УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік
Урок 6. Зв’язок між реченнями в тексті. Спостереження за різними засобами зв’язку. Частини тексту. (Вправи 36-40)
Мета. Закріплювати знання учнів про засоби зв'язку речень у тексті; формувати знання про будову тексту; розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов до природи.
Обладнання. Таблиці « Текст», «Типи текстів», картки для індивідуального опитування.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання.
— Яка тема тексту?
— Це опис чи розповідь? Доведіть свою думку.
— Який заголовок до тексту ви дібрали?
— Запишіть на дошці слова з синіх рамочок. Визначте місця, написання яких потребує запам’ятовування.
райдуга, веселка, гриміти
— Які почуття викликає у вас веселка?
— Складіть і запишіть речення, яке передасть ваші почуття. Прочитайте його так, щоб ми зрозуміли ваші почуття.
— Які ще цікаві явища ви спостерігали у природі?
III. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Картки дія індивідуального опитування (диференційовано).
Картка № 1
1) Прочитайте і подумайте, яка тема і мета цього тексту. Доберіть влучний заголовок.
______________
Здоров'я — це найкраще благо, дароване людині Природою. Без нього не можна зробити життя повноцінним і щасливим. Ллє як часто ми гайнуємо цей дарунок марно, бездумно забуваючи, що втратити здоров'я легко, а ось повернути його дуже і дуже важко.
Ти завжди пам’ятай: дитинство це не очікування дорослого життя, це і є справжнє повноцінне життя. Використай його розумно, не чекай, коли в дорослому віці на тебе чудом зваляться краса, грація, сила, витривалість. Все це ти мусиш створювати власними руками щоденно. Розпочни то роботу вже сьогодні!
2) Запишіть.
Тема тексту — ___________________________________
Мета тексту — ___________________________________
Картка № 2
1) Попрацюйте парами. Прочитайте текст. Визначте його тему і мету. Доберіть заголовок.
______________
Уже понад п’ятнадцять століть височіє на дніпровських схилах золотоверхий Київ.
Київ завжди приваблював пожадливих ворогів своєю красою і багатством. Захищаючи місто від монголів, печенігів, кияни насипали земляні вали. Так вони перетворювали місто на фортецю. Для добрих людей будували ворота. Найкращі з них — Золоті. Ніхто з ворогів не зайшов у місто через ці ворота.
2) Запишіть.
Тема тексту — ___________________________________
Мета тексту — ___________________________________
Картка № 3
1) Прочитайте текст. Визначте його тему і мету. Доберіть заголовок.
______________
Через пеньки й колоди чимчикує їжачок. Тягає він у нору запашне листя. Стелить зимову постіль — до весняного сонечка проспить їжачок. І снитимуться йому лісові сни.
2) Позначте, яке запитання можна поставити до цього тексту.
[ ] Який?
[ ] Чому?
[ ] Шо трапилося?
3) Позначте, який це текст.
[ ] Розповідь
[ ] Опис
[ ] Міркування
4) Запишіть.
Тема тексту — ___________________________________
Мета тексту — ___________________________________
2. Вправа «Пригадай».
На дошці картки — частини тексту. Учні складають пам'ятку «Будова тексту».
— Пригадайте, із яких частин складається текст.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над текстом, пригадаємо його будову, закріпимо знання про засоби зв’язку речень у тексті.
V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Колективне опрацювання (вправа 36).
Читання тексту і бесіда за змістом.
— Прочитайте. З’ясуйте значення невідомих слів.
— Чи пов’язані речення за змістом? Поясніть свою відповідь.
— Як ви думаєте, замість якого слова вжито виділені слова?
— Для чого зроблено таку заміну?
Міркуйте так: слова нею, вона вжито замість слова мова, щоб не повторювати його в сусідніх реченнях. Крім того, ці слова допомагають пов’язувати між собою речення.
2. Вправа-міркування (вправа 37).
— Прочитайте текст. Подумайте, чому його так названо.
— Які слова використані в тексті, щоб пов’язати речення одне з одним і уникнути повтору слова соняшники?
— Про чию красу говориться в четвертому реченні?
— Яке слово на це вказує?
Фізкультхвилинка.
3. Вправа-дослідження (вправа 38).
— Прочитайте заголовок тексту. Про що можна дізнатися із заголовка?
— Дайте відповіді на запитання.
1) Про що ідеться на початку тексту?
2) Про що повідомляється далі?
3) Чим закінчується текст?
Пригадайте! Текст складається з трьох частин — зачину, основної частини і кінцівки. Зверніть увагу на виділені в тексті слова. Кого вони називають? Подумайте: виділені слова допомагають пов'язувати лише речення тексту чи ще його частини?
— Які ще слова допомагають пов’язувати речення і частини тексту?
4. Робота зі словничком третьокласника.
весною, восени
— Знайдіть слова в тексті. Назвіть орфограми. Випишіть речення з тексту, в яких є ці слова, поставте наголос, підкресліть орфограми.
5. Робота з деформованим текстом (за вправою 39).
— Прочитайте. Розташуйте частини тексту в правильній послідовності.
— Які слова допомогли правильно розташувати частини тексту? Взаємоперевірка.
VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.
1. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит, с.8.)
1) Розташуйте частини тексту в правильній послідовності.
Добре підготувалася лісова ласунка до зими. _________________
Білка почала готуватися до зими. Вона збирала і сушила на гілочках гриби. Носила насіння, жолуді та горіхи. Все це ховала у дуплах дерев. Багато різної їжі запасла руденька у своїх їдальнях. ____________________
Надійшла осінь. Пожовкло листя на березах, осиках, кленах. ______________________________________________
2) До поданих частин тексту придумайте і запишіть кінцівку.
ЇЖАКИ
Восени у їжаків мало харчу. Поховалися в землю черв'яки. Зникли прудкі ящірки. Важко знаходити жуків і жаб.
Цілі дні працюють їжаки. Вони ладнають собі зимівлі, удень і вночі тягнуть у нірки сухі листочки, мох. Стелять зимову постіль.
VII. Підсумок уроку.
Картка
Кожен учень заповнює картку як своєрідну форму самооцінювання — моніторинг засвоєних знань і вмінь.
VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.
С. 24, вправа 40.