УКРАЇНСЬКА МОВА 3 клас - Конспекти уроків до підручника М.С. Вашуленка - 2014 рік

Урок 85. Узгодження прикметників з іменниками у різних формах. Перевірна робота. Аудіювання. (Вправи 351-355)

Мета. Закріпити вміння використовувати правило узгодження прикметників з іменниками у різних формах. Перевірити вміння сприймати незнайомий текс з одного прослуховування; розуміти основну думку висловлювання, практичний зміст.

Обладнання. Текст для аудіювання.

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірна робота. Аудіювання.

Робота 1

1. Читання тексту «Лелеки».

У нас на городі, за хатою, на старезному в’язі жили лелеки.

Вони не боялися нічого. Чи то дощ, чи гроза — нікуди не ховалися. Сиділи собі у гнізді в парі. Кожного року наші лелеки виводили маленьких лелеченят. Цього літа старі лелеки вивели п’ятьох лелеченят. Цілий день носили їм їжу. Непомітно якось виросли лелеченята. Одного разу я побачив, що наші лелеки кружляють над селом. Та не всі пташенята покинули гніздо. Одне з них сиділо на місці і заздрісно дивилось у небо. Лелеченя чекало сніданку. Але старі лелеки не приносили нічого. Вони посідали на гніздо і, мабуть, говорили: «А досить-но тобі сидіти в гнізді! Летімо з нами в небо».

І старі лелеки знялися з місця, а лелеченя залишилося. Десь аж в обід принесла лелека скупий сніданок, нагодувала дитя і полетіла на луг сама.

Три дні минуло, а лелеки не з'являлись. Одиноке лелеченя сиділо в гнізді. Воно було голодне і зажурене.

Та ось на четвертий день на гніздо впала стомлена стара лелека. Вона, видно, здалеку повернулася, але не забула принести своїй дитині їсти. Лелеченя жадібно ковтало їжу, а лелека дивилася на нього сумовита, мовчазна.

На світанку з жалібним клекотом вона знялася і полетіла на південь. її кликав той далекий і загадковий край, який усі звуть вирієм.

Лелеченя лишилося одне.

Ненадовго йому вистачило тієї їжі. Сиділо голодне. Ждало маму. А вона більше не прилітала.

І тоді я не витримав. Поліз на в’яза, дістав з гнізда лелеченя. Коли зніс на землю, ми побачили: воно калічка. Одне крильце в нього чомусь зовсім засохло і було безсиле.

Живе те лелеченя у школі. Ми його годуємо і доглядаємо. Воно, мабуть, дуже задоволене. Жде весни. А разом з ним ждемо й ми. Хай тільки зійдуть сніги, хай заспівають жайворонки! (300 слів)

2. Виконання тестових завдань.

1. Де поселилися лелеки?

а) У селі;

б) на в’язі;

в) на хаті.

2. Скількох лелеченят вивели лелеки?

а) 2;

б) 4;

в) 5.

3. Скільки лелеченят літало над селом?

а) Усі;

б) четверо;

в) одне.

4. Чого чекало лелеченя?

а) Слушного часу, щоб знятися в небо;

б) сніданку;

в) гарної погоди.

5. Чому лелеченя залишилося в гнізді?

а) Бо було калічкою;

б) бо не хотіло покидати рідний край;

в) бо не мало настрою.

6. Де тепер живе лелеченя?

а) У гнізді;

б) у школі;

в) на болоті.

Робота 2

1. Читання казки «Мишеня та Олівець».

Жив-був у Володі на столі Олівець. Одного разу, коли Володя вже спав, на стіл забралося Мишеня. Побачило Олівця, схопило його і потягло до своєї нори.

— Відпусти мене, будь ласка! — попросив Олівець. — Навіщо я тобі? Я дерев’яний, мене не можна їсти.

— Я тебе буду гризти! — сказало Мишеня. — В мене чешуться зуби і я маю весь час що-небудь гризти. Ось так! — І Мишеня боляче вкусило Олівця.

— Ой, — зойкнув Олівець. — Тоді дай мені можливість що-небудь намалювати востаннє, а потім роби, шо хочеш.

— Добре, — погодилося Мишеня, — малюй! Ллє потім я тебе все одно погризу на дрібні кусочки.

Гірко зітхнув Олівець і намалював кружечок.

— Цe сир? — спитало Мишеня.

— Може й сир, — сказав Олівець і намалював ще три кружечки.

— Ну, звичайно, не сир, а це — дірки в ньому, — здогадалося Мишеня.

— Можливо й дірочки, — погодився Олівець і намалював ще один великий круг.

— Це яблуко! — запищало Мишеня.

— Може бути і яблуко, — відповів Олівець і намалював ще декілька видовжених кружечків.

