УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 6. Зв’язок між реченнями в тексті. Спостереження за різними засобами зв’язку. Частини тексту. (Вправи 36-40)

Мета. Закріплювати знання учнів про засоби зв'язку речень у тексті; формувати знання про будову тексту; розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов до природи.

Обладнання. Таблиці « Текст», «Типи текстів», картки для індивідуального опитування.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

— Яка тема тексту?

— Це опис чи розповідь? Доведіть свою думку.

— Який заголовок до тексту ви дібрали?

— Запишіть на дошці слова з синіх рамочок. Визначте місця, написання яких потребує запам’ятовування.

райдуга, веселка, гриміти

— Які почуття викликає у вас веселка?

— Складіть і запишіть речення, яке передасть ваші почуття. Прочитайте його так, щоб ми зрозуміли ваші почуття.

— Які ще цікаві явища ви спостерігали у природі?

III. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Картки дія індивідуального опитування (диференційовано).

Картка № 1

1) Прочитайте і подумайте, яка тема і мета цього тексту. Доберіть влучний заголовок.

______________

Здоров'я — це найкраще благо, дароване людині Природою. Без нього не можна зробити життя повноцінним і щасливим. Ллє як часто ми гайнуємо цей дарунок марно, бездумно забуваючи, що втратити здоров'я легко, а ось повернути його дуже і дуже важко.

Ти завжди пам’ятай: дитинство це не очікування дорослого життя, це і є справжнє повноцінне життя. Використай його розумно, не чекай, коли в дорослому віці на тебе чудом зваляться краса, грація, сила, витривалість. Все це ти мусиш створювати власними руками щоденно. Розпочни то роботу вже сьогодні!

2) Запишіть.

Тема тексту — ___________________________________

Мета тексту — ___________________________________

Картка № 2

1) Попрацюйте парами. Прочитайте текст. Визначте його тему і мету. Доберіть заголовок.

______________

Уже понад п’ятнадцять століть височіє на дніпровських схилах золотоверхий Київ.

Київ завжди приваблював пожадливих ворогів своєю красою і багатством. Захищаючи місто від монголів, печенігів, кияни насипали земляні вали. Так вони перетворювали місто на фортецю. Для добрих людей будували ворота. Найкращі з них — Золоті. Ніхто з ворогів не зайшов у місто через ці ворота.

2) Запишіть.

Тема тексту — ___________________________________

Мета тексту — ___________________________________

Картка № 3

1) Прочитайте текст. Визначте його тему і мету. Доберіть заголовок.

______________

Через пеньки й колоди чимчикує їжачок. Тягає він у нору запашне листя. Стелить зимову постіль — до весняного сонечка проспить їжачок. І снитимуться йому лісові сни.

2) Позначте, яке запитання можна поставити до цього тексту.

[ ] Який?

[ ] Чому?

[ ] Шо трапилося?

3) Позначте, який це текст.

[ ] Розповідь

[ ] Опис

[ ] Міркування

4) Запишіть.

Тема тексту — ___________________________________

Мета тексту — ___________________________________

2. Вправа «Пригадай».

На дошці картки — частини тексту. Учні складають пам'ятку «Будова тексту».

— Пригадайте, із яких частин складається текст.

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над текстом, пригадаємо його будову, закріпимо знання про засоби зв’язку речень у тексті.

V. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Колективне опрацювання (вправа 36).

Читання тексту і бесіда за змістом.

— Прочитайте. З’ясуйте значення невідомих слів.

— Чи пов’язані речення за змістом? Поясніть свою відповідь.

— Як ви думаєте, замість якого слова вжито виділені слова?

— Для чого зроблено таку заміну?

Міркуйте так: слова нею, вона вжито замість слова мова, щоб не повторювати його в сусідніх реченнях. Крім того, ці слова допомагають пов’язувати між собою речення.

2. Вправа-міркування (вправа 37).

— Прочитайте текст. Подумайте, чому його так названо.

— Які слова використані в тексті, щоб пов’язати речення одне з одним і уникнути повтору слова соняшники?

— Про чию красу говориться в четвертому реченні?

— Яке слово на це вказує?

Фізкультхвилинка.

3. Вправа-дослідження (вправа 38).

— Прочитайте заголовок тексту. Про що можна дізнатися із заголовка?

— Дайте відповіді на запитання.

1) Про що ідеться на початку тексту?

2) Про що повідомляється далі?

3) Чим закінчується текст?

Пригадайте! Текст складається з трьох частин — зачину, основної частини і кінцівки. Зверніть увагу на виділені в тексті слова. Кого вони називають? Подумайте: виділені слова допомагають пов'язувати лише речення тексту чи ще його частини?

— Які ще слова допомагають пов’язувати речення і частини тексту?

4. Робота зі словничком третьокласника.

весною, восени

— Знайдіть слова в тексті. Назвіть орфограми. Випишіть речення з тексту, в яких є ці слова, поставте наголос, підкресліть орфограми.

5. Робота з деформованим текстом (за вправою 39).

— Прочитайте. Розташуйте частини тексту в правильній послідовності.

— Які слова допомогли правильно розташувати частини тексту? Взаємоперевірка.

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит, с.8.)

1) Розташуйте частини тексту в правильній послідовності.

Добре підготувалася лісова ласунка до зими. _________________

Білка почала готуватися до зими. Вона збирала і сушила на гілочках гриби. Носила насіння, жолуді та горіхи. Все це ховала у дуплах дерев. Багато різної їжі запасла руденька у своїх їдальнях. ____________________

Надійшла осінь. Пожовкло листя на березах, осиках, кленах. ______________________________________________

2) До поданих частин тексту придумайте і запишіть кінцівку.

ЇЖАКИ

Восени у їжаків мало харчу. Поховалися в землю черв'яки. Зникли прудкі ящірки. Важко знаходити жуків і жаб.

Цілі дні працюють їжаки. Вони ладнають собі зимівлі, удень і вночі тягнуть у нірки сухі листочки, мох. Стелять зимову постіль.

VII. Підсумок уроку.

Картка

Кожен учень заповнює картку як своєрідну форму самооцінювання — моніторинг засвоєних знань і вмінь.

VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 24, вправа 40.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити