УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 54. Вимова і правопис слів з префіксами з-, с-. Перевірна робота. Списування. (Вправи 225-228)

Мета. Закріпити знання учнів про вживання префіксів з-, с- та літературну вимову слів з ними; ознайомити з явищами евфонії в українській мові — уникання немилозвучних звукосполучень; розвивати мовлення; виховувати пошану до загиблих під час війни.

Обладнання. Картки для списування, схема «Пиши — читай».

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

Крісло автора.

— Прочитайте складені вами розповіді «Снігове містечко».

(Декілька учнів зачитують розповіді, решта здають на перевірку вчителеві.)

III. Актуалізація опорних знань учнів.

Вправа «Криголам».

Учитель роздає учням різнокольорові смужки, на звороті яких записані фразеологізми, а на інших — їх значення. Таким чином утворюється дві групи. Учні спільно обговорюють значення фразеологізмів і пояснюють написання префіксів роз-, без-. Один учень з групи зачитує фразеологізми і пояснює їх значення.

Група (роз-): блудний син — розкаятися, виносити сміття з хати — розголошувати таємниці, золотий дощ — розбагатіти.

Група (без-): вавилонське стовпотворіння — безлад, ведмежа послуга безглузда послуга, воювати з вітряками — безнадійна справа, зачароване коло — безвихідне становище, канути в лету — безслідно пропасти.

— Що таке префікси?

— Як пишуться префікси роз-, без-?

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

«Вилучи зайве».

— Вилучіть зайве і назвіть тему уроку.

ПЗСРЗСЕСЗФЗСІСЗКЗСИС

— Які літери зайві? (З, С).

Префікси з с

— Сьогодні на уроці ми будемо працювати над літературною вимовою та написанням слів з префіксами з-, с-.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Попрацюймо в парах (вправа 225).

— Прочитайте текст.

— Розкажіть один одному, чим вам запам’яталося 19 грудня минулого року.

— Зверніть увагу' на те, що у виділених словах префікс з- стоїть перед буквами, які означають дзвінкі приголосні звуки.

2. Вправа-дослідження (вправа 226).

— Перед якими буквами пишеться префікс с-?

— Які приголосні звуки, дзвінкі чи глухі, позначають ці букви?

— Спишіть слова з таблички. Позначте префікси.

Ознайомлення з правилом (с. 98).

3. Списування із завданням за таблицею (вправа 227).

— Порівняйте префікси у словах лівого і правого стовпчиків.

— Поясніть їх правопис.

— Спишіть слова з префіксом з-.

— З виділеними словами усно складіть речення.

4. Робота зі схемою «Пиши — читай».

Пишемо — вимовляємо.

зсипати — [сс]ипати

зчищати — [шч]ищати

зшивати — [жш]ивати

зсікати — [сс]ікати

Як чуємо, так і пишемо.

[с-] — скидати, спилити, стулити, сфотографувати, схилити.

[з-] — зламати, збудувати, здивувати, згоріти, звернути.

Зверніть увагу на те, що префікс з- вимовляється чітко тоді, коли він стоїть перед дзвінкими приголосними, а читається як [с], [ш], коли стоїть перед глухими приголосними.

Висновок. Префікс с- пишеться тільки перед глухими к, п, т, ф, х.

Фізкультхвилинка.

5. Хвилинка спілкування.

Інсценування діалогу за поданою ситуацією.

— Уявіть, що ви зустріли Святого Миколая.

— Про шо б з ним поговорили?

— Складіть невеличкий діалог.

6. Працюйте парами.

— Спробуйте знайти префікси.

— Позначте їх.

— Скільки префіксів?

— Як довести?

Безрозсудний (розсудити), безпосередній, безперешкодний, попідмальовувати, попереписувати, подописувати, подочитувати, порозв'язувати, позаписувати, порозкопувати, попереносити, понав'язувати, порозв’язувати, попідв'язувати.

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Перевірна робота. Списування.

(Однією з основних форм перевірки орфографічної та пунктуаційної грамотності с контрольне списування, яке проводиться 3 класі наприкінці кожного семестру. Обсяги текстів для списування: у 3-му класі — 50-70 слів.)

Тексти для списування

Волошка

Волошка — здавна ніжна улюблениця українських дівчат. Вона уславилась своїм незрівнянним синім кольором. Волошки у житі — це клаптик блакитного неба серед хлібів. У народних піснях захоплено оспівується дивна краса цієї квітки. Неповторними пахощами сповнюють волошки чудову прозу багатьох українських письменників.

Є в Україні і назви поселень — Волошки, Волошкове. Добре відомі цілющі властивості цієї рослини. Використовується волошка і як барвник.

(60 слів)

Верба

Верба. Здається звичайне собі дерево. Але скільки з ним пов’язано цікавих історій! Верба стала своєрідним символом українського народу. Великий Кобзар — Тарас Григорович Шевченко — на засланні в Орській фортеці висадив саме вербову гілочку. Він доглядав її. оберігав від пекучого проміння сонця. Вона нагадувала йому рідну Україну. На знак великої поваги до Тараса Шевченка казахський народ оберігає ту вербу і до сьогодні.

(61 слово)

Діти пішли на прогулянку. На перехресті — світлофор. Горить червоне світло. Діти зупинилися. Чекають зеленого світла. А машини мчать одна за одною. Посеред вулиці стоїть міліціонер. Глянув на дітей. Підняв паличку. Зупинилися машини. Погасло червоне світло, засвітилося жовте, а потім — зелене. Можна переходити вулицю.

Ліки лося

На узлісся вийшов великий лось. Вій був худий-худий. Насилу дійшов до берізок. Під березами росли красиві мухомори.

Лось підійшов, нагнув голову, обережно зірвав гриби і почав їсти. Виявляється, лосі лікуються отруйними грибами. Кому — отрута, а лосю ліки.

Збір зошитів.

2. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит з укр. мови. 3 клас, с. 34.)

1) Допишіть пропущені префікси з- чи с-. Префікси виділіть.

_казати, _різати, _питати, _ліпити, _тиснути, _тографувати, _в’язати, _ходити.

2) Позначте частини поданих слів. З одним словом (на вибір) складіть і запишіть речення.

Розмова, вимила, безводний, ягідка, зв’язали.

3. Робота з картками для поточного та тематичного контролю знань. (С. 36-37)

4. Поточний бліц-контроль знань. (Картка 42.)

VII. Підсумок уроку.

Вправа «Смайлик».

— Сьогодні я працював творчо, ефективно, активно

— Старався.

— Можу краще.

— Який висновок ви зробите сьогодні для себе?

VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 98. вправа 228.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.