УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 11. Особливості будови тексту-опису та зміст його складових частин зачину, основної частини і кінцівки. (Вправи 57-59)

Мета. Формувати уявлення учнів про ознаки стилів мовлення; вчити розрізняти тексти за стильовими ознаками та складати тексти ділового характеру; ознайомити з особливостями будови тексту-опису.

Обладнання. Таблиця «Тини текстів», матеріал для роботи в творчих групах.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

1. Конкурс діалогів.

Учні зачитують діалоги, складені вдома.

2. Каліграфічна хвилинка.

М М Мм мм ам ма мама

— Послухайте вірш і запишіть слова, якими звертається автор до мами.

МАМА

Мама, мамочка, матуся...

Я до неї пригорнуся.

Вона добра і привітна,

ніби сонце в небі, світла.

В. Лущик

— Складіть гарне речення про маму.

— Складіть веселе речення про маму.

— Прочитайте прислів’я про маму. Поясніть, як ви їх розумієте.

Нема того краму, щоб купити маму.

Матері ні купити, пі заслужити.

На сонці тепло, а біля матері добре.

— Запишіть прислів’я, яке сподобалося найбільше.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Творча робота.

— Які улюблені квіти вашої мами?

— Опишіть за поданим планом улюблену квітку вашої мами.

План

1. Яка улюблена квітка твоєї мами?

2. Коли вона цвіте?

3. Які в неї пелюстки, колір, стебло, листя?

4. Як ти думаєш, чому мамі подобається така квітка?

— Який тип тексту ви склали? (Текст-опис.)

2. Робота з таблицею «Типи текстів».

Типи текстів

Розповідь

Опис

Міркування

Розказуємо про події (що робить особа або предмет)

Розповідаємо, яким є предмет або особа

Якщо хочемо щось довести або заперечити (чому предмет або особа така)

Що сталося?

Що відбулося?

Який?

Чому?

Твердження

Доведення

Висновок

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

— Сьогодні на уроці ми будемо працювати з текстами-описами, ознайомимося з особливостями їх будови. Складемо твір-опис тваринки.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Вправа-міркування (вправа 57).

а) Розгляд таблиці.

— Розгляньте таблицю. З яких частин вона складається?

— Прочитайте уміщений в останній колонці текст. Доберіть до нього заголовок.

— Доведіть, що в таблиці наведено текст-опис.

б) Робота зі схемою.

— Зверніть увагу на будову тексту-опису та зміст його складових частин — зачину, основної частини та кінцівки.

— За допомогою стрілок установіть відповідність між першим і другим стовпчиками.

Схема опису

Зачин

Висновок

Основна частина

Загальне враження про предмет чи явище

Кінцівка

Ознаки предмета чи явища

2. Попрацюємо разом (за вправою 58).

а) Читання текстів.

— Про кого іде мова у текстах?

— Визначте тему і мету текстів.

— Назвіть тип тексту. Що схоже, а що відмінне у текстах?

Рубрика «Слово про слово».

Фауна — тварини певної місцевості.

б) Круглий стіл «Я думаю так».

— Подумайте і скажіть, який з текстів можна помістити до художньої книги, а який до підручника з природознавства.

Фізкультхвилинка.

в) Робота в творчих групах «Точність» і «Краса».

— За зразками опису білочки складіть і запишіть текст про зайчика.

— Ті, хто працюють в групі «Точність», дайте точні дані про зовнішній вигляд зайчика, а ті, хто в групі «Краса», — змалюйте його словами так, щоб було зрозуміло, чи подобається вам ця тваринка.

Учні визначають ролі в групі, досліджують об'єкт, використовуючи ілюстрації, словники та матеріал для довідки.

Матеріал для довідки.

Заєць: невелика дика тваринка; полохливий, всечуючий, всебачачий; маленьке, безпомічне, боягузливе створіння.

Вуха: довгі, рухливі, на видовженій мордочці; довжелезні.

Зуби: великі, виступаючі передні зуби.

Хвіст: коротенький хвостик, куций.

Хутро: сіре, біле, як сніг; шерсть білого кольору взимку, або сірого влітку.

Ноги: довгі, сильні, задні ноги значно довші, ніж передні.

Цікава інформація.

У нашій країні найпоширеніші два види зайця: біляк і русак. Обидва влітку буро-сірого кольору. До зими русак трохи світлішає, а біляк різко змінює забарвлення хутра на чисто біле. Ьіляк живе в лісі — це лісовий заєць. Вдень він спить, а вночі виходить на годівлю. Взимку харчується корою дерев. Заєць біля дерева часто піднімається на задні лапи, щоб дістати кору, яка трохи м’якша. Найчастіше гризе він молоді осики, берізки, бігає на берег річки, щоб поласувати м’якою корою верби.

Заєць-біляк легко пересувається по глибокому снігу. Ноги його до зими обростають шерстю, навіть між пальцями виростає волохата шерсть. Зайцю тепло, та й втриматися на снігу легше: нога стає ширша, наче біляк взяв лижі. Коли заєць стрибає, він так само, як і білка, заносить задні ноги далеко вперед. Від них і залишаються на снігу ямки більшого розміру, ніж від передніх лап.

Заєць-русак живе в полях і степах. Він теж відправляється на годівлю вночі, розкопує сніг на озимих. Коли поле покриває глибокий сніг, і русак не може дістатися до озимини, він починає бігати на городи гризти качани. Якщо їх немає, скаче до стогів сіна. Він бігає також і в сади, де обгризає кору молодих яблунь. Русаки завдають садам великої шкоди. Вдень русак спить в ямці на лузі або в полі. Часто він забивається і під кучугуру снігу,

в) Звітування творчих груп.

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит, с. 12.)

1) Із поданих речень підкресліть ті, в яких містяться точні відомості про калину.

а) Калина належить до родини жимолостевих. Стоїть край дороги калина.

б) Це високий кущ з сильно розвиненим галуззям. Гарна вона будь-якої пори року.

в) Навесні калина вбирається у смарагдові шати, біле мереживо квіток. Листя трилопатеве, темно-зелене, округлене. Квіти білі.

г) Восени яскраво-червоні кетяги ховаються у плетиво багряно-золотого листя. Червоні, соковиті круглі плоди дозрівають восени.

2) Продовжте художній опис калини.

VII. Підсумок уроку.

— Який вид роботи на уроці сподобався найбільше?

— Що нового ви дізналися про білку і зайця?

— Кому сподобався більше художній текст, а кому — публіцистичний?

VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 32, вправа 59 — скласти і записати опис калини.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.