УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік
Урок 26. Аналіз перевірної роботи. Слова з прямим і переносним значенням. (Вправи 108-111)
Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти пряме й переносне значення слів, вживати в мовленні слова в переносному значенні: розвивати навички учнів зв’язно висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання. Індивідуальні картки.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Аналіз перевірної роботи («Мова і мовлення», «Речення», «Текст»).
1. Вчитель повідомляє результати виконаної роботи.
2. Відзначає учнів, які не зробили жодної помилки в роботі, і дає їм індивіду альні завдання (картки) для самостійної роботи.
а) Попрацюйте удвох!
— Складіть з кожним словом по два речення, в одному з яких воно буде підметом, а в другому другорядним членом.
1. Квіти
2. Вікно
3. Небо
б) Попрацюйте в групах.
Підкресліть у кожному реченні підмет.
У цьому році чудово вродило жито. А море сьогодні таке спокійне-спокійне. У мами на руках солодко спить дитятко. Зернятко впало па землю і проросло.
— Зі словами, що були підметами, побудуйте речення так, щоб вони стали другорядними членами.
3. Всі інші діти під керівництвом учителя аналізують і виконують роботу над помилками.
III. Повідомлення теми і завдань уроку.
Гра «Хто це? Що це?»
✵ Рідна, лагідна, найдорожча — хто? ...
✵ Чорна, дощова, грізна, велика — що? ...
✵ Весняний, сонячний, теплий, щедрий — що? ...
✵ Яскраве, тепле, пекуче, золоте — що? ...
✵ Пухнаста, руда, хитра — хто? ...
— Що ви можете сказати про ці слова? (Вони складаються зі звуків, діляться на склади, служать для складання речень.)
— Чому лисиця хитра? Чому день щедрий? Чому сонце золоте?
— В якому значенні вжиті ці слова? (В переносному.)
— Кожне слово має своє значення. Сьогодні на уроці ми ознайомимося з властивістю слів вживатися в прямому і переносному значенні. Головне призначення слів служити засобом називання навколишніх предметів, ознак, дій.
IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Спостереження над значенням слова.
а) Гра «Асоціації».
Зараз я назву слова, а ви спробуйте уявити, що я мала на увазі: гусениця, журавель, ніс, золота, гострий.
— Утворіть словосполучення з цими словами.
— А тепер порівняйте їх з тими, що записані на дошці.
— Чи вийшли у вас словосполучення з такими значеннями?
✵ гусениця — гусениця трактора;
✵ журавель журавель біля криниці:
✵ золота обручка — золота осінь;
✵ гострий ніж — гострий язик.
— Чому? Що я мала на увазі? А про що думали ви?
— Що ви скажете про слова першого рядка? (Вони вжиті так, як буває насправді, тобто у прямому значенні.)
— Яку ознаку гусениці перенесено на гусениці трактора? (Повзе повільно, як гусениця.)
— Отже, ознаку гусениці перенесено на трактор, тобто слово вжите в переносному значенні.
— Складіть з цими словосполученнями речення. Назвіть головні члени речення.
— Порівняйте значення наступних словосполучень.
— У якому словосполученні значення слова звичайне, пряме?
— В якому це значення переноситься на інший предмет?
Висновок:
— Які бувають слова?
— Які слова роблять наше мовлення образним з прямим чи переносним значенням? Доведіть свою думку.
— Де можна вживати слова в переносному значенні?
б) Наукова довідка.
✵ Термін переносне значення підказує, шо пряме значення слова наче переноситься на інший предмет за якоюсь ознакою.
✵ Пряме значення слова — це основне значення слова, шо прямо називає
поняття про предмет чи його ознаку.
Переносне значення слова — це перенесення прямого його значення на інший предмет за схожістю.
Отже, перенесення значення слова відбувається на основі подібності, схожості предметів у будь-чому. Якщо якісь предмети чи явища схожі, вони часто одержують ту саму назву.
в) Робота з таблицею.
— Як ви думаєте, за якими ознаками відбувається перенесення значення слова?
за формою |
голки їжака |
за кольором |
золота осінь |
за функцією |
крило літака, журавель біля криниці |
за розташуванням |
рукав ріки |
за враженням |
сердитий вітер, чорна душа, гострий язик |
за оцінкою |
ясна думка |
г) Робота з віршами.
— А для чого людям потрібно переносити значення слів на інші предмети?
Може краше, щоб кожне слово мало тільки одне значення?
Наша мова не буде тоді такою яскравою і образною. Багатозначність слів, можливість їхнього переносного вживання свідчить про гнучкість і розвиненість мови, про її здатність передавати глибину думки і найтонші відтінки почуттів.
Життя слів, так само як і наше життя, багате і різноманітне. Тому слова і вирази у переносному значенні допомагають постам і письменникам створити яскраві поетичні образи.
— Послухайте вірш. Знайдіть у ньому слова, вжиті у переносному значенні.
У сестрички
золоті косички,
золоте волосся,
як в полях колосся.
І мою сестричку
Сонечком зовуть,
бо вона і сонце
разом устають.
М. Стельмах
Пише хвостиком лисичка
щось по росяній траві.
Дятел, пташка невеличка,
ставить знаки на корі.
Таємниче пишуть риби
плавниками у ріці.
Зайчик сонячний на шибі
пише вірші-промінці.
Пише в хмарі блискавиця,
пише трактор на лану,
що уродиться пшениця —
дощ напоїть ярину.
Віражі під час навчання
вправно пишуть літаки...
Діти йдуть до школи зрання
теж писати залюбки.
В. Лучук
2. Попрацюймо разом (вправа-спостереження 108).
— Прочитайте сполучення слів у лівому і правому стовпчиках.
— Порівняйте значення виділених слів у кожному рядку.
— У яких сполученнях слів виділені слова вжито так, як буває насправді, тобто в прямому значенні, а в яких сполученнях слів значення переноситься на інший чимось схожий предмет?
— Складіть із словосполученнями речення (усно).
Зверніть увагу! Слова вживаються в прямому і переносному значеннях!
3. Списування (за вправою 109).
— Прочитай текст. До якого стилю мовлення можна віднести цей текст? (Художнього).
— Що ви уявили, читаючи цей текст?
— Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні. Поясніть, як ви їх розумієте.
— Спишіть текст. У другому і третьому реченнях назвіть і підкресліть головні і другорядні члени.
Фізкультхвилинка.
4. Коментоване письмо (за вправою 110).
— Спишіть, вставляючи замість крапок слова з довідки.
— У якому значенні прямому чи переносному вжито вставлені слова?
— У кожному реченні підкресліть підмет і присудок.
Каліграфічна хвилинка.
З З з Зз зи зе за зу зо мл ля земля
Земля під снігом заснула до весни.
— Підкресліть головні члени речення. В якому значенні вжито слово заснула?
5. Попрацюйте парами.
— Знайдіть слова, вжиті у переносному значенні. Підкресліть їх.
✵ Сміються, плачуть солов’ї і б’ють піснями в груди. (О. Олесь)
✵ Пливуть, пливуть далекі журавлі, і сизий дим, і гуси волохаті... (К. Герасименко)
✵ Сідає сонце десь за гаєм... (М. Пригара)
✵ Облітають із вишень сорочечки крихітні цвіту...
✵ Сонце кожній травинці малій виціловує роси ...
✵ На лапках кошачих сіро-буро-кошлатий теплий вечір прибрів. (І. Дем’янова)
— Складіть і запишіть речення з цими ж словами, вживаючи їх у прямому значенні.
V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит з укр. мови. 3 клас, с. 20.)
1) Прочитайте текст. Підкресліть слова, вжиті в переносному значенні.
Крокує з жовтим пензлем по землі золота осінь. Розфарбовує листя дерев, травичку. Зігріває своїм останнім теплом землю-матінку. /Цедрі дарунки залишає для звірів у лісі.
2) Утворіть словосполучення, добираючи слова з довідки.
У прямому значенні |
У переносному значенні |
стрибає ____________________ |
стрибає ____________________ |
літній ____________________ |
літній ____________________ |
радісна ____________________ |
радісна ____________________ |
Слова для довідки: промінчик, білочка, чоловік, день, весна, дитина.
Творче завдання.
2. Робота з картками для поточного та тематичного контролю знань. (С. 20. завдання 1, 2.)
3. Поточний бліц-контроль знань. (Картка 20.)
VI. Підсумок уроку.
1. Вправа-міркування.
— Прочитайте вислови і подумайте, чи правильно вжиті виділені слова.
✵ Олена — порядна людина, бо дуже любить порядок.
✵ Дідусь чуйний, бо все добре чує.
✵ Юрко такий смішний, тому що часто сміється.
— Змініть кожне речення, вживаючи виділені слова у властивому їм значенні.
2. Вправа «Інтерв'ю: учень — учневі, учень — вчителю, вчитель — учню».
— Що ви знаєте про значення слів?
— У якому значенні вони можуть вживатися?
— Що таке переносне значення слів?
— В якому значенні вжито словосполучення гостре слово?
— Яке значення має словосполучення золотий годинник?
VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 55, вправа 111.