— Я знаю — це сардельки! — закричало, облизуючись, Мишеня. — Ну, закінчуй скоріше, у мене дуже чешуться зуби.

— Почекай хвилинку! — сказав Олівець.

І коли він почав малювати кутики, Мишеня закричало:

— Це схоже на ко... Не малюй більше!

Та Олівець вже намалював великі вуса ...

— Та це ж справжній кіт! — пискнуло налякане Мишеня. — Рятуйте! — і кинулося до своєї нори.

З того часу Мишеня звідти не показує свого носа. А Олівець у Володі досі живе, тільки став трішки меншим.

І ти своїм олівцем спробуй намалювати такого кота на страх мишам. (243 слова)

2. Виконання тестових завдань.

1. Де жив Олівець?

а) У портфелі;

б) у пеналі;

в) у Володі на столі.

2. Хто забрав Олівця?

а) Мишеня;

б) Володя;

в) сусід по парті.

3. Що хотіло зробити Мишеня з Олівцем?

а) Погризти;

б) погратися;

в) заховати в нірку.

4. Чого забажав Олівець?

а) Повернутися до Володі;

б) зробити малюнок;

в) утекти.

5. Що нагадало Мишеняті про сир?

а) Запах;

б) кружечок;

в) думки.

6. Доповни речення.

Мишеня злякалося ...

а) яблука;

б) сардельки;

в) кота.

III. Перевірка домашнього завдання (вправа 350).

1. Зачитування учнями описів своїх спостережень.

Поки один учень зачитує своє домашнє завдання, всі інші виписують прикметники з іменниками, які трапляються у відповіді.

2. Визначення числа виписаних словосполучень.

Каліграфічна хвилинка.

а) Доберіть і запишіть каліграфічно прикметники, якими ви описали б руки своєї матусі.

б) Визначте закінчення записаних прикметників і зробіть висновок із своїх спостережень над виконаною роботою.

Висновок. Прикметники записані у формі множини. Підтвердженням цього є закінчення прикметників -і.

IV. Осмислення, узагальнення та систематизація знань.

1. Колективне виконання (вправа 103).

а) Запис словосполучень, позначення закінчень прикметників.

Висновок. Якщо змінити іменник, разом з ним змінюється і прикметник, зв'язаний з ним.

2. Самодиктант (за вправою 352).

а) Опрацювання орфограм і розділових знаків вірша.

б) Заучування його напам’ять.

в) Запис з пам'яті.

г) Підкреслення іменників з прикметниками, позначення закінчень.

ґ) Знайти в тексті іменник, у якому двома буквами позначено один звук. (Джерельцем.)

д) Складання звукової моделі слова синьою.

3. Робота в групах (за вправою 353).

Подані сполучення іменників із прикметниками запишіть таким чином: одна група вишукує сполучення, вжиті в однині, а інша у множині.

4. Збагачуємо словниковий запас (за вправою 354).

— Спишіть, добираючи з довідки прикметники, що найбільше підходять за змістом. (Собака — вірний друг людини! Посухи — заклятий ворог урожаю. Троянди мають приємний запах.)

— Як можна назвати групу прикметників у довідці? (Прикметники-синоніми.)

5. Вправи для самостійної роботи. (Робочий зошит, 3 клас, с. 54.)

1) Прочитайте текст. Допишіть пропущені закінчення прикметників.

Холодн__ море вирувало. Від подиху північн__ вітру воно мінилося. Зі страшн__ гуркотом неслися величезн__ хвилі. Вони кидали на пісок біл__ глину, яка вмить зникала, повертаючись в син__ море.

2) Прочитайте і відгадайте загадку. Підкресліть сполучення іменників з прикметниками. Виділіть закінчення прикметників.

Маю п’ять пелюсток і напівкруглий зелений листок, а серединка в мене жовтенька, личко не кругле, а трохи довгеньке. Квітка я ніжна, низенька, дрібна, а як запахну — приходить весна.

(____________________ )

6. Поточний бліц-контроль знань. (Картка 20.)

Картка 20

1) Складіть речення і запишіть. Підкресліть головні й другорядні члени.

Вітер, хмари, сірі, жене, холодний.

_________________________________________________

_________________________________________________

2) Замініть виділені слова прикметниками і запишіть сполучення за зразком.

Зразок: варення з малини — малинове варення.

промінь сонця —______________________________

гілка яблуні — ________________________________

лавка з дерева —______________________________

3) Одне словосполучення введіть у речення.

_________________________________________________

_________________________________________________

_________________________________________________

4) Запишіть «весняні» слова.

Весна рання, золоте сонце, тепле повітря...

_________________________________________________

_________________________________________________

V. Підсумок уроку.

— У якому числі може стояти прикметник?

— Яка особливість прикметників у множині?

(Мають закінчення -і.)

VI. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

Вправа 355.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.