УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 68. Загальне поняття про іменник (питання, значення, роль та зв’язок з іншими словами у реченні). Іменники - назви істот та неістот. (Вправи 276-279)

Мета. Розширювати знання про іменник. Вдосконалювати вміння виділяти його серед інших частин мови через правильно поставлене запитання. Ознайомити з термінами «назви істот» і «назви неістот». Збагачувати словниковий запас учнів і вдосконалювати навички грамотного письма.

Обладнання. Таблиця «Іменник — частина мови», вірш «Хатка, яку збудував собі Джек» (додаток № 8, ілюстрації до цього вірша (калина. Джек, сад, город, сонях, сонце).

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання (вправа 275).

— Оголошується майстер-клас: краща розповідь «Хвала рукам, що хлібом пахнуть!»

(Діти діляться думками, чого навчилися на майстер-класі однолітків — враження, відчуття, досягнення.)

III. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Лінгвістична казка (продовження).

— Діти, пригадуєте казку про Царицю Граматику, яка поділила всі слова на 10 частин мови?

Цікаво, шо іменники тоді шикувалися найдовше. Як ви гадаєте, чому? Розкрию вам секрет: тому, шо іменник — це найчисельніша частина мови. У словнику української мови, шо складається з 11 томів, налічується 135 тисяч слів, і половина цих слів іменники. Ось яка величезна, могутня, незрівнянна за чисельністю частина мови іменник.

2. Хвилинка поезії. Впізнавання іменників на слух.

— Діти, у вас було завдання — повторити будь-який вірш, який раніше вивчали напам’ять.

(Варто підготувати одного учня з поезією, яка буде використовуватися і на наступних уроках. Можна взяти вірш «Хатка, яку збудував собі Джек» зі збірки «Улюблені вірші» видавництва «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» (додаток 8).

Потім двоє учнів читають вірші, а решта називають іменники, які «вловили» на слух. Декламаторам варто поставити оцінки.)

Хатка, яку збудував собі Джек

(за англійським мотивом переспівали Іван Малкович та Юрій Андрухович)

Це хатка, яку збудував собі Джек.

Це сад і город.

А це сонях, як сонце,

який заглядає до Джека в віконце,

до хатки, яку збудував собі Джек.

— Назвіть іменники, які ви почули у цьому цікавому віршику. Поставте до них запитання. Запишіть лише іменники, які відповідають на питання що? (Хатка, сад, город, сонях, сонце, віконце.)

— Назвіть іменники, які відповідають на питання хто? (Джек.)

IV. Робота над мовим матеріалом.

1. колективне виконання вправи 276. Ознайомлення з поняттями «істота» та «неістота».

2. Ознайомлення з правилом, с. 117.

3. Робота з табличкою в підручнику «Правильно вимовляй і пиши» (с. 117).

а) Самостійне напівголосне прочитування слів, поданих у табличці.

б) Вибіркове читання.

— Прочитайте назви:

• птахів;

• інших істот;

• дерев;

• інших неістот.

— Поставте до них запитання.

Висновок. Назви істот відповідають на питання хто? Назви неістот відповідають на питання що?

— Щоб остаточно пересвідчитись у правильності ваших висновків, ще раз повторіть правило (с. 117).

4. Вивчення учнями правила з обов'язковим наведенням прикладів (с. 117).

5. Вибірковий диктант (за матеріалами вправи 277).

а) — Діти, я читатиму слова, а ви запишіть їх у три колонки.

Люди

Тварини

Рослини

космонавт

метелик

пшениця

банкір

бджола

кукурудза

шахтар

ведмідь

черешня

учениця

верблюд

фіалка

тракторист

джміль

береза

фермер

дятел

айстра

агроном

снігур

троянда

— Прочитайте слова, які є назвами істот: поставте до них запитання.

— Прочитайте іменники, що є назвами неістот; поставте до них запитання.

б) Збагачуємо словниковий запас.

— Правильно прочитайте слова в рамочках (банкір, фермер, агроном). Поясніть значення цих слів і запам'ятайте їх правопис.

в) Завдання для майбутніх письменників.

— З виділеними словами (кукурудза, бджола, джміль) складіть речення. Визначте, якими членами є вжиті в реченні іменники.

Фізкультхвилинка.

6. Самостійна робота (за вправою 278).

а) І варіант виписує назви істот.

II варіант виписує назви неістот.

б) Позначити будову двох записаних слів (на вибір):

7. Каліграфічна хвилинка (с 118).

Рідна земля і в жмені мила.

— Знайдіть у цьому реченні назви істот, назви неістот. Доведіть свою думку.

— Як ви розумієте зміст цієї приказки?

V. Осмислення, систематизація і узагальнення знань.

1. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит, 3 клас, с. 41.)

1) Прочитайте. Випишіть іменники. Поставте до них питання.

Весняне, березень, сніжить, снігур, фіолетовий, фіалка, зелень, праця, березовий, учень, навчання, літати, літак, маляр, береза, синиця, садівник.

Зразок: березень (шо?).

________________________________________________

________________________________________________

________________________________________________

________________________________________________

2) Допишіть речення. Підкресліть іменники назви істот.

Карась — риба, а комар — ________________________

Буряк — овоч, а слива — _________________________

Клен — дерево, а малина — _______________________

Заєць — тварина, а сосна — _______________________

VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 117 — правило, вправа 279.

VII. Підсумок уроку з використанням таблиці «Іменник як частина мови».






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи 1 клас - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами. Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посилання на сайт, будьте вдячними ми затратили багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2008-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.