УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 10. Спостереження за ознаками художніх, науково-популярних та ділових текстів. Складання тексу оголошення. (Вправи 53-56)

Мета. Вчити учнів розрізняти тексти за стильовими ознаками та складати тексти ділового характеру; формувати вміння учнів писати оголошення; закріплювати знання про будову тексту: виховувати уважне ставлення до рідної мови.

Обладнання. Кубик, малюнки професій, скринька з картками. Картки для роботи у групах.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

Вправа «Куток».

На стінах класу прикріплено малюнки представників професій. Учні вибирають ту професію, про яку складали міркування вдома. Потім роблять колективний висновок.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

Вправа «Кубування».

— Що називається текстом?

— З яких частин складається текст?

— Які є типи текстів?

— Що таке текст-опис?

— Яке питання можна поставити до тексту-розповіді?

— Назвіть частини тексту-міркування.

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

Проблемне питання.

— У нашій мові с багато слів, якими можна передати будь-яку думку. Слід лише уважно прислухатися до мови, вдуматися у значення слів.

— А що потрібно для цього? (Треба багато читати, добре і старанно вчитися, щоб правильно використовувати у власному мовленні все багатство мови.)

— Сьогодні ми ознайомимося з ознаками різних текстів, у яких по-різному висловлюються думки. Ви навчитеся розпізнавати такі тексти і самостійно складати.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Мозковий штурм.

— Як ви думаєте, для чого складають тексти?

На дошці вчитель заповнює таблицю «Текст написано, щоб ...».

• Обмінятися особистими думками.

• Повідомити про щось стисло, конкретно.

• Передати наукову інформацію.

• Яскраво змалювати предмет, явище чи подію.

• Передати розмову між людьми.

• Написати художній твір.

Залежно від того, з якою метою текст використовується, розрізняють такі стилі мовлення:

розмовний — для обміну думками, відомостями, почуттями з близькими людьми;

науковий — для подачі наукових відомостей. Використовується в наукових книгах, журналах, статтях, навчальній літературі. Характерні терміни, складні речення;

художній — для впливу на читача. Письменник малює словами картини, образи. Використовується у творах художньої літератури;

офіційно-діловий — характеризується чітким формулюванням думок під час передачі ділової інформації. Це оголошення, заяви, документи;

публіцистичний — для впливу на читача, для переконання, заклику. Використовується в газетних і журнальних статтях, на радіо й телебаченні.

2. Вправа-гра «Дай правильну відповідь».

Учні витягують зі скриньки картки, на яких записані тексти, читають, користуючись довідкою, записаною на дошці, міркують, для чого створено данин текст.

Картка № 1

Ввічливий Гриць

— Грицю, чому ти не запропонував сісти дідусеві, який стояв біля тебе?

— Бо він ще не на пенсії.

— А звідки ти знаєш?

— Бо це наш сусід!

• Цей текст створено, щоб ... (розвеселити читачів. Це смішинка, гумореска).

Картка № 2

Осінь брала відра золоті,

пшениці озимі поливала...

Потім сіла на людськім путі

і зернята дітям роздавала,

не прості зернята — золоті.

П. Воронько

• Цей текст створено, щоб ... (передати красу природи у римованій формі. Це вірш).

Картка № 3

Під густими кронами дерев, серед буйної трави розцвітають лісові конвалії. Вони наповнюють повітря ніжним п’янким ароматом. Великі темно- зелені листки, як долоньки, тримають стрілку білих квіточок. Ці квіти схожі на сріблясті дзвоники, запашні й ніжні.

• Цей текст створено, щоб ... (описати красу конвалії. Це текст-опис).

Картка № 4

Софійський собор уже понад дев’ять століть височить золотими куполами над Києвом, ставши чи не найголовнішим символом стародавньої столиці України-Руси і всієї держави.

Зведено храм за князювання Ярослава Мудрого в період розквіту Київської Русі на честь перемоги над печенігами 1036 року.

