УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 45. Спостереження за літературною вимовою парних дзвінких і глухих приголосних звуків. (Вправи 190-193)

Мета. Формувати в учнів вміння розрізняти дзвінкі й глухі приголосні за істотними ознаками вимови; розвивати фонематичний слух, вміння аналізувати; виховувати любов до природи.

Обладнання. Картки зі словниковими словами. Предметні малюнки, таблиця «Звуки».

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

1. Народний прогностик.

— Які букви вставили в слова?

— Які народні прикмети, пов’язані з явищами природи, ви знаєте?

2. Малюнковий диктант.

I варіант: депутат, колектив, директор, абрикос, апельсин, бетон, пиріг.

II варіант: президент, пшениця, апетит, очерет, черемха, коридор, горизонт, метал.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Робота із загадками.

— Відгадайте загадки. Написання яких слів-відгадок потрібно перевіряти за словником, а яких за правилом?

• Хвиля б'є у береги, в небі — дивні батоги. Сім веселих кольорів піднялося з-за борів. В річку, ніби в синь люстерка, заглядає що? ... (Веселка.)

• У морі купався, сухеньким зостався. Під дзьобом торбинка, в торбинці рибинка. (Пелікан.)

• Я неначе віз, тільки без коліс. По воді я їду — не лишаю сліду. Як перевернуся — зразу утоплюся. (Човен.)

• Хто на зиму роздягається, а на літо одягається? (Дерево.)

• Вірно людям я служу, їм дерева стережу. Дзьоб міцний і гострий маю, шкідників ним добуваю. (Дятел.)

2. Працюємо удвох! Коментоване письмо (кілька учнів).

— Продиктуйте один одному текст диктанту.

— Перевірте, виправте помилки і поясніть.

• Для збагачення власного словникового запасу читайте твори різних авторів, слухайте відомих промовців, принагідно записуйте слова й вирази, які ви хотіли б вживати у своєму мовленні.

• Під час розмови чи розповіді чергуйте довгі речення з короткими. Довгі речення важко сприймати і розуміти. А нагромадження коротких речень одне за одним зробить ваше мовлення монотонним, нудним.

3. Вправа-редактор (кілька учнів).

— Прочитайте текст. Знайдіть помилки у словах з глухими і дзвінкими приголосними.

— Спишіть виправлений текст.

ВІГОЛА

Подув пронисливий холодний відер. Захиталися, зашуміли холі дерева. Пішов гузтий сніх. Сердитий відер накинувся на нього. Підтопив, закрутив над селом.

Всю ніч лютувала вігола. Вона жбурляла сніх у вікна. Завивала і лякала дітей.

— Назвіть дзвінкі приголосні.

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

— Сьогодні будемо спостерігати за літературною вимовою парних дзвінких і глухих приголосних звуків.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Попрацюймо разом (вправа 190).

— Вимовте приголосні звуки, позначені поданими буквами та буквосполученнями.

— Поспостерігайте за вимовою.

— Які з цих звуків вимовляються зовсім без голосу, тільки з шумом?

— А під час вимови яких чуємо і голос?

Пригадайте! Коли вимовляємо дзвінкі приголосні звуки, чуємо голос і шум, а коли вимовляємо глухі, то чуємо тільки шум.

— Розгляньте таблицю.

— Пригадайте вивчене про парні дзвінкі та глухі приголосні та про ті, що не мають пари.

2. Робота з таблицею слів (на дошці).

бас — пас

дати — дядько

жаба — шана

Зіна — сіно

болото полоти

дим — дім

мішок — дружок

цап — вівця

берег — перед

зорі — сом

жито — кошик

цибуля — ціпок

бити — пити

зуб — суп

кожен — шерсть

цуценя — ланцюг

гриб — грип

зебра — сестри

галка — кава

чайка — джаз

Висновок. Коли вимовляємо звуки і чуємо голос і шум, то це дзвінкі приголосні звуки. А коли чуємо тільки шум, то не глухі приголосні.

Каліграфічна хвилинка.

— Випишіть з таблиці пару слів і складіть з ними смішне речення.

— Підкресліть у словах дзвінкі приголосні.

