УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік
Урок 71. Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках. (Вправи 284-293)
Мета. Ознайомити учнів з поняттями «власні іменники», «загальні іменники». Спонукати учнів вживати у мовленні нові мовознавчі терміни. Закріплювати навички написання власних іменників. Виховувати патріотичні почуття.
Обладнання. Портрет Т.Г. Шевченка, малюнок Тарасової гори в Каневі, таблиця «Власні та загальні іменники», додаток № 8 (вірш І. Малковича «Хатка, яку збудував собі Джек»).
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання (вправа 283).
1. Конкурс на найцікавішу казку.
— Увага! Оголошується конкурс на найцікавішу казку. Хто бажає взяти участь у конкурсі?
Вчитель роздає учасникам конкурсу картки з порядковими номерами (залежно від кількості бажаючих).
Учні зачитують свої казки, а слухачі висловлюють ставлення до почутого.
2. Хвилинка поезії. Вибірковий диктант.
Виписати іменники у дві колонки:
Істоти Неістоти
(Вчитель читає першу строфу вірша «Хатка, яку збудував собі Джек» (додаток 8), попередивши, що вибірковий диктант потрібно затісувати з нової (другої) строфи, оскільки 1-у строфу опрацьовували па попередньому уроці.)
А це ось комора.
В коморі пшениця,
яку викрадає хитрюща синиця,
і вже не печеться смачна паляниця
у хатці, яку збудував собі Джек.
Це кіт. Він сміливо виходить з воріт,
бо дуже він хоче зловити синицю,
яка викрадає з комори пшеницю,
з якої так смачно пекти паляницю
у хатці, яку збудував собі Джек.
— Прочитайте окремо іменники — назви істот та іменники — назви неістот. Доведіть правильність свого вибору.
III. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Вступна коротка бесіда про велич поета-генія Тараса Григоровича Шевченка.
2. Коментоване списування (за вправою 284).
— Прочитайте текст і з’ясуйте значення невідомих слів.
— Самостійно спишіть текст вправи.
— Підкресліть слова, які навіть у середині речення записані з великої букви.
— Яка це частина мови? (Іменник.)
— Іменників, які завжди пишуться з великої букви, в українській мові дуже багато. Це власні іменники.
— Прочитайте правило (с. 120).
3. Вивчення правила про власні іменники та загальні (с. 120, 121).
4. Робота з таблицею «Власні та загальні іменники».
5. Колективне виконання вправи 285 на закріплення знань про власні та загальні назви.
Висновок. Власні іменники пишуться з великої букви, а загальні іменники з маленької.
Фізкультхвилинка.
6. Гра «Хто більше знає?»
— До поданих загальних назв дібрати іменники власні назви.
✵ Місто —
✵ Річка —
✵ Письменник —
✵ Країна —
✵ Журнал —
Каліграфічна хвилинка.
У уз зв в і віз узвіз
7. Пізнавальна рубрика «Слово про слово» (с. 121).
Узвіз — дорога або вулиця зі спуском униз.
8. Вибіркове списування (за вправою 286).
— Прочитайте текст, з’ясуйте значення невідомих слів.
— Визначте його тему і головну думку.
— Зверніть увагу на власні назви, вжиті у тексті. Випишіть їх. Поставте до кожного з них питання.
IV. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.
1. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит, 3 клас, с. 43.)
1) До кожної групи іменників допишіть загальну назву.
Дніпро, Дністер, Прип’ять — ____________________
Харків, Одеса, Львів —________________________
Альпи, Карпати, Медобори — ___________________
Польша, Україна, Росія —______________________
Колодіївка, Адамівка, Підгороднє —_____________
2) До поданих загальних іменників допишіть власні.
дівчинка —_______________________
хлопчик — _______________________
кіт —____________________________
собака —________________________
папуга —________________________
корова — ________________________
2. Хитра картка-вправа.
Прочитайте речення. Випишіть однозвучні слова у дві колонки. Поясніть їх правопис.
1) Летить у небі орел. 2) Віктор Орел виборов золоту медаль на спортивних змаганнях з легкої атлетики. 3) Ми прибули до Орла — обласного центру Росії. 4) Ромашка — лікарська рослина. 5) Діти назвали теля Ромашкою. 6) Під моїм вікном ластівка звила гніздечко. 7) Влітку ми відпочивали у таборі «Ластівка».
Власні іменники |
Загальні іменники |
|
|
|
|
|
|
3. Заочне турне по світу (на матеріалі вправи 288 і з допомогою політичної карти світу).
4. Індивідуальне завдання дія учнів, які самостійно швидко працюють (вправа 289).
(Завдання вправи: записати назви представників національностей, які проживають в Україні.)
5. Вибіркове списування (за вправою 290).
а) Рубрика «Слово про слово».
Баркарола (від barka — човен) — пісня, п’єса для музичного інструмента з ліричною мелодією і розміреним супроводом, що нагадує плескіт хвиль.
Імпровізувати — робити щось без попередньої підготовки.
б) Читання тексту вправи вголос сильнішими учнями.
в) Пояснення написання слів з великої букви (власні іменники та слова, які починають речення).
г) Самостійна робота (І. Ви писати з тексту вправи українські імена та прізвища — перша група. 2. Списати перший абзац тексту — друга група.)
6. Тренувальне списування із завданням (за вправою 291).
— Спишіть. Підкресліть іменники, шо є власними назвами.
7. «Подумай і спиши!» (за вправою 292).
— Спишіть, вставляючи з довідки замість крапок загальні іменники.
8. Хвилинка спілкування про зайнятість після уроків і дозвілля учня (с. 123).
— Складіть усний твір про ваше дозвілля. Доберіть назву.
V. Підсумок уроку.
Гра-конкурс «Пригадай іменник».
Хто добре засвоїв знання про іменники — назви істот та неістот, про власні та загальні іменники, хто уважно вислухає умови гри-конкурсу, зможе перемогти.
Опис гри-конкурсу.
Ведучий (вчитель) пропонує написати у дві окремі колонки щонайбільше іменників (назв істот і неістот) на одну букву. Виграє той учень (група, ряд), який протягом визначеного часу (3-5 хв) записав найбільшу кількість таких слів, правильно згрупувавши їх.
Наприклад, слова на букву д (назви неістот — дерево, дім, дуб, дах, дим, дрова, діжа, дріт; назви істот — дядько, Дмитро, Даринка, дід, дельфін, дракон, дивак, Дем’ян, Денис, донька).
VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 120-121 — правила, вир. 293.