УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 5. Визначення теми і мети (головної думки) висловлювань у текстах-розповідях і текстах-міркуваннях. Добір заголовків до текстів. Навчальний діалог. (Вправи 29-35)

Мета. Вчити учнів розрізняти різні типи текстів, визначати їх тему й мету, добирати заголовки; розвивати усне мовлення учнів, вміння працювати в групах; виховувати шанобливе ставлення до природи.

Обладнання. Кубик з питаннями до теми, картки для індивідуальної та групової роботи, малюнок півня, таблиця «Типи текстів».

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

— Прочитайте перше речення. Чи можна з нього здогадатися, про що розповідатиметься далі?

— Що нового ви довідалися про Тараса Шевченка?

— Зачитайте речення, в яких говориться про творчість Шевченка-художника.

— Який заголовок ви дібрали до тексту?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вправа «Продовж речення».

Речення у тексті розміщені в певній ... .

Текст є завершеним ... .

До тексту можна дібрати ....

2. Вправа «Редактор».

Учні працюють на картках.

Пронумеруйте речення так, щоб утворився текст. Доберіть заголовок.

Текст № 1

[ ] Потім звик і жив у нас давно.

[ ] Він не вмів літати.

[ ] Біля дерева ми знайшли маленького горобчика.

[ ] Ми принесли його додому.

[ ] Спочатку горобчик не хотів їсти, боявся нас.

Текст № 2

[ ] Через те і хвіст у нього такий пишний.

[ ] У нашого півня червоний гребінець.

[ ] А вдень ходить, розпустивши хвоста.

[ ] Уночі, як тільки кури посідають на сідало, він бере свій гребінець і розчісує барвистого хвоста.

[ ] Розчесавши хвоста, півень кладе гребінець на голову.

За В. Сухомлинським

Текст № 3

[ ] А за тиждень бабуся одужала.

[ ] Він і в хаті прибере, і до магазину сходить, поговорить зі старенькою і навіть почитає їй вголос.

[ ] Поки бабуся хворіла, Єгорка жив у неї.

[ ] Годі вже Єгорка досхочу награвся з хлопцями.

За О. Єфімовим

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

Сьогодні ми продовжимо працювати над текстом, навчимося розрізняти різні типи текстів, визначати тему і мету висловлювання.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Каліграфічна хвилинка.

Р Р рр Р М Ш К

— Яке слово можна утворити, додавши до нього букви, шо позначають голосні звуки? Запишіть його.

Конкурс «Найкраще речення».

— Складіть питальне речення про ромашку.

— Придумайте розповідне речення про ромашку.

2. Колективна робота з підручником.

а) Вправа-дослідження 29.

— Прочитайте текст. Про що говориться в цьому тексті?

— З якою метою написано цей текст?

Міркуйте так: мета цього тексту — розповісти про те, як потрапила до нас ромашка. Це — текст-розповідь.

б) Вправа-дослідження 30.

— Прочитайте. Про що ідеться у тексті?

— Яка мета тексту?

Міркуйте так: мета цього тексту описати зовнішній вигляд ромашки. Це текст-опис.

в) Вправа-дослідження 29.

— Прочитайте текст. Про що в ньому розповідається?

— З якою метою написано цей текст?

Міркуйте так: мета цього тексту — висловити міркування про те, чому ромашка є лікарською рослиною. Це — текст-міркування.

Висновок: у кожному тексті про щось або про когось мовиться.

3. Робота з правилом (с. 20).

— Порівняйте свої висновки з правилом у підручнику.

— Що таке тема тексту, мета?

4. Розгляд таблиці «Тини текстів».

Розповідь

Опис

Міркування

Розказуємо про якісь події (що робить особа або предмет).

Розповідаємо, яким є предмет або особа.

Якщо хочемо щось довести або заперечити (чому предмет або особа така).

Що сталося?

Який?

Чому?

Що відбулося?

Твердження

Доведення

Висновок

Які питання можна поставити до текстів?

5. Гра «Визнач тему».

Учитель зачитує перші речення текстів, учні визначають тему.

• Річка біжить між зеленим луками й огинає ліс.

• Сон-трава — багаторічна рослина.

• Кицька побачила на столі кухлик з молоком.

• Пізньої осені Оля і Піна гуляли в яблуневому саду.

• Бушує, піниться схвильоване море.

Фізкультхвилинка.

6. Тренувальна вправа (вправа 32).

— Прочитайте. Визначте тему і мету тексту.

— З якою метою створено цей текст? Який це текст?

— Із запропонованих заголовків виберіть той, що найбільше відповідає змісту тексту.

• Ну й півень!

• На що схожий хвіст півня?

• Як півень носить свого хвоста?

7. Рубрика «Слово про слово» (с. 20).

Шире золото — справжнє золото.

8. Хвилинка-цікавинка.

З глибокої давнини люди увічнюють певні події або заслуги окремих осіб перед суспільством — споруджують пам’ятники. Отже, пам'ятники так просто не зводять, за ними завжди стоїть якась історія чи подія. F ідо цікаво — цим відзначають заслуги не лише людей, а також і тварин.

Що ж такого корисного зробив півень, що люди ного увіковічнили?

Цей домашній птах вплинув на військові події. А було це так: німецьке місто Мюнстер було обложене військом сусіднього князівства. Воно довго не здавалось ворогу, хоча запасів майже не було. Але коли вороги побачили півня, що вилетів на стіну, то подумали: якщо півень вільно літає, значить, у місті ще є запаси і довго доведеться чекати, щоб місто здалося. І, звичайно, відступили. В честь пернатого рятівника за наказом бургомістра м. Мюнстера було встановлено пам’ятник: великий срібний півень з позолоченими шпорами.

9. До твого словничка: «Збагачуємо словниковий запас слів».

Якого кольору хвіст у півня? Зачитайте. Як по-іншому можна сказати?

Прочитайте слова у голубій рамочці. Запам’ятайте, як правильно вимовляти і писати ці слова. Запишіть каліграфічно в зошити, поставте наголос.

10. Вправа-міркування.

— Поміркуйте, про що йтиметься у текстах з такими назвами: «Наша киця - красуня», «Коза — корисна тварина», «Як білка запасається на зиму».

— Який з цих текстів буде розповіддю, який — описом, а який — міркуванням?

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Попрацюйте в групах.

Творчий конкурс за вправою 34.

— Розгляньте малюнок. Розкажіть, що ви на ньому бачите. У своїй розповіді вживайте такі словосполучення: в осінньому лісі, стиглі горішки, збирали гриби, запитували в учительки, з повними кошиками, довго згадували.

— Запишіть на окремому аркуші колективно складену розповідь. Доберіть до тексту заголовок.

— Порівняйте тексти і визначте, у якої групи розповідь вийшла найцікавішою.

2. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит, с. 7.)

1) Пронумеруйте речення, щоб вийшов текст. Доберіть і запишіть заголовок.

[ ] Ялиновий шишкар такий яскраво-червоний, немов стигла ягода.

[ ] Зачепить він лусочку' на шишці, відігне її — і дістає язиком насінину.

[ ] У нього дзьоб міцний.

[ ] Кінчики його у протилежні боки зігнуті.

[ ] Так і працює з ранку до вечора.

2) Прочитайте текст. Визначте його тему і мету. Доберіть заголовок.

__________

Барвінок має широке визнання у багатьох народів. Через свою прекрасну синю барву був навіть суперником незабудки. Його вважають провісником весни. Блискучо-зелене тверде листя не гине від холоду й взимку під снігом зберігає свій колір. Недаремно квітку' перенесли з лісу в сади як символ радісної життєвої сили.

М. Золотницький

Тема тексту —

Мета тексту —

3. Тренувальний майданчик — «Діалог».

а) Зразок діалогу.

БАБУСЯ ТА ВНУЧКА

— Бабусю, приший, будь ласка, ґудзик до плаття.

— Добре, Оленко. бери голку' і нитку.

— Ой, щось криво виходить.

— Нічого, будь терплячою. Спробуй ще.

— Спасибі, бабусю.

— За що ж?

— А за те, що навчила.

б) Тини ситуацій для діалогів

Вживаючи слова ввічливості, складіть діалог і розіграйте перед класом.

Ситуація 1

Розглянь малюнок і спробуй придумати розмову, яка відбулася між бабусею і внучкою після того, як дівчинка повернулася з лісу і ділилася враженнями від походу.

Ситуація 2

Уяви, що ти з другом (подругою) вирішив піти до однокласника на день народження. Про що ви будете домовлятися?

Ситуація 3

Уяви, що ти з друзями збираєшся у турпохід до лісу. Домовся з ними про час і місце зустрічі.

Ситуація 4

Уяви, що ти подивився цікавий фільм. Твій друг цей фільм ще не бачив, але дуже хоче дізнатися, чим цікава ця кінострічка. Розкажи другові про фільм. Дай відповіді на його запитання.

VII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

Робота зі «Словничком третьокласника».

грім гриміти

— Яка орфограма у слові гриміти?

— Складіть речення зі словом грім.

— Знайдіть це слово у тексті вправи 35.

— Вдома спишіть цей текст, дібравши заголовок. Дайте відповідь на запитання до тексту.

С. 20 — вивчити правило, с. 21, вправа 35.

VIII. Підсумок уроку.

1. Гра «Склади ланцюжок».

— На дошці наведені приклади декількох заголовків текстів.

— Спробуйте визначити тему й мету тексту.

Наприклад: Сонячний дощик: тема — літній дощик, мета — виховувати любов до природи.

1) Гніздечко.

2) Калина.

3) У лісі.

4) Крилаті помічники.

2. Метод «Кубування».

На гранях кубика записані питання до теми уроку. Учні по черзі підкидають кубик і дають відповідь на запитання.

— Які види текстів ви знаєте?

— Яка мета тексту-розповіді?

— З якою метою складають текст-опис?

— Яка мета тексту-міркування?

— Що таке тема тексту?

— Що таке мета тексту?






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.