— Яких приголосних більше: дзвінких чи глухих?

3. Вірш-порада.

Пам’ятай, що наша мова

милозвучна і дзвінка.

Не оглушуй звука в слові,

як потреби в тім нема.

Ось, наприклад, слово гриб

вимовляйте чітко, дзвінко,

звука б не оглушіть,

бо велика це помилка.

Варто в слові цім звучнім

звук останній оглушити —

грипом — ох яким страшним!

можна раптом захворіти.

Ще для прикладу візьмем

пречудове слово казка.

Звук середній без проблем

дзвінко вимовте, будь ласка.

Звука з не оглушіть:

ми читаєм тільки казку.

Варто з на с змінить —

і в руках тримаєм каску.

Стали в ряд слова такі —

треба їх запам’ятати, —

звуки у яких дзвінкі

можна глухо вимовляти.

Кігті, нігті, вогко, легко,

дьогтю, вогкий і легкий —

буква ге в словах оцих

позначає звук глухий.

Інші звуки всі дзвінкі

не оглушуйте ніколи,

вимовляйте їх завжди

дзвінко — за законом мови.

— Яку поради запам’ятали?

— Які слова можна вимовляти глухо?

— Які слова треба вимовляти дзвінко?

4. Попереджувальний диктант-загадка.

• Не дід, а з бородою, не корова, а молоко дає. (Коза)

• Швидка скрізь цей птах літає, безліч мошок поїдає, за вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує. (Ластівка)

• Ніжку має легеньку, а голову важкеньку. (Молоток)

• Білий, як сніг, надутий, як міх, лопатами ходить, а рогом їсть. (Гусак)

Перевірка виконаної роботи за малюнками на дошці.

Фізкультхвилинка.

5. Спостереження за мовним матеріалом (вправа 191).

— Прочитайте виразно слова.

Скажіть, які з виділених букв позначають дзвінкі, а які глухі приголосні звуки.

6. Вибіркове списування (за вправою 192).

— Прочитайте заголовок тексту.

— Про кого йтиметься в тексті?

— В один рядок за зразком на сторінці 86 випишіть з тексту кілька слів, у яких приголосні звуки тільки дзвінкі, а в другий у яких усі приголосні глухі.

— Розберіть за членами виділене речення.

Проблемне питання.

— Як ви думаєте, яких звуків — дзвінких чи глухих — більше в українській мові?

Зверніть увагу! В українській мові дзвінких приголосних більше, ніж глухих. І в словах дзвінкі звуки трапляються частіше. Цим і пояснюється милозвучність, краса нашої мови.

7. Попрацюємо парами.

— Перебудуйте речення так, щоб у всіх словах приголосні б, д, г, ж, з опинилися перед голосними.

• Дядьку, візьміть ніж і поріжте мій хлібчик.

• У садку трясогузка звила гніздечко на галузці бузку.

• Проби через моріг і застряг у калюжці.

• Є в лісі зруб. Там виростуть граб, дуб і берізка. Під берізкою — гриб.

• Мій друг Олег любить читати книжки і складати загадки.

8. Словниковий диктант із завданням.

— Запишіть слова. Підкресліть у них букви, що позначають дзвінкі приголосні, однією рискою, а глухі — двома.

Дуб, дзьоб, книжка, мороз, редька, іграшка, сиджу, зошит.

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит з укр. мови. 3 клас, с. 30.)

1) Підкресліть в словах букви, що позначають дзвінкі приголосні звуки, однією рискою, а букви, що позначають глухі приголосні, — двома.

Ягідка, сад, суп, сніг, редька, дуб, луг, вікно, шишка, береза.

2) Запишіть слова парами так, щоб останні приголосні звуки були парними за дзвінкістю і глухістю.

Зразок: сніг — сміх.

Дуб, пляж, дрізд, гарбуз, суп, марш, дріт, колос, гедзь, митець.

2. Поточний бліц-контроль знань. (Картка 36.)

VII. Підсумок уроку.

Бортовий журнал.

— Яку тему вивчали на уроці?

— Що вдалося легко?

— Що викликало труднощі?

VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 86, вправа 193.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.