Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Розвиток зв’язного мовлення 3 клас - Конспекти уроків - 2016 рік

УРОК 8. Як писати листи

Мета. Навчити учнів писати листи, ознайомити із структурою листа, його мовним оформленням, вимогами до написання адреси на поштовому конверті; стежити за послідовністю розповіді та культурою мовлення; поповнювати словник учнів; розвивати зв’язне мовлення школярів; виховувати повагу до старших, до традицій та звичаїв українського народу.

Обладнання. Таблиця, зразки оформлення ділових паперів; запис пісні П. Дворського «День народження», діафільм «Вісті приходять так», репродукція картини І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові» та М. Лактіанова «Лист з фронту».

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

1. Прослуховування першого куплету пісні П. Дворського «День народження».

— Про яке свято ця пісня?

2. Слово вчителя.

— У житті кожної людини бувають пам’ятні дні: загальнодержавні свята, особисті, релігійні.

3. Завдання.

Знайти серед записаних тільки особисті свята.

День народження, День Незалежності України, Новий рік, новосілля, День Перемоги, весілля, День Матері, Різдво.

— Чим відрізняється особисте свято від загальнодержавного? релігійного?

4. Слово вчителя.

— В святкові дні люди запрошують один одного в гості, щоб розділити з друзями радість, вітають один одного листівками, телеграмами, пишуть листи. Бо, як вчить народна мудрість, одна радість на двох — дві радості, одне горе на двох — півгоря.

III. Оголошення теми і мети уроку.

— Сьогодні, діти, ми навчимося правильно складати і записувати листи, підписувати конверт. Це повинна вміти кожна людина, яка вважає себе культурною, цивілізованою.

IV. Робота з мовним матеріалом.

1. Перегляд діафільму «Вісті приходять так» — про розвиток засобів зв’язку за 10 тисяч років.

2. Словникова робота.

Лист — це аркуш з письмовим повідомленням. Надсилається поштою в конверті.

Пошта — державна установа, яка здійснює пересилання і доставку адресатам листів, періодичних видань, грошових переказів, посилок і т. ін.

Листоноша — службовець пошти, який розносить кореспонденцію адресатам.

Поштова скринька — ящик для листів, листівок для відправки.

3. Читання зразка листа учня 3-го класу Васюка Романа до письменника Дмитра Андрійовича Головка.

Добрий день, Дмитре Андрійовичу!

Пише до Вас Васюк Роман. Хочу розповісти Вам про нашу прогулянку.

Був сонячний день. Ми з друзями пішли в ліс. Проходили над річкою Случ. Я побачив маленьких рибок, які плавали у воді. Кинув їм свій хліб і пішов далі. Ми прийшли до молоденького ліска. Ішли вузенькою стежиною і натрапили на маленьку галявину. Тут збирали хмиз. Я і Степанюк Віталик принесли суху березу, яка лежала зламана на узліссі. Хтось скривдив нещасне деревце.

Розпалили вогнище. Кожен знайшов собі зручне місце. У жар кинули картоплю. Коли вона спеклася, ми сіли у круг і з’їли її.

Вечоріло. Ми зібрали одяг і пішли додому.

Ось як гарно ми провели день.

До побачення, Дмитре Андрійовичу.

20 квітня Ваш Роман

4. Аналіз будови зразка.

Початок

1. Звертання до адресата.

Основна частина

2. Зміст листа:

а) виклад;

б) прохання повідомити про щось або якісь побажання.

Кінцівка

3. Закінчення листа, слова ввічливого типу.

4. Підпис (праворуч) і дата (ліворуч).

5. Робота з таблицею (зошит, с. 25).

Розглянути таблицю і запам’ятати, з яких частин складається лист.

6. Звертання.

а) Якщо звертаються до дорослої людини, Ви пишуть з великої букви.

б) Лист починають словами «Здрастуйте», «Добрий день», «Привіт» (їх пишуть на окремому рядку).

в) В кінці — До побачення (якщо воно відбудеться в найближчий час), можна додати ще слова 3 щирим вітанням або 3 повагою до Вас.

г) Таблиці «Так звертаємося», «Так підписуємося». (Українська мова. 3 кл., ч. 1, с. 40.)

Так звертаємося в листах:

Так підписуємося:

Дорогий Сергійку!

Твоя подруга Надійка

Люба Катрусю!

Ваш учень Євген

Шановна Олено!

Ваша учениця Оля Петренко

Шановний Петре Григоровичу!

Ваші учні

Шановні Маріє Федорівно та Миколо Васильовичу!

Любі бабусю та дідусю!

Ваша внучка Оленка

7. Робота над підписуванням (адресуванням) конверта.

а) Розгляд конверта (завдання 1, зошит, с. 24).

Адреса — місце проживання особи чи місце перебування установи.

Індекс — значно спрощує надходження листів до адресата, адже в цифрах закодована інформація про область, місто і поштове відділення.

б) Підписування конверта.

Не забути написати зворотну адресу: бувають випадки, коли людина, якій відправлено листа, змінила місце проживання, і тоді надіслане повертається до автора.

1. Адреса відправника пишеться вгорі ліворуч, а одержувача — унизу праворуч.

2. Послідовність відомостей така:

а) прізвище, ім’я, по батькові адресанта/адресата;

б) вулиця, номер будинку, квартири;

в) населений пункт;

г) район, область;

д) індекс;

е) країна (за потреби).

