханятко,

а кіт хліба просить.

Як напекли того хліба —

пташечки злетіли,

посідали поза столом

та й шматонька з’їли.

5. Колективна робота з учнями.

Прочитати текст. Знайти у ньому опис і розповідь. Стисло, одним реченням, передати їх зміст. Доповнити міркування про руки хлібороба, використавши слова із тексту-розповіді.

Опис. Запашний хліб, із скоринкою золотистою, лежить на столі.

Розповідь. Роботящі руки зерно в ріллю посіяли, урожай виростили, зібрали, хліб спекли.

Міркування. Руки хлібороб? — золоті. Адже вони зерно в ріллю посіяли, урожай виростили і зібрали.

Отож, дякуємо цим роботящим рукам за хліб із скоринкою золотистою, що лежить на столі.

VI. Самостійна робота учнів.

1. Завдання 3 (зошит, с. 19).

Прочитати текст. Впізнати, про яку пташку розповідається. За змістом даного тексту скласти і записати міркування.

2. Запис у зошиті.

3. Перевірка написаного.

VII. Підсумок уроку.

— Які типи текстів ви знаєте?

— З яких частин складається текст-міркування?



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити