УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 30. Робота над синонімами. Практичне ознайомлення з фразеологізмами, пояснення їх шляхом добору синонімів. (Вправи 126-128)

Мета. Ознайомити учнів з окремими фразеологізмами; розвивати вміння добирати синоніми; збагачувати словниковий запас; розвивати зв'язне мовлення; виховувати зацікавленість до рідної мови.

Обладнання. Фразеологічний словник, записи на дошці, картки зі словами.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

— Які зайві слова ви вилучили в кожному рядку? (Сміх, дорожній, пташиний, дзвін.) Чому?

— Доберіть до цих слів синоніми.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Словниковий диктант-жарт.

• Яким ключем не відімкнеш двері?

• 3 яких лисичок не звариш суп?

• 3 яких голок не можна пошити плаття?

• Якою косою сіно но скосиш?

• Яка гусениця не зоре поле?

• На якому балі не потанцюєш?

— Як назвати всі ці слова? (Багатозначні слова.)

— Чому у мові з’явилися багатозначні слова?

— Чим вони відрізняються від слів-синонімів?

— Що таке синоніми?

2. Завдання «Мій вибір».

Виберіть з рядку слів синоніми і доведіть свою точку зору.

Водити, водний, водій, шофер, кажеш, дорога, говориш, шлях, розповідаєш, траса, стежка.

Починайте свою відповідь так: Мій вибір такий: водій, шофер — слова - синоніми, бо це слова різні зі за звучанням, але однакові за значенням. Вони означають людину за кермом автотранспорту.

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

— Сьогодні ми продовжуємо ознайомлення зі словами-синонімами. Будемо вчитися добирати їх до окремих слів та словосполучень, вдосконалювати свої вміння працювати зі словником.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Списування за зразком (вправа 126).

— До виділених слів доберіть синоніми.

Запишіть за зразком.

Спочатку спробуйте це зробити самостійно. Потім звірте за поданим довідничком.

Чисте джерело — прозоре джерело.

2. Хвилинка спілкування.

— Продовжіть діалог.

3. Спостереження за роллю фразеологізмів.

• Зустріч за круглим столом.

— Ви часто чуєте, то відбуваються зустрічі за круглим столом. А що це означає?

Коріння цього фразеологізму сягає в глибину історії на півтори тисячі років. За легендою, батько британського короля Артура створив лицарський орден Круглого Стола, до якого належали дванадцять най шляхетніших і найхоробріших лицарів. На радах і бенкетах вони сиділи за круглим столом, причому на кожній зустрічі лицарі пересувалися па одне місце за годинниковою стрілкою, щоб не склалося думки, ніби комусь король виявляє більше або менше шани. Кругла форма стола означала рівноправність, незалежність тих, хто за ним сидів.

Отже, «зустріч за круглим столом» це зустріч на рівних правах, умова для обговорення чогось, переговори з приводу чогось.

Пропоную зараз провести таку зустріч і на рівних правах обговорити значення виразів.

Учні по черзі витягують зі скриньки картки з фразеологізмами, пробують пояснити значення, а тоді звіряють з довідкою, що надрукована па зворотній стороні.

• Курям на сміх.

Курка, за народним уявленням, належить до малошанованих птахів. На відміну від інших свійських птахів, вона не вміє ні плавати, ні літати. Усі курячі інтереси обмежуються їжею, що й відображено у прислів’ї: «Кому що, а курці просо».

Про недобре збудовану хатину кажуть, що вона стоїть на курячих ніжках. А коли людина зробить щось таке, шо з неї й «кури сміються», то це вже буде неперевершена дурниця.

• Товкти воду в ступі.

Походження вислову пов’язане з покаранням. У давнину в монастирях ченцям, які в чомусь завинили, забороняли виходити з келії і примушували їх з ранку' до вечора товкти воду в ступі. Така монотонна робота виховувала смирення, витримку, терпіння, проте не давала жодного практичного результату.

Товкти воду в ступі — означає займатися непотрібною працею, марно гаяти час або безрезультатно говорити одне й те саме.

• Берегти як зіницю ока.

Таке порівняння неодноразово трапляється в Біблії, наприклад у Книзі притч Соломона: «Збережи заповіді мої — і будеш живий; і вчення моє — як зіницю очей твоїх». Воно пов'язане з особливою цінністю органу зору, адже ушкодження зіниці призводить до невиліковної сліпоти.

Фразеологізм означає пильно оберігати, старанно доглядати, охороняти що-небудь або кого-небудь.

• Березова каша.

Ще за часів Київської Русі дітей навчав грамоти дяк. Важливою подією в житті учнів і їхніх батьків було закінчення визначеного періоду навчання, яке урочисто святкували: варили великий горщик смачної каші й відносили учням. Після уроків починався веселий бенкет. Цей звичай протягом історії зазнав чималих змін, породивши в сучасній мові слово «однокашник», що означає «товариш по навчанню».

Однак не всі діти навчалися успішно. Щотижня у визначений день дяк бив березовими різками ледарів, бешкетників і неслухняних всипав їм «березової каші».

Нині жартівливий фразеологізм «березова каша» означає покарання за провину.

• Бути на сьомому небі.

У міфах і легендах багатьох народів світу відображено уявлення про сім кришталевих сфер (небозводів), до яких прикріплені зірки та планети. Найвища, найголовніша сфера була вершиною блаженства сьомим небом. Письмово цей вислів уперше зафіксував давньогрецький філософ Арістотель.

Фразеологізм «бути на сьомому небі» вживають, коли говорять про безмежне щастя.

• Ведмежа послуга.

Своїм поширенням цей фразеологізм завдячує російському байкареві Івану Крилову. У творі «Пустельник і Ведмідь» він розповів про самітника і його косолапого друга-нерозлийводу. Якось пустельник приліг відпочити і заснув, а ведмідь старанно відганяв мух, щоб не заважали спати. Він зігнав набридливу муху з його щоки, потім із носа, але вона сіла на лоб. Це розлютило ведмедя і він, схопивши важкий камінь, щосили вбив муху. Однак і друг його. Пустельник, «надовго там лежать лишився».

Отже, ведмежа послуга це безглузда послуга; попри добрі наміри, замість допомоги, вона завдає великої шкоди, неприємностей.

• Зарубати на носі.

У давнину неписьменні люди носили із собою дощечки, на яких зарубками робили різні позначки, тобто примічали, що потрібно запам’ятати: вели облік боргів, роботи, різного товару тощо. Ці дощечки називали носами, бо їх носили.

«Зарубати на носі» означає запам’ятати, добре засвоїти раз і назавжди.

— Як ви думаєте, з якою метою використовують фразеологізми в українській мові?

а) Попрацюймо разом (за вправою 127).

— Замініть вислови одним словом-синонімом. За потреби звертайтеся до довідки.

— Складіть речення з одним висловом, а потім зі словом-синонімом.

— Порівняйте, що виразніше висловлює думку.

Висновок. Вживання фразеологізмів у мовленні увиразнює висловлення наших думок, робить наше мовлення барвистим і цікавішим.

Фізкультхвилинка.

б) Гра «Влучно в ціль».

— Прочитайте словосполучення.

— Як по-іншому можна сказати одним словом?

Лізти в очі, пустити ману в очі, водити за ніс, вище ніс, водити за ніс, комар носа не підточить, на злодієві танка горить, взяв ноги на плечі, з ним каші не звариш.

в) Робота з фразеологічним словником.

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит з укр. мови. 3 клас, с. 23.)

1) Поясніть вислови.

Правити теревені —_______________ .

Засукати рукави —________________ .

Дивитися крізь пальці — _______________.

2) Прочитайте, добираючи з дужок потрібні за змістом слова. Підкресліть їх.

Вранці все навкруги (заслала, вкрила, зодягла) біла ковдра. Повільно (кружляли, надали, летіли, опускались) зірчасті сніжинки. Сріблястий сніг (виблискував, переливався, спалахував) всіма барвами веселки.

2. Робота з картками для поточного та тематичного контролю знань. (С. 23. завдання 4.)

3. Поточний бліц-контроль знань. (Картка 25.)

VII. Підсумок уроку.

1. Вправа «Карусель».

— Складіть речення, використовуючи подані фразеологізми.

• Як рак свисне.

• Піймати на гарячому.

• Без задніх ніг.

• Давати березової каші.

• Своїм вухам не повірити.

• Подивитися крізь пальці.

• Гострий на язик.

• Пустити гроші на вітер.

• Допекти до живого.

2. Вправа «Зарубай на носі».

— Що цікавого вам запам’яталося на сьогоднішньому уроці?

VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 61, вправа 128 — творча робота (за поданим початком скласти невеличку розповідь, використовуючи синоніми з довідки).

* Учням можна запропонувати взяти участь у проекті.

НАВЧАЛЬНИЙ МІНІ-ПРОЕКТ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ «КРИЛАТІ ВИСЛОВИ»

Учасники проекту: учні, вчитель.

Клас: 3 клас.

Тема навчального проекту: Навчальний міні-проект з української мови «Крилаті вислови».

Мета і завдання проекту: ввести учнів у світ крилатих висловів, дізнатися про фразеологізми української мови та їх значення. Вчити працювати з фразеологічними словниками, формувати навички самостійної пошукової інформації.

Проблемне питання проекту: Шо таке фразеологізми?

Провідна діяльність учасників проекту: дослідницька, пошукова, творча, рольова. Характер координації: безпосередній.

Форма представлення результатів проекту: доповіді представників учнів, проведення уроку розвитку мовлення «Крилаті вислови».

Джерела інформації: Інтернет, бібліотека, журнали, словники.

Характеристика проекту:

за характером діяльності — інформаційно-дослідницький,

за змістом — міжпредметний,

за кількістю учасників — колективний,

за тривалістю — міні-проект,

за ступенем самостійності — частково-пошуковий.

План роботи над проектом

1. Обговорення з учасниками теми, мети, завдань проекту, визначення форми представлення проекту.

2. Об’єднання в творчі групи, визначення завдань, порядку дій.

3. Ознайомлення з джерелами інформації.

4. Пошукова діяльність учнів.

5. Захист робіт учнів. Урок розвитку мовлення. Гра «Крилаті вислови».

Завдання для робочих груп

група 1 «Таємниці фразеологізмів»

Завдання: дізнатися значення фразеологізмів.

група 2 «Фразеологізми у професії»

Завдання: дібрати фразеологізми, пов’язані з професією.

група 3 «Фразеологізми у математиці»

Завдання: дібрати фразеологізми, пов'язані з числами.

група 4 «Фразеологізми у зоопарку»

Завдання: пригадати назви тварин і птахів, які є у фразеологізмах.

група 5 «Фразеологізми у казках»

Завдання: знайти фразеологізми, взяті з казок.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.