8. Правила ввічливого листування.

1. Будьте уважні до адресата, дбайте про його гарний настрій, коли він читатиме лист. Вчасно відповідайте на листи. Не залишайте їх без відповіді.

2. Вибирайте для листування цікаві теми.

3. Пам’ятайте про кличний відмінок у звертанні: мамо, матусенько, тату, татусику, бабусенько, дідусю, Ганнусю, Наталочко, Ярославе, Маріє Іванівно, Василю Петровичу.

4. Звертаючись до старших на Ви, пишіть це слово з великої букви.

5. Дотримуйтеся композиції листа (початок, основна частина, кінцівка).

6. Пишіть на якісному папері.

7. Дбайте про почерк, охайність в оформленні листа.

8. Уважно ставтеся до вибору форм увічливості в кінці листа і ставте розбірливий підпис, дату.

9. Після закінчення листа, якщо ви щось забули написати, користуйтеся постскриптумом (P.S).

10. Стежте за мовленнєвим оформленням і грамотністю. Пам’ятайте: по тому, як ви пишете (говорите), визначають ваш рівень освіченості, виховання.

9. Робота в зошиті (с. 25).

а) Завдання 2.

Розглянути таблицю і повторити, з яких частин складається лист.

б) Завдання 3.

— Як звернути в листі до людей, зображених на малюнках? Записати звертання і слова вітання, користуючись словами для довідки.

а) Любі мої, рідні мої мамо, тату, Оленко і Юрчику!

б) Шановна Наталіє Олександрівно, здрастуйте!

в) Дорогі бабусю і дідусю, добрий день!

г) Привіт, братику і сестричко! Дорогі Тарасику і Марійко, добрий день! ґ) Дорогі друзі, привіт!

10. Послухайте, який лист написала одна дівчинка літературній героїні.

Дорога Герміона!

Я не знаю, коли в тебе День народження, тому вирішила привітати тебе з Новим роком! Ти мені дуже подобаєшся, ти дуже смілива й добра дівчинка. Ще мені подобається в тобі те, що ти дуже розумна, завжди знаходиш вихід із складної ситуації.

Хай здійсняться твої мрії, і на світі не буде злих людей. Хай з тобою поруч завжди будуть твої друзі.

Наталка В.

— А у вас є улюблені літературні герої? Напишіть їм листа.

Діти часто пишуть Карлсону, хвалять його за доброту. Підтримують Крихітку Єнота. Можна написати маленькому Мамонтику, який шукає маму.

11. Складання листа (усно) до зображених осіб (користуючись таблицею із завдання 2) (2-3 учні).

План

1. Звертання до адресата.

2. Зміст листа.

3. Кінцівка.

4. Підпис, дата.

V. Фізкультхвилинка.

Раз! Два! Час вставати,

будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

кілька разів понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

завітав у світлий клас.

Будем бігати, стрибати,

щоб нам зайчика спіймати.

Прудко зайчик утікає

і промінчиками грає.

Сім! Вісім! Час настав

повернутися до справ.

VI. Самостійна робота учнів.

1. Завдання 4 (зошит, с. 21).

Самостійно скласти і записати лист до родичів, друзів або казкового героя.

Поділитися своїми враженнями про навчання у школі.

2. Перевірка написаного. Редагування.

VII. Цікаво знати!

1. Розповідь про виникнення поштової скриньки.

Мабуть, вам буде цікаво дізнатися, як виникла поштова скринька і який вигляд вона мала? Колись давно команда португальського мореплавця Бартоломео Колумба потрапила в шторм біля берегів Південної Америки. Один із офіцерів написав про всі їхні злигодні листа, помістив його в свій черевик, який повісив на дерево недалеко від берега. Через рік тут висадився інший мореплавець, знайшов листа, прочитав і поставив капличку на місці загибелі своїх співвітчизників. Пізніше там виросло селище. Іще довго черевик моряка слугував поштовою скринькою. Те знамените дерево росте й досі. А біля нього — пам’ятник поштовій скриньці у формі черевика. До сьогодні у деяких країнах Європи та Америки залишився такий звичай: дітям у Різдвяну ніч у їхні черевики кладуть подарунки чи то Санта Клаус (у англійців), чи Дід Мороз (у росіян), чи П’єр Ноель (у французів) тощо. У нас також є свій український чудотворець, якого ми можемо попросити виконати наші бажання та потаємні мрії. Це — Святий Миколай.

2. Конверт.

Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брайтон власник паперової крамниці придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалася. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова «cover» — закривати. Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу.

3. Поетична хвилинка.

Лист

Знов листа мені прислала мати,

невеликий лист — на кілька слів.

Пише рідна, що навколо хати

наш садок вишневий забілів.

Наче вчора бігав я до школи

і садив ті вишеньки малі,

а тепер гудуть над ними бджоли

і поважні пустуни-джмелі.

Василь Симоненко

4. Робота над репродукціями картин.

а) — На яких відомих картинах зображено процес складання або читання листа? («Запорожці пишуть листа турецькому султанові» І. Рєпіна, «Лист з фронту М. Лактіонова тощо).

б) — Розгляньте відому картину Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Придивіться до виразів облич козаків. Хто є адресатом, а хто — адресантом цього листа? Чому народна пам’ять зберігає цей лист?

VIII. Підсумок уроку.









загрузка...

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.