УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 50. Явища заміни у коренях слів дзвінких звуків глухими і навпаки. Складання казки за серією малюнків. (Вправи 205-209)

Мета. Ознайомити учнів з явищем заміни в коренях слів дзвінких звуків глухими і навпаки; формувати вміння перевіряти такі слова; розвивати орфоепічні та орфографічні навички; виховувати уважність, працелюбність.

Обладнання. Мовний матеріал, картки для роботи в групах і парах.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Інтерв'ю за матеріалом домашньої вправи.

— Прочитайте слова із сумнівними приголосними, які ви дібрали вдома.

— Як ви їх перевірили?

— Як ви поясните написання сумнівних букв у інших словах?

— Які приголосні треба перевіряти? Як це зробити?

III. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вправа «Голосуй ногами».

Вчитель зачитує твердження. Якщо вони неправильні, то учні тупають ногами.

• Вимовляємо піхті, а пишемо нігті.

• В українській мові в кінці слів і складів дзвінкі приголосні треба вимовляти дзвінко.

• В українській мові дзвінких приголосних звуків менше, ніж глухих.

• Коли вимовляємо дзвінкі приголосні звуки, чуємо тільки шум.

2. Орфоепічні вправи.

— Повправляємось у вимові.

(Один учень називає слово, всі повторюють за ним ланцюжком.)

Горобчик, казка, книжка, кігті, блузка, сніг, легко, зубки, шубка, берізка, кізка, легенький, рибка, пиріжки, пиріг, ліжко, солодка, обід, голуб, будка, бігти, загадка.

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

— Дзвінкі приголосні звуки в кінці слів завжди вимовляються дзвінко.

— У більшості слів ці приголосні звуки звучать чітко і в середині слів. Але є слова в мові, у яких приголосні звуки перед глухими втрачають свою дзвінкість і вимовляються як глухі, а також слова, в яких глухий звук перед дзвінким замінюється парним дзвінким.

— Сьогодні на уроці нам необхідно ознайомитися з явищем заміни у коренях слів дзвінких звуків глухими і навпаки.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Коментоване письмо (за вправою 205).

— Прочитайте. Знайдіть слова, в яких приголосні вимовляються не так. як позначені на письмі.

Запишіть ці слова в стовпчик, а через риску допишіть перевірні до них.

2. Попрацюємо в групах (вправа 206).

— Прочитайте народні прикмети, виразно вимовляючи дзвінкі приголосні звуки, позначені лише виділеними буквами.

— Випишіть слова із дзвінкими приголосними в кінці слова і складу.

— Переконайтеся, що всі учні вашої групи правильно вимовляють виписані слова.

— Покажіть це перед класом.

3. Списування (за вправою 207).

— Прочитайте. Спишіть.

— Поясніть, яку букву писатимете.

— Доведіть свої міркування добором спільнокореневих слів.

4. Розвиток мовлення (вправа 208).

Складання казки за серією малюнків.

— Розгляньте уважно малюнки.

— Що зображено на кожному з них?

— Коли відбувається дія?

— Що сталося з зайчиком?

— Чого злякався вовк?

Складіть коротеньку казочку за цими малюнками.

(Перевірка виконання. Діти розповідають свої казки.)

Фізкультхвилинка.

5.Тренувальні вправи.

а) Вправа-зразок.

Змініть слова за зразком. Запишіть.

Зразок. Дроти — дріт,

дуби —

горіхи —

сніги —

вози —

сади —

морози —

снопи —

— Зі словами книжка, грядка, гриб складіть і запишіть речення.

б) Завдання для дівчат. Напишіть 6 слів — назв квітів. Підкресліть в цих словах букви, які позначають глухі приголосні звуки.

Завдання для хлопчиків. Напишіть шість назв інструментів. Підкресліть в цих словах букви, які позначають дзвінкі приголосні.

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Вправи дія самостійної роботи. (Робочий зошит з укр. мови. 3 клас, с. 32.)

1) Доповніть речення словами, протилежними за значенням до виділених.

Камінь важкий, а пір’їна —_________

Йшов повільно, а біг — ____________

Перець гіркий, а кавун —__________

2) Вставте пропущені букви.

СТЕ_КА ДО ШКОЛИ

Ко_ного ранку я поспішаю до школи лісовою сте_кою. Падають з неба ле_кі сніжинки. Квапливо йду лісом і милуюся своїми друзями. Просто не впізнати стрункого ду_ка і красуні бері_ки. За весну і літо вони дуже підросли. А зараз стоять но обидва боки сте_ки у білих шу_ках. Чекають нової весни.

VII. Підсумок уроку.

Бортовий журнал.

— Чи справдилися ваші очікування від уроку?

Учитель формулює незакінчене речення і пропонує записати його у «бортовий журнал».

— Чи сподобався вам урок?

— Чого навчив вас урок?

— На сьогоднішньому уроці найбільшим відкриттям для мене було ...

VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 92, вправа 209.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.