УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 65. Загальне уявлення про частини мови: іменник, прикметник, дієслово, прийменник. Зіставлення іменників, прикметників, дієслів за їх значенням, питаннями, роллю у реченні. (Вправи 259-262)

Мета. Ознайомити з поняттями «частини мови», «прийменник»; закріпити поняття «іменник», «прикметник», «дієслово»; формувати вміння розрізняти частини мови, правильно, точно і влучно вживати їх у мовленні. Виховувати любов до природи, до українського слова.

Обладнання. Сигнальні картки — І, П, Д.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Повторення вивченого у другому класі матеріалу про частини мови і підготовка до вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда-діалог про казки.

— Діти, хто з вас знає казку «Колосок»?

— А хто читав про козу і семеро козенят?

— Кому подобається казка «Хлопчик-мізинчик»?

— А пригадуєте, ще в другому класі на уроці української мови я розповідала вам лінгвістичну казку про Царицю Граматику? (Можлива коротка пауза, або коротші відповіді учнів.)

— Отже, казку про Царицю Граматику пригадаю вам я.

2. Лінгвістична казка.

Дуже давно, коли люди вже вміли говорити, але ще не вміли читати і писати, існувало на світі велетенське невидиме царство — царство слів. І правителькою там була Цариця Граматика. Слова постійно працювали і метушилися: бігли то на промову, то в пісню, то в суперечку, то в поезію, і кожне займало своє місце в реченнях.

Та якось слова засперечалися, хто з них найважливіший і найпотрібніший людям. Назрівав великий бунт.

Але мудра Цариця Граматика не могла допустити ворожнечі у своєму царстві. Отож, вона скликала всіх і наказала спочатку вишикуватися в ряд словам, що дають імена (назви) предметам. Вони відповідають на питання хто? або що?

Другими повинні були постати перед Царицею Граматикою слова, що називають ознаки предметів і відповідають на питання який? яка? яке? які?

Потім — слова, що означають дії предметів, і так далі.

Розумна правителька вишикувала всі слова у 10 довгих рядів. І досі в українській мові всі слова поділені на 10 частин мови, і такий поділ є справедливим.

3. Розгляд таблиці «Частини мови» (підручник, с. 110).

— Діти, що саме із моє казки про Царицю Граматику відображене у таблиці підручника на с. 110?

— На скільки частин мови розділила Цариця Граматика усі слова? (На 10 частин.)

— Скільки частин мови зазначено у таблиці? (Три.)

— Пригадайте, яка із зазначених в таблиці частин мови налічує найбільше слів. (Іменник.)

III. Робота над новим матеріалом.

1. Каліграфічна хвилинка.

— Запишіть каліграфічно питальні слова і усно доберіть до них приклади- відповіді.

Хто? що? який? яка? яке? які? що робить? що роблять?

2. Вправа-конкурс 259 на «Кращого оповідача» та «Уважного слухача».

(Можна скласти таблицю «балів», цікавіше й активніше йтиме робота з вправою 259.)

— Діти, уважно прочитайте завдання вправи 259.

— Увага!!! Оголошується конкурс «Кращий оповідач» і одночасно «Кращий слухач».

Перша група конкурсантів (перший ряд) уважно слухає і зазначає на окремому аркуші іменники.

Друга група конкурсантів (другий ряд) зазначає дієслова.

Третя група конкурсантів (третій ряд) виписує прикметники.

Перевірка виконання вправи. Один представник з кожної групи зачитує виписані слова і доводить правильність вибору, ставлячи до них запитання. Це можна повторити з різними оповідачами 2-3 рази (за наявності часу або урізноманітнити вправу іншою цікавинкою.)

Фізкультхвилинка.

3. Прочитаймо разом (за вправою 260).

— Перше завдання вправи виконайте самостійно. Придумайте, на які питання відповідають слова:

1) що означають назви предметів;

2) які називають ознаки предметів;

3) які називають дію предметів.

— Друге завдання опрацюємо з коментуванням, але насамперед скажіть, яка частина мови буде у першому стовпчику, другому і третьому. Доведіть.

— Третє завдання хитре. Прочитайте, подумайте і доведіть свою відповідь.

(Чи можна до першого стовпчика віднести слова радість, задоволення, холод? Чому?)

Увага! Увага! Увага!

— Діти! Зверніть увагу на вираз після вправи: У науці про мову назвами предметів вважають слова, до яких можна поставити питання хто? або що?

4. Робота над вивченням правил (с. III).

а) Самостійне читання правила.

б) Закріплення термінів «іменник», «прикметник», «дієслово».

в) Конкурс «Хто більше?» (Хто більше запише за І хвилину: 1-й ряд — іменників, 2-й ряд — прикметників, 3-й ряд — дієслів.)

Діти називають кількість записаних слів. Переможці зачитують свої приклади і обґрунтовують свій вибір, ставлячи запитання до кожного слова.

5. Вправа 261.

а) Перше завдання учні виконують самостійно.

— Прочитайте текст. Випишіть з нього у три стовпчики іменники, прикметники і дієслова. (Можна застосувати взаємоперевірку.)

б) Друге завдання варто розв’язувати як проблемну ситуацію.

— Чи є в тексті слова, які не відповідають на питання? Назвіть їх. (По, на, й, і, у.)

— Прочитайте правило (с. 112) і пригадайте, як називаються слова, які не відповідають на запитання.

6. Повторення вивченого матеріалу про службові слова. Ознайомлення із терміном «Службові частини мови».

а) Вивчення правила.

б) Складання речень з прийменниками, сполучниками.

7. Робота в зошиті (с. 39).

IV. Повідомлення домашньою завдання з попереднім інструктуванням.

С. 111, 112 — правила, вправа 262 (завд. 2).

V. Підсумок уроку.

Гра «Яка це чистина мови?»

Один із сильніших учнів називає слово (іменник, прикметник або дієслово), а інші демонструють відповідь потрібною карткою ((І), (П), (Д)).






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.