• Цей текст створено, щоб ... (повідомити історію виникнення Софійського собору. Це науково-художній текст).

3. Робота з підручником.

а) Попрацюймо разом (вправа 53).

— Прочитайте і порівняйте два тексти.

— Поміркуйте, яке з висловлювань може бути адресоване учням і вчителям школи, щоб повідомити їх про Свято квітів. Як такий текст називається? (Оголошення.)

— А яке висловлювання адресоване другові, щоб не лише повідомити про свято, а й висловити свої почуття? (Лист.)

б) Рубрика «Слово про слово».

Сюрприз — раптова приємна несподіванка.

Композиція — тут: цікаві витвори з різних квітів.

Каліграфічна хвилинка.

Сю юр рп пр ри из ко по зи ці сюрприз композиція

— Поставте наголос. Поділіть слова на склади.

Фізкультхвилинка.

в) Коментоване списування.

— Спишіть оголошення, яке можна розмістити в школі.

4. Творча робота «Навчаємося діловому мовленню».

Прочитайте жартівливе оголошення.

Знаю 51 спосіб не отримати 1-3 бали, коли не вивчив уроку. Дзвонити за телефоном 51-02-65. Вартість одного дзвінка 50 копійок. Тільки для учнів нашого класу.

Оксана Кмітлива

— Назвіть частини тексту-оголошення.

— Попрацюйте в парах. Складіть власне оголошення жартівливого змісту.

5. Самостійна робота (за вправою 54).

— Порівняйте тексти. Зверніть увагу, що про те саме можна сказати по-різному.

— Поміркуйте, у якому з текстів подано точні відомості про зовнішній вигляд пташки, а в якому не лише змальовано зовнішній вигляд горобчика, а й передано захоплення автора його красою.

— Який із текстів можна було б помістити до підручника з природознавства, а який — до художньої книжки?

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. «Круглий стіл» (за вправою 55).

Учні спочатку працюють в малих групах, а потім об’єднуються за «круглим столом» і висловлюють свої міркування.

— Поміркуйте, як ви будете висловлюватися в ситуаціях, коли потрібно:

1) розказати друзям смішну історію, яка нещодавно трапилася з вами;

2) на уроці української мови відповісти на запитання вчителя, що називається іменником;

3) на уроці читання описати красу осінньої берізки, яка росте під вікном.

2. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит, с. 11.)

1) Прочитайте. Який із текстів можна взяти з енциклопедії, а який зі збірки художніх творів? З’єднайте.

а) А це що за красуня? Гака велика, темно-фіолетова, закутана у теплий кожушок білястих волосинок... Здається, ніби сріблясте сяйво її оточує. Це одна з найкращих весняних рослин — сон.

б) Сон багаторічна трав’яниста рослина. Стебло її завдовжки 10-90 см. Квітка зонтикоподібної форми. Пухнасті волоски захищають рослину від холоду.

2) Складіть і залишіть оголошення про свято урожаю (чи осені).

VII. Підсумок уроку.

1. Метод «Карусель».

Клас поділяють за варіантами. Учні, які сидять за першим варіантом, будуть нерухомі («бережок»), а учні, шо сидять за другим варіантом, — рухомі («річечка»).

Учні І варіанту готують запитання за темою уроку.

За сигналом учителя учні II варіанту переміщуються на одну парту вперед через певний проміжок часу (з інтервалом в 1-2 хв), який відводиться для їх спілкування лиж собою (так звані змінні пари).

Один учень, «бережок», виступає в ролі учителя, а другий — «річечка» - у ролі учня. В процесі роботи кожний учень — «річечка», переміщуючись, повинен отримати запитання від першого, другого, третього, четвертого і т. ін. учнів з варіанта «бережок».

(Можна провести за матеріалом вправи 55.)

VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 30, вправа 49 — скласти діалог розмови з мамою про її робочий